Gå til innhold

Service før overtakelse, og senere EU-kontroll - opptrer bilforretningen redelig her? Trenger råd fra dere


Hestejente

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte en Citroen Picasso i vinter, dvs. for 7 måneder siden. Da jeg kjøpte den, sa selgeren hos et kjent bilfirma i Norge at de skulle stå for servicen før overtakelsen, og at dette skyldtes noen regler knyttet til bilens kilometerstand. Han opplyste om at bla. bremseskiver og bremseklosser måtte skiftes før jeg kunne hente bilen.

 

I sommer fikk jeg innkalling til EU-kontroll. Stor var derfor overraskelsen da jeg igjen fikk beskjed om at skiver og klosser måtte skiftes!

Da jeg etter servicen leste utskriften av servicerapporten, så jeg at dette kjente bilfirmaet bare hadde skiftet ut klosser og skiver bak på bilen før de solgte den til meg, og at sommerens EU-kontroll innebar skifting av klosser og skiver foran på bilen.

 

Mitt spørsmål er om bilfirmaet her kan ha forsøkt å spare penger på egne utgifter ved salget i vinter.  Virker det sannsynlig at det ikke var skadelig rust på skiver og klosser foran på bilen også ved salgstidspunktet i vinter? Det vil si at bilfirmaet burde ha skiftet skiver og klosser både foran  og bak for sin regning før jeg overtok bilen? Nå har jeg fått en ekstrakostnad på nesten 6000 kroner ifm. sommerens EU-kontroll. Hva mener dere? Jeg vurderer å klage på denne kundebehandlingen.

 

Hilsen

Hestejente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også legge til at da jeg skulle skifte til sommerdekk i vår, fantes det ikke utstyr til dekkskifte i bilen. Ei heller varseltrekant. Siden jeg er uerfaren bilkjøper, sjekket jeg ikke dette ved kjøpetidspunktet. Jeg regnet med at slike viktige ting hører til i bilen. Da jeg kontaktet bilfirmaet i vår angående dette, sa de at de ikke var pliktige til å passe på at slike ting var på plass før et salg. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøpte en bruktbil og utstyr som verktøy til dekk skift, varsel trekant og annet utstyr kan mangle. Mener det er kjøperes ansvar å sjekke hva som følger bilen da man kjøper den. Det er viktig/et krav å ha i bilen ja, men også en liten utgift å kjøpe på egenhånd. Fåes kjøpt hos de fleste bil rekvisita butikker, men da som universal verktøy. 

 

Bremser er også slitedeler. Disse slites hver gang du bruker bilen. At de ikke byttet foran kan være fordi dem ikke var slitt nok. Det er ikke en selvfølge at de bytter foran og bak da man bytter bremser. Det som er viktig er at de byttet likt på akslingen, dvs begge sider foran eller bak. Det er for å få lik bremsekraft på høyre og venstre side. 

 

Så vil ikke tro de prøver å spare penger. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår