Gå til innhold

blå røyk fra eksos

Ranger emnet


kaprikas

Anbefalte innlegg

har en Audi A4 1.9Tdi, har hatt en del problemer med blå røyk, hadde en slitt turbo som gjorde at bilen brukte mye olje denne ble byttet, bruke bil tema olje når bilen trakk mye olje fant ut etter på at dette ikke var det smarteste jeg hadde gjort. når verksteded byttet turbo byttet de olje på bilen med rens dette gjorde at alt kokse og driten fra biltema olja løsnet seg opp i motoren, når jeg fikk bilen var det mye blå røyk, hadde bilen på sjekk hos møller der de ikke fant ut problemet kjørte lenge med blå røyk, det begynte så å gniste fra eksosen da leverte jeg den til et annet verksted.

 

verkstedet her fant ut at både katalysator og diesel partikel filtere var tett dette ble renset oppi, de tok også en test på turboen og fant ut at den var gåen igjen den også så de byttet den, de hadde den på en kjøre tur men bilen røyk fortsatt ekstremt er sånn at står bilen på tomgang i garasjen blir heile garasjen røyke lakt. de testet så turboen igjen å fant ut at den o var røken de konkluderte da med at motoren gidde for høyt trykk eller at det var leksaje sånn at turboen ble brent med en gang en kjørte bilen. prøve å bytte turboen en tredje gang der det samme skjedde igjen fordi de trudde det også kunne være feil med turboen. etter som at bilen fortsatt røyk konkluderte de med at motor stempel ringer og ventil tetninger kunne være gåen eller egr ventil.

 

verksteded byttet da egr ventil, stempelringar, ventil tetningar, toppaking å eindel pakninger ellers i motoren, de sa også at kam akselen var trolig slitt men at den ikke trengte å byttes for den holdt nok 100 000km mer, å kam akslingen å diverse har jo kje noe med blå røyken å gjøre.

 

fikk bilen i går bilen røyk fortsatt ekstremt mye blå røyk men de antydet med at det var bare mye olje i eksos og andre plasser som måtte brennes opp, bilen ble kjørt en gang i 5min før motoren ble overhalt men verkstedet tvilte sterkt på at turboen kunne bli så fort øydelagt igjen har ikke hatt den sjekket igjen.

 

de sa jeg bare skulle få brent opp noe olje å prøve å kjøre i noen dager, kjørte bilen en langt tur i 4-5t i går fortsatt ekstremt med blå røyk, noen som vet hvor lang tid det kan ta før olje er brent opp trudde det egentligt gikk ganske fort, vet jeg bør sjekke turboen for å sjekke om den har blitt gåen igjen men er surt vist jeg bytter igjen å at turboen ryker nok en gang. 

 

takker for alt hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljerøret ble byttet når ny turboen ble satt inn.

Hvordan er lyden på motoren når den står på tomgang. Etter du har kjørt den godt varm, er det en slags luft lyd. Ta av oljetoppa etter du har kjørt hør på lyden. Kan være kammen som gjør det. Akkurat bytte på en t5 og en passat med samme symptomer.

 

Olja sitter veldig lenge i anlegget men brenner opp etter vert. Så det kan også være at diesel og vann blander seg sammen og dermed så kommer det ut. Som svart seig guffe i eksosrøret og får en blåsjær røyk ut. Når du kjører litt hardt og står på tomgang etter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja oljerøyret ble byttet, lyden på motoren er ikke helt som den skal det er litt slitasje på kammen, men 2 verksteder har sakt den ser fin ut og ikke trenger å byttes enda vet ikke hva du menner om dette, dette sa de for 1 uke siden, har kje hørt nogge luft lyd, hørte i dag en ulyd fra eksosen når det kom blå røyk ut kommer blå røyk ved kald,varm motor ved kjøring å spesielt når bilen står på tomgang å jeg gir gass.  trudde ikke kammen kunne ha noe å si med blå røyken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blir det om du ikkje gjør det selv.

Men det klare du fint om du har holdt i litt verktøy før. Du finner den billigst på eBay. Det er også mulig å få dem overhaling på dem. Pris er jeg usikker på.

Du skal bare skru av toppdekselet og skru ut skruen og nappe dem opp.

Enten bytte alle eller prøve og finne ut hvilken som er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår