Gå til innhold

Mye Blårøyk+ vindusheiser

Ranger emnet


runemann8

Anbefalte innlegg

Har en passat 2001 TDI 130Hk, AVF-motor.

 

Har skiftet turbo (ja, den var gåen, kjempeslakke i akslingen), men fremdeles så ryker det myyye blått, men i all hovedsak etter den har blitt varm. Er så mye at det faktisk legger seg litt olje på bakluka. Altså, oljen kommer ut eksosen. Motoren virker fin og tett utvendig. Normal motorgange slik jeg kan høre. Bruker 5W-40, 505.01 syntetisk olje (har nettopp skiftet filter og olje).

 

 

Har sett det snakkes mye om veivhusventilasjon. Hvordan ser denne ut på denne motoren,,, hvor kommer den ut og hvor i fra på motoren?

 

Trodde kanskje det var slangen på toppen av toppdekslet som går inn til turboen? Den puster for øvrig greit på tomgang, kjenner trykket når jeg etter fingeren mot nippelen fra toppdekslet.

 

Har kikket inn i EGR-ventilen,,,, litt sot og litt olje, men ikke så avskrekkende.

 

Noen snakker også om trykk fra oljepåfyllingslokket og peilepinnen. Ja, på tomgang danser lokket når det er løst. Kan ikke merke noe spesiel fra peilepinnen.

 

Er vel mange mulige årsaker her vil jeg tro: Stempelringer, ventil-tettinger, styringer....

 

Trodde rommet under toppdekslet var det samme rommet som der nippelen fra toppdekslet kommer ut? Virker som det ikke er det? Selv om jeg tar av slangen fra toppdekslet så "danser" oljelokket.

 

 

 

 

Noen som har tips om vindusheisene? Ingen av el-vinduene funker. Hører bare det klikker i dørene når jeg trykker på knappene (kan vel tyde på at det er forbindelse frem til dørene). Samme for alle knappene til/på de respektive dørene, altså samme om jeg bruker knppene på førerdøren eller knappene direkte på de 3 andre dørene. Har sjekka sikringene, vært ute med comfortmodulen (var litt vann inne i boksen, litt irr på noen kontakter, men ikke i særlig grad, pusset bort). Litt merkelig at ingen av dem funker. Har nettopp tatt i bruk bilen så kjenner den lite.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe mønster i når den ryker blått, som f.eks. mest ved pådrag etter en lang nedoverbakke? Eller er det uansett ved pådrag?

 

Sjekk sikring til vindusheiser, en diagnose er også et greit sted å begynne. Har CM stått med vann i så er den ikke friskmeldt når den er tørket ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sikringer i "sikringsboksen" er sjekket og funnet i orden. Ryker mere ved høyere pådrag. Siden det er automat så vil (om man ikke bruker gearet som motorbrems) bilen gå ned mot tomgang i nedoverbakke om man ikke ønsker å øke farten. Men er nok kanskje ikke så mye sammenheng her. Skjønner hva du mener....

 

Testet oljelokket på en annen TDI (116Hk) i kveld, der " danset" også lokket ved tomgang, vel så mye som hos meg, og denne bilen er fin og tett. Er vel kanskje da en normal greie med trykk opp i lokket?

 

 

Får se om jeg får låne en diagnosetester ved anledning. Vet ikke hvor avansert tester man må ha for å avlese VW-koder heller. Man forsøker jo å holde kostnadene på en så gammel bil nede. Skal man få dette gjort på et merkeverksted så koster det for skjorta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da ser det ut for at ting har normalisert seg med hensyn på blårøyken. Kjørte bilen litt hardt slik at jeg fikk opp litt temp. Tempe'n under normal pen kjøring ligger jo gjerne på ca 70 grader på disse bilene.

Vet ikke om det er noen fastbrente stempelringer som har løsnet eller katalysatoren har blåst seg ren.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår