Grub3r Skrevet Oktober 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2016 Hei, Bilen sliter med å gå jevnt når den er kald. Når den har stått i 1 dag eller 2, og jeg starter den, hoster den veldig, den vil ikke gå jevnt, og slokner om jeg ikke holder på gasspedalen. Choken hjelper ikke, den utgjør noen forskjell men hjelper ingenting, enten blir det for lite(og bilen slokner etter en stund) eller for mye(da slokner den nesten med en gang). løsningen er å holde gasspedalen og etter ca. 7-10 min vil den plutselig(ja helt plutselig) gå veldig bra uten verken choke eller gasspedal. som om noen trykker en "bli bra" knapp.. i dag tok jeg meg en tur og skulle besøke noen, den gikk greit etter ca. 8 min på gasspedalen, så skulle jeg kjøre og den fjusker også på veien, "hostet" noen ganger med litt mellomrom.. så gikk den fint igjen helt til jeg parkerte den. skulle så kjøre etter 2 timer, startet greit(måtte holde på nøkkelen litt) så gikk den ujevnt.. temp ute var ca. 8-10 grader og tørt.. når bilen er varm, starter den og går bra. nok bensin hver gang, i dag kunne det være litt lite, men tror egentlig ikke det da jeg hadde fylt sist jeg kjørte og kjørte bare litt etter det.(pilen var på 1/4 ca.) er det forgasseren som tuller seg? har bare hatt bilen i ca. 1,5 uke. og lurer på hvor jeg skal begynne. alle forslag mottas med takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2016 Hvilken motor og hvilken type forgasser? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet Oktober 23, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2016 Hvilken motor og hvilken type forgasser? Ja, det er kanskje viktig ;) står en B21 og Zenith gasser i denne. er usikker på model da denne er flyttegods, vongkortet sier 78 men det er store firkantede løkter foran.. disse vet jeg er byttet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2016 Kan de fleste Weber ut og inn, men din forgassertype er overhodet ikke min sterke side :( Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet Oktober 23, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2016 (endret) med den forgassererfaring som du har må du ha noen ideer som kan relustere i den type oppførsel. høres det i det hele tatt ut som forgasser-problem eller kan det være noe annet som kan tyde på opphavet til problemet? kan vel ikke være coil eller plugger eller det andre elektriske for da ville det vært konstant problem? -luftfilter så bra ut når jeg sjekket det for 4 dager siden. PS: antar det er Zenith da dette er B21A motor. men skal sjekke nøyaktig i morgen. Endret Oktober 23, 2016 av Grub3r Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2016 Siden motor vår som den skal når varm, så er det nærliggende å anta den får for lite bensin når kald. Er da merkelig at bruk av choke ikke forbedrer saken. Søker på B21A og får opp Pierburg 175, på de er det en membran på toppen som kan ryke. Etter bytte av membran må det fylles riktig type og riktig mengde olje. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2016 Finner mye rart på Bilforumet :D http://www.bilforumet.no/topic/23339-gasser-problemer/ Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet Oktober 24, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2016 Finner mye rart på Bilforumet http://www.bilforumet.no/topic/23339-gasser-problemer/ Ja, slo meg ikke om å søke. hadde en volvo bok liggende der de nevnte bensinpumpe av samme type, ble litt forvirret når jeg så Pierburg. uansett så står det at membran må av og til byttes i bensinpumpen... er det bytting av membran i både gasser og bensinpumpe som er aktuelt her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 24, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2016 Siden motor går som den skal når den er varm, så har nok ikke bensinpumpa noe med problemet å gjøre. Ville heller startet med å sjekke/bytte membran og olje i forgasser. Grub3r reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet Oktober 24, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2016 Ok, høres klokt ut :) har nå handlet nye tenningskabler og plugger(står biltema kabler på nå). bytter disse så skal jeg få tak i membran til gasseren. regner med at det er membran også i denne. PS: hvor kjøper man egentlig deler til disse forgasserne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 25, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2016 Ebay kanskje? Eller http://zenithcarb.co.uk/carburettor-kits/cd-stromberg-service-kits.html, men sjekk først at det er korrekt forgasser du kjøper deler til ;) Grub3r reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet Oktober 27, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2016 Ebay kanskje? Eller http://zenithcarb.co.uk/carburettor-kits/cd-stromberg-service-kits.html, men sjekk først at det er korrekt forgasser du kjøper deler til Kanon, tror jeg var såvidt innom nettsiden, har ikke hatt tid til å sjekke noe mer, har mye å gjøre for tiden. kommer tilbake når jeg har fått undersøkt mer. takker for all hjelp sålangt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet November 17, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2016 ok, har vært litt frem og tilbake her. har byttet tenningskabler(fra biltema til originale) og plugger(NGK) pluggene montert uten å endre på klaring på pluggen. fikk bare 4 tenningkabler i esken, den sisten som går til coilen er fortsatt biltema. synes ikke det har hjulpet så mye på choken. de gamle pluggene(også NGK) er veldig sotete, svart pulver over hele.(se bildet) noen som vet hva som skjer, for mye bensin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 17, 2016 Rapporter Share Skrevet November 17, 2016 Skal man tolke farge på tennplugger så bør dette gjøres med nye plugger montert, og absolutt ingen tomgangskjøring i forkant. Det man bort fra dette så kan vi si at dine plugger tyder på alt for fet blanding ja. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet Februar 4, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2017 Hei igjen godt folk. Jeg ønsker å forsette litt på denne tråden da jeg har funnet ut litt mer nå. Gikk over forgasser visuelt i i motorrom og fant ut at choke-fjæren(som drar tilbake choken ) hadde hoppet av på en eller annen måte. skrudde også opp litt på choken slik at den fikk litt ekstra når den ble satt på. bilen går nå greit uten å slukke ved påslått choke når den er kald, den går veldig ujevnt men den går ihvertfall.. MEN. de siste 2 turer har den vært veldig luggete, hakkede ved kjøring og pådrag før den blir 'skikkelig' varm. det betyr at den først blir varm og går på egen maskin uten choke så begynner jeg å kjøre så begynner den å lugge. lugger mer på lav enn på høy turtall. Bilen blir ikke mye brukt(kanskje 2 ganger i måneden ved fint vær i Bergen..) og står ellers i en kald garasje. Jeg har nylig begynt å fylle kondensfjerner fra biltema og fyller ca. uten å måle opp..(ennå ikke brukt opp flasken) http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tilsetninger/Kondensfjerner-2000033650/ har ellers fylt 95 med blyerstatning(også ca. men heller mer enn mindre) når bilen går på tomgang så soter det fra eksosen(ser svart på bakken og inne i garasjen) ellers ryker den noe hvit, ikke mye. noen som har noen ideer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.