Torbo Skrevet September 1, 2016 Rapporter Share Skrevet September 1, 2016 I det siste har varmeapparatet vært litt "ute av kurs". Jeg finner en grei innstilling, men så kan det plutselig bli veldig varmt i bilen. Jeg prøver å regulere, men det hjelper lite. Har skrudd AC av og på og noen ganger stabillierer det seg og temperaturen blir normal. Andre ganger får jeg ikke slått av varmen og jeg må stoppe bilen og motoren og roe ned, og starte på nytt etter va et minutt. Da blir det som regel ok. men det hender også at jeg må gjøre den øvelsen flere ganger før ting faller på plass... AC-en slår greit inn og ut, og det er ikke den som trøbbler tror jeg. Hvordan varmekran og annet reguleres vet jeg ikke, men det virker som det er en slags elektronisk styring her, siden reguleingene er lette. Men om det er elektronikken, følere eller treghet i mekaniske deler skulle jeg gjerne funnet ut av? Noen som har vært borti dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 1, 2016 Rapporter Share Skrevet September 1, 2016 Om det er elektrisk regulering av spjeld, så er det nok noe i den kretsen som er problemet. Du får kanskje en feilkode på 08-HVAC med diagnose ? Det er ikke noen ventil for kjølevannet, det strømmer alltid gjennom varme-registeret på VAG biler. Hvilken årsmodell og hvilken type varmeapprat-panel har du ? Står det noe på det ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet September 1, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 1, 2016 Skal vi se... Det er denne bilen: SkodaReg.nr: DK63494Combi-coupe: Fabia 6Y2Motor: 1,2 54hk, BensinMotorkode: AWYÅrsmodell: 2003Hjuldrift: Tohjulsdrift Den har en enkel AC men med tall for temperatur på justeringen, men ikke noe display. Det er en Comfort-utgave med el-betjening av vinduer og AC. Ikke særlig utstyr utover det. Panelet ser ca slik ut: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 1, 2016 Rapporter Share Skrevet September 1, 2016 Jeg hadde noe tilsvarende på en Vento, Elekronisk regulering av temperatur-spjeld og mekanisk regulering av spjeld for hvor lufta skal gå.Hadde også problem med at temperaturen av og til løp løpsk. Jeg klarte ikke å fikse elektronikken så jeg endte med bytte panelet og bygge om til mekanisk regulering. Torbo reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet September 1, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 1, 2016 Takk for svar! Det høres fristende ut å bytte til manuell... Jeg får brette opp armene en dag og se om jeg finner en åpenbar feil først. Kanskje et vaierstrømpeklips kan ha løsnet. ? I så fall vil vel reguleringen bli tilfeldig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet November 24, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2016 Problemet kommer og går. Må nok under der å smøre opp først? Ta en diagnose? Kanskje en temperaturføler som er på bærtur? Prøver dette først... ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 22, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2017 Påminnelse.... The coolant regulator housing is on the nearside end of the head. It looks like the illustration in the bottom right hand side of this page: http://www.realoem.me/Skoda/CZ/FAB/2005/453/R/1/121/121075 or in the flesh, like this . As a minimum, you should have items 24 and 25, stat and o-ring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 19, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2017 I dag trådde jeg til. Fjernet halve dashbordet og tok ut reguleringsenheten. Den hang i begge ender fulgte ikke betjeningshendelen. Tok med dingsen inn og renset inni potmeteret. ingen lett operasjon, men pøsa på med whitespirit, da jeg ikek hadde CRC 556 e.l. i nærheten. Håpet det trakk godt inn og beveget masse. Ut og prøve. Og nå gikk det bedre, men reguleringen var ikke presis, men den hang ikke som før, da kunne den hengte seg i varm stilling mest... Så tok jeg inn den andre delen, potensiometer der også, og tenkte det også kunne være upresist. Renset så lang jeg rakk å komme til.. Ut å prøve igjen... Bedre, nå fikk jeg fire-fem stillinger til å fungere. Men ikke helt på plass. Nå skal sakene få godgjøre seg til i morgen. Det går vel an å få tak i nye eller brukte deler her? - litt av en jobb å demontere, så jeg vet ikke om et frister å kjøpe hos hoggeren, om tingen ikke er tatt ut? Uansett kan det gå på plass igjen, men det frister å lage mekanisk regulering, da spjeldene og alt det andre fungerer. Har du Bawana eller andre tips her? Vaierstyring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 20, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2017 Da fikk jeg renset opp potensiometerne til varmereguleringen. De fikk hvile over natten og i dag ble det ok. Det er et potensiometer bak betjeningen og en inni selve reguatoren som vist over. Det ble noen C-moment. Brukte whitespirig til å rense med, da det er ufarlig for elektronikken. Filte av 0,2 mm på alslingen rett bak tilkoblingen. Hadde mistanke om at det var blitt for trangt inni dere, da plast krymper med alderen. En halv dråpe symaskin olje under den sorte ringen på potmeteret, og sjekket delene løse i bilen, før jeg monterte. Syns reguleringen var litt tilfeldig, men de er en computer som styres av termostat for innetemperatur i tilelgg. Og når alt var på plass fungerte det bra. Litt lite utslag på midten av raruleringen, men jeg fikk grei kjøretemperatur, 18-20 grader og min. og maks. Det var de jeg fikk til i første omgang. Men litt bruk vil dette trolig bli bedre, men nå er det i alel fall ti ganger bedre enn det var. Ok helt ok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Mars 20, 2017 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2017 Ombygging til wire-basert styring krever en del deler (fra en donor-bil); panel og wirer, samt tilkobling til spjeld som passer wire i stedet for motorer. Jeg vet ikke hva potmeterene i bilen er er laget av. Om det kull som motstandsmateriale så er ikke white-spirit så bra. Petroleumsbaserte produkter som white-spirit, WD40 og CRC56 kan løse opp kullmaterialet. F.eks Elektrorens fra Biltema er nesten ren isopropanol. Den er safe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 20, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2017 Ombygging til wire-basert styring krever en del deler (fra en donor-bil); panel og wirer, samt tilkobling til spjeld som passer wire i stedet for motorer. Jeg vet ikke hva potmeterene i bilen er er laget av. Om det kull som motstandsmateriale så er ikke white-spirit så bra. Petroleumsbaserte produkter som white-spirit, WD40 og CRC56 kan løse opp kullmaterialet. F.eks Elektrorens fra Biltema er nesten ren isopropanol. Den er safe. Det få gå så lenge det går. Arternativt kjøpe brukte deler og håpe på det beste? Fins det biler som biler jeg kan ta dette av, mer elelr mindre plug and play? Tror whitespirit er snilt, men nå fungerer det i alle fall. Kullringen i potmeteret er vel også slitt, spes på midten, da komputeren til systemet går og småregulerer ut fra inne- og utetemperatur i tilelgg til manuell innstilling. Ellers så kan jeg ta det tunge skrittet og skifte til ny? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.