Gå til innhold

Passat 2,8 Bensin 2000 mod - Lysproblem

Ranger emnet

Pekka65

Anbefalte innlegg

Hvis ballaster, pærer og lykter er nye og det fremdeles lyser dårlig er det nødt til å være sinnsykt lav spenning inn på lykta, men det som ikke stemmer da er at ballasten ikke tenner ved for lav spenning.

Har du hatt bilen lenge eller er den nyervervet?

Hvis du har hatt den lenge, ble lysene brått dårlig eller har det gradvis blitt dårligere og dårligere?

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt den siden 2011 og da var de i orden, men så var den inne på eu kontroll og da skjedde det noe så lysene ble dårlig, merket ikke dette før på høsten, og da var verkstedet nedlagt. nei det ble sånn rett etter verksted tur.

jeg vet ikke om møller har målt noen spenning, men når de ikke finner ut av det så er det vel få som får det til,OM de har gjort alt de skulle da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, på generelt grunnlag "skal" ikke lysene dine kunne lyse dårlig hvis pærer, ballaster og lykter er nytt, men kan selvfølgelig hende at du har dårlige pærer allikevel.

Kan også kanskje være en ide og sjekke at de ikke har klart å sette i feil pærer eller at pærene ikke står rett i sokkelen.

Hvis jeg forstår deg rett er det også et problem med at lyktene står i nedre posisjon? Hvis Møller ikke klarer å finne ut av det burde du velge et annet VAG verksted.

De starter med diagnose for å finne ut hva som er feil i systemet, og bytter evt. defekte deler. Hvis ingenting er defekt/etter bytte så er det en ny programmering av auto.høydejustering og lyktejustering så skal ting teoretisk være i orden. Men, jeg regner da med at de har sjekket at motorer og koblinger er ok - og funksjonstestet motorene. 

Hvis lyktene overhodet ikke gir tegn til å bevege seg etter oppstart kan du ta en jallametode for å få lys igjen når høstmørket kommer (hvis Møller/verkstedet ikke klarer å få fikset det..) og det er å rett og slett manuelt justere opp lyktene med justeringsskruene. (OBS: Hvis du ikke har bi-xenon vil du få elendig fjernlys)

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de lyste like dårlig men de gamle lyktene som de nye. det kan jeg sjekke men når bilen står mot vegg så ser det ut til at de lyser riktig.

ja stemmer, mulig møller har prøvd å få de så langt opp de kan, men har iallefall ikke vært noe til hjelp. ja kan jo høre med annen møller verksted eller annet verksted.

alle delene er nye, nye lykter,pærer pg de balastene. det virker jo som de ikke får til motorene til å virke da....  vet du om det hører med noen form for sikring på de?

ok,det kunne jo være en mulighet da, hvor sitter de da? på min er xenon som hovedlys også er det små pærer og vanlig lykt til park lys og fjern lys, fjernlysene er like dårlige som xenon lysene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få klarhet i en ting her, da det er litt "tvetydig"

Er det dårlig lyseffekt eller dårlig lengde på lyset?

Eller begge deler? 

Hvis det er dårlig effekt på lyset står jeg fremdeles på det jeg nevner over. Hvis det er dårlig lengde på lyset skal det ikke være noen stor sak å få det iorden, men det handler her om å sjekke hele systemet. Alt fra nivåfølere på akslinger til ledningsnett og motorer på lyktene. Det må også grunninnstilles i VCDS.

Siden du har separate pærer til nær- og fjernlys er det en dårlig ide og justere opp hele lykta, da vil du ikke få fjernlys, i det heletatt.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt vanskelig å forklare, så derfor sliter jeg litt. 

jeg synes det er dårlig lengde og effekt, men kan hende den dårlige effekten kommer av at lyktene ikke kommer opp på riktig nivå.

da bør jeg høre med verksted om full test da, og finne ut hvor det er feil, men litt rart møller ikke klarte det. 

ok, nei da er det liten vits.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider