Gå til innhold

Touran kjølevæske koker/forsvinner

Ranger emnet


Newman

Anbefalte innlegg

 

 

Mornsann !

 

Har en touran 04 mod 1.9 tdi som i lengre tid plager meg med at kjølevæsken koker opp og ut av ekspansjonskaret ved kjøring over 90-100km/t. Når dette skjer er allikevel driftstemperaturen konstant på 90 grader.

Når jeg roligkjører forsvinner kjølevæsken helt og får feilmelding at det er tomt.

-ikke antydning til vann i motoren. Svart og fin olje. Heller ikke damp/hvit blå røyk fra eksos. Ingen drypp av vann ved tomgangskjøring/motor slått av.

Den er Trykk testet og alt ok.

- når den står lenge på tomgang blåser det kaldt inn i cupeen selv om varmeapparat står på full mugge. Når jeg begynner å kjøre blir det varmt inni bilen igjen. Blir så drittlei!

Er det noen som har tips å komme med ?

Kan det være noe så enkelt som termostaten? Eller pasasjehinder i kjølesystemet?

 

HJÆLP!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti et par ganger at det er lokket på selve ekspansjonstanken som ikke slipper ut trykk slik at det bygger seg opp til tanken blir tom. 

Er motortemperaturen jevn hele tiden? 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt redd for du må brette opp ermene på skjorta eller lommeboka...

 

 

Tror lokket på ekspansjonstanken fungerer som det skal da det fosser over når koker. Motortempen er jevn hele tiden. 90 grader.

Hva med dårlig sirkulasjon av kjølevannet?? Vannpumpe etc??

 

Hva bør jeg kjøpe av deler foruten toppakning ? Er det noen opplagte feller jeg kan gå i ved skifte av pakning ? Noe jeg bør huske/passe ekstra på? Hvor får jeg slipt toppen?

 

Takker for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det toppakning du går for så er nytt "slipesett" for toppen med alle pakninger ett must,husk å sjekke opp hvor mange huller du har i toppakningen (en liten lippe stikker ut med huller i) dette er meget viktig er rett tykkelse.

Ellers nye bolter til kammen og nye bolter til vippearmene på dieseldyser og 4nye bolter som holder dyser,

Bruke gamle bolter må ikke forekomme da det er strekkbolter på alt.

Montér alt med RIKTIG moment igjen og ha orden på alt av skruer og slanger og merk om nødvendig og ta bilder underveis.

 

Jeg fikk slipt toppen på maskinlinja på en videregående skole 300kr.

Koster vel rundt 1000kr ellers

 

Visst du vet hva du gjør klarer du dette,ellers er det fort 25.000 lapper på verksted++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også litt over gjennomsnittet med verktøy,ingen ulempe om du kan bruke grav/løftebukk heller...

 

Du skal også ta av registereim,er igrunnen svært enkelt på disse motorene,men du skal ha tunga beint i munnen og stille inn registeret FØR du løsner reima så du får forståelsen av hvordan det skal være, får også kjøpt kjekt og enkelt løseverktøy for kam og veiv for en drøy hundrelapp på aliexpress/ebay til m

post-139406-0-47444400-1474482987_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår