tombre Skrevet August 5, 2016 Rapporter Share Skrevet August 5, 2016 Historikk: CR-V 2004 bensin 150hk. EU kontroll i februar. 0 feil. 2 mnd etterpå oppdaget jeg lekkasje i et bremserør (bak luftfilterboks). Måtte bytte 3 rør viste det seg. Det ene går til en boks til venstre i motorrommet (ABS sensor?) Skiftet bremseskiver, klosser og nye glidere på caliper foran. (bytta begge calipere, klosser og skiver bak i fjor). Har luftet gjennom hvertfall 2 liter bremseveske (alle nipler). Jeg får ikke høy bremsepedal. Før dette inntraff var bremsepedalen høy og fin. Det er bra bremseeffekt på bilen, men veldig lav pedal. Har sjekket alle tenkelige koblinger med tanke på uoppdaget lekkasje, men jeg finner ingen. Det blir heller ikke borte bremseveske fra beholderen ved bremsing i fart. Kan legge til at bilen stod i ca 1,5 mnd før jeg byttet bremserør, og da med tom bremseveskebeholder. Noen tanker om hva jeg bør sjekke/få sjekket? Hovedsylinder??? Vakuumslange hovedsylinder?? tombre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 5, 2016 Rapporter Share Skrevet August 5, 2016 Luft med trykkluft, det er det absolutt beste. Det som kan ha skjedd når bilen har stått så lenge med tomt system er at det har begynt å ruste i hoved bremsesylinder, når du da etterpå har luftet på normal måte, har du rivd i stykker pakningene inne i pumpa. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tombre Skrevet August 5, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2016 Takk for svar Jesper1201. Kan hovedbremsesylinder overhales, bytte pakninger, eller må det byttes? har aldri tatt ut hovedbremsesylinder så aner ikke hvor mye jobb det kan være. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 5, 2016 Rapporter Share Skrevet August 5, 2016 Fult mulig, det gjør jeg titt og ofte, men er det blitt gravrust i sylinderen er det for sent. Er det bare litt ujevnheter er den mulig å redde. Skal sies at hvis du har innvendig lekkasje i pumpa vil pedal sige litt. Jeg ville forsøkt å lufte med trykkluft før jeg hadde demontert hovedpumpa. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tombre Skrevet Desember 10, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2016 Gått en tid siden siste innlegg. Har bytta hovedbremsesylinder. På det gamle sylinderen spruta det ut bremsevæske fra begge inn/ut når stempel ble trykket inn. Fortsatt lav pedal etter lufting men litt bedre enn det var. Har ikke tilgang på lufting med luft så ble utført av 2 personer (virket som det var bra pedal da vi luftet). Det forsvinner ikke bremsevæske fra beholder når jeg bremser ved kjøring. Når jeg bremser hardt merker jeg at Abs funker (pedal vibrerer). Nå er jeg litt rådvill? Tips mottas med takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WongDiesel Skrevet Januar 7, 2017 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2017 Vet ikke om det er litt sent med tips nå, men prøver :) På CR-V 2004 mod så må du lufte systemet først høyre forhjul, deretter høyre bakhjul, venstre bakhjul og avslutte med venstre forhjul. Jeg pleide da å første pumpe bremsevæske gjennom alle hjulene, ca 10 pump pr.hjul (i rekkefølgen nevnt over) med hjelp fra en sittende i bilen og pumpe mens jeg etterfylte væske og åpnet/stengte niplene. Han som satt i bilen holdt pedalen i bånn før jeg stengte niplen. Etter en slik runde pumpe vi bremsepedal hard, så åpnet niplen. Gjorde dette 2-3 ganger pr. hjul, med samme rekkefølge som tidligere. Håper dette kanskje hjelper :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tombre Skrevet Januar 21, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2017 Hei Hurricane 89 Takk for tips :) Hvorfor er rekkefølgen høyre foran, høyre bak, venstre bak, venstre foran på honda c-rv? Hvor har du dette fra? På andre biler skal man jo starte lengst fra hovedbremsesylinder (naturlig da h-bak, v-bak, h-foran og v-foran). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WongDiesel Skrevet Februar 2, 2017 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2017 Har det fra da jeg jobbet som mekaniker på Honda merkeverksted Ja det stemmer at tradisjonelt så skal man starte på hjulet lengst unna hovedsylinderen, men på CR-V 2.gen er det egen rekkefølge. Hvorfor har jeg dessverre ikke eksakt svar på, men vil tro det er pga fordelingsventilen som sitter bak luftfilterboksen ved torpedoveggen. Vet at f.eks. Volvo 240 så er det egen lufteprosedyre, og ikke den tradisjonelle måten. Håper dette svarte spørsmålet ditt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tombre Skrevet Februar 3, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2017 Da skal jeg prøve det. Kan feks. lastventil være et problem ved lufting bak, når hjulet ikke er i bakken? vil kanskje ta lengre tid å få ut luft på grunn av mindre trykk bak. Fant noen videoer på youtube der det ble påpekt at det kunne samle seg luft foran i hovedbremsesylinder ved skifte som kunne være vanskelig å få ut (dette var et annet bilmerke). Da luftet de hovedsylinderen først. Det skulle vel ikke være nødvendig? (jeg har byttet denne). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WongDiesel Skrevet Februar 4, 2017 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2017 Har ikke vært borti at det skal ha noe å si for CR-V'en. Etter skift av bremserør, så har jeg pleid å bare utføre lufteprosedyren/rekkefølgen flere ganger til jeg ikke fåt ut luft mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.