Gå til innhold

Oljelekkasje/litt trykk i påfyllingslokket

Ranger emnet

Klatten

Anbefalte innlegg

Hei

Har en passat 1.9 tdi 3c 2008 mod.

Denne lekker litt i bakkant av motoren, ser ut som det kommer ifra toppdeksel, hadde av påfyllingslokket til olja mens bilen var igang og syns det var litt mye trykk der. For det skal vel ikke være så mye trykk der? Kan det evt være andre steder det kan lekke i tilfelle jeg tar feil? :p håper på svar og hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke utenkelig at det lekker fra toppdekselet(pakingen) men det er andre kilder også, bl.a tandempumpa. Bruk speil og lykt til å sjekke det godt før du går til innkjøp av noe. Enkle saker å bytte begge deler, men unødvendig hvis det ikke er det. 

Det vil nesten alltid være trykk i veivhuset, men skal selvfølgelig ikke være mye - da det alene kan forårsake oljelekkasje. Vanskelig for meg å gi noen fasit på om du har for høyt trykk eller ikke. Lukt på olja, hvis den lukter kraftig (og da mener jeg kraftig) eksos eller diesel så kan det være et tegn på mye blowby og derav høyt veivhustrykk, men da vil du også oppleve oljeforbruk. 

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke utenkelig at det lekker fra toppdekselet(pakingen) men det er andre kilder også, bl.a tandempumpa. Bruk speil og lykt til å sjekke det godt før du går til innkjøp av noe. Enkle saker å bytte begge deler, men unødvendig hvis det ikke er det. 

Det vil nesten alltid være trykk i veivhuset, men skal selvfølgelig ikke være mye - da det alene kan forårsake oljelekkasje. Vanskelig for meg å gi noen fasit på om du har for høyt trykk eller ikke. Lukt på olja, hvis den lukter kraftig (og da mener jeg kraftig) eksos eller diesel så kan det være et tegn på mye blowby og derav høyt veivhustrykk, men da vil du også oppleve oljeforbruk.

Sjekka bak i stad med lys og speil, ser ut som den svetter ganske greit bak der. Sjekka turbo og den var fin. Olja er bra, det bare lekker mye :p skal sjekke tandempumpa også men da hadde den vel brukt mye drivstoff og ikke mye olje? Skifter nok toppdeksel pakning uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortsett helt kurant å rense, bruk noe fettløslig - bremserens, rødsprit ol.

Hvis lekkasjen har kommet som følge av tett veivhusventilasjon så nå allikevel pakningen byttes.

Det sitter en pakning mellom tandempumpe og topp, det var den jeg siktet til som en mulig kilde, men hvis du ser mye drit ved toppdekselpakningen er jo den saken grei.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortsett helt kurant å rense, bruk noe fettløslig - bremserens, rødsprit ol.

Hvis lekkasjen har kommet som følge av tett veivhusventilasjon så nå allikevel pakningen byttes.

Det sitter en pakning mellom tandempumpe og topp, det var den jeg siktet til som en mulig kilde, men hvis du ser mye drit ved toppdekselpakningen er jo den saken grei.

Hørt diesel kunne brukes til å rense med å, har bremserens så blir til å bruke det. Kan sjekke den pakningen også for sikkerhets skyld. Har bestilt gummi pakning på møller, skruene kommer fra Tyskland så får ikke skiftet det før på onsdag. Da får jeg sette igang med å rense, takk for råd og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da er toppdeksel skiftet, var en grei lekkasje på baksiden. Den var verken strammet, satt på riktig av den som gjorde det før meg og de hadde heller ikke brukt silikon/pasta. Når jeg tok den ut var pakningen vrengt :p nå er alt bra igjen, ingen flekk på bakken lenger. Nå har jeg vasket alt rent også. Takk for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider