Gå til innhold

Audi A3 1.6 BGU blir ikke varm

Ranger emnet


Thomasen1

Anbefalte innlegg

Blir godt og varmt fra varmeapparatet, men motoren blir ikke varmere enn ca 62 grader, kanskje 70 hvis bilen står i ro å varmeapparatet ikke står på.

Begge temp. giverene er byttet, termostat er byttet 2 ganger.

 

Slangen ute fra termostat til radiator er kald, selv om bilen er kjørt lenge. Ingen bobler fra ekspansjonstanken, lukter ikke svidd, virker ikke for varm på noe vis, ingen ujevn gange.

 

 

Noen som har noe lurt å komme med?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Når motor når driftstemperatur så skal termostat åpne, men du sier slange til radiator er kald. Husk at du må sjekke slange TIL radiator, den FRA radiator skal være mye kaldere enn den til radiator. Om du kjører i kø og motor blir skikkelig varm, starter da kjølevifta på radiator? I såfall, hva viser temperaturmåler når vifta starter?

Hvor er termostat kjøpt? Om den er handlet på Biltema så har disse for vane å ikke fungere. Kjøp alltid original termostat, helst på Møller.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra motor til toppen av radiator er varm, fra bunnen av radiator til termostathus er kald.

Det er Mekonomen deler, Wahler og Vernet.  Har god erfaring med begge merker, men kan så klart prøve en Møller utgave, bare for å ha prøvd.

 

Viften starter ikke, regner med det er fordi temperaturen gitt fra føleren tilsier at det ikke er behov for det.

 

Ved vanlig kjøring holder den seg på 62 grader, har logget med Autocom for å sjekke det, men den tar jo så klart bare signalet fra følerene, men termostaten er jo mekaniske, så den vil åpne uavhengig av følerene.  Har "kokt" begge i ettertid for å sjekke at de åpner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige og defekte termostater har det med å åpne alt for tidlig, altså på for lav temperatur. Må derfor ha termometer i vannet når man koker de slik at man kan følge med på når de åpner. Rundt 90 grader er normalt. Antar det på BGU er dobbel føler der den ene går til instrumentet og den andre til ECU. Om du logger så vil du se den til ECU.

Har du fylt kjølevann ved å kjøre vakuum, slik man skal iht prosdyre? Om ikke kan det stå trappet luft i toppen - som kan lage flere problemer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering/avslutning på saken.

 

Viste seg at øverste temp.giver var ødelagt, den var ca 6 mnd gammel, ingen korrosjon på stikket, så det vil vise seg om det er en el-feil, eller om det var et mandags produkt.

 

I følge Møller avd Minde(Bergen), var det ikke nødvendig å trekke vakuum på denne, bare lufte som vanlig.

Selvfølgelig er det lettere å bruke vakuum.

 

Fikk i det minste flushet systemet, det kom litt guffe ut, men ikke noe illevarslende, mtp at bilen er 12 år.

 

Bilen blir nå 87 grader etter ca 7 minutter kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår