Gå til innhold

Endeløst motorproblem på Audi A4

Ranger emnet


Smackit

Anbefalte innlegg

Hei! Har en 2005 mod audi a4 1.8 tq sedan (163hk bensin manuell) som jeg har hatt litt motorproblemer med den siste tiden. Har hadd bilen på 5 forskjellige (inkls 2 forskjellige merkeverksted) uten at problemet er løst :/.

 

Problemet er som følger: mister motorkraft ved pådrag etter et par min med kjøring og det virker som bilen går i en slags nødmodus. når jeg vrir avvtenninga og starter på nytt får jeg noen nye minutter med normalkraft. Kan også høre enslags vakuum ellerlyøuft lyd når krafta forsvinner. Virker som at gassen glipper også (går raskt opp i turtall uten at krafta er med?) Bilen ligger også på litt over 1000 rpm på tomgang de første minuttene før det går ned til normal.

 

Til opplysning så har alle disse dyre verkstedsbesøkene endt med følgende

Bytte av:

Turbo

Katalysator

Dumpventil (resirk)

Kamkjedesett

Noen ventiler uten at jeg vet helt hvilke.

Toppdeksel pakkning

Samtlige tennplugger og coiler

Full service med bytte av diverse filter og olje.

 

Mulig flere ting er byttet, men virker som alle driver med å kaste deler på problemet i håp om å treffe. Enkelte problemer har verkstedene løst men det er kun feilfyring av sylindere.

 

Kan godt sjekke feilkodene igjen, men mener å huske det er en på overboost condition, open circuit på termostat(men den er sjekket flere ganger og alt fungerer som normalt sies det, merker heller ikke noen problemer med den annet enn at enkelte ganger ligger temp nåla død.men med feilcode leser er tempen normal). så var det noe med effciency catalyst system og fuel trimbank 1 low. Men skal skrive de ned senere i dag å legge ved.

 

Noen ideer?

 

Setter stor pris på hjelp, for både pengebok og tålmodighet er snart tom...

 

HIlsen rådløs trønder, som er glad i bil men ikke akkurat en som skrur så alt for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Der jeg må vente til helga siden skruene ligger litt vanskelig til så jeg må av med vindusviskere eller lete frem noe verktøy som kommer til der.

Feilkodene er som følger:

16804 catalyst system : bank 1. (efficiensy below treshold): p0420

 

17700 Map controlled engine cooling thermostat (f265) : open circuit : p1292

 

16618 boost pressure regulation: limit exceeded (overboost condition) p0234

 

Om det sier dere noe. Så skal jeg få sjekket ecu etterhvert. FIkk såvidt tittet under å kjent der og kunne ikke kjenne noe fukt. Men skal som sagt til helgen få sjekket det litt mer nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supplement til Bwana sitt svar, rifter i turboslangene kan være vanskelig å finne, så har du en som kan hjelpe deg med å ruse motor mens du titter, føler og hører etter lekkasje vil du spare mye tid,

 

Full gass fra tomgang og opp til 4-5k rpm før du lar turtallet dette ned til tomgang igjen, repeter så mange ganger som det er nødvendig. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår