Gå til innhold

Rykker i bilen under kjøring

Ranger emnet


Sanimaxima

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg eier en Audi A3 sportback 2008-modell, 1.9 tdi.

 

De siste månedene har det begynt å skje noe merkelig med bilen under kjøring. Det rister/rykker i bilen når jeg holder gassen bittelitt inne. Gir jeg mer gass eller slipper den helt så forsvinner det, men oppstår igjen mellom 110 og 130 km/h. Rykkingen merkes mest på motorveikjøring når jeg kun har litt gass for å holde jevn fart, feks 100km/h. (Merkes best i oppoverbakke), siste måneden har jeg også merket ristingen når jeg begynner å kjøre, altså i første gir når jeg skal ut av garasjen.

Bilen går ellers normalt, det er kun at det rykker. Rattet rister ikke, jeg kjenner det mest på gassen og førersetet, men folk som har sittet på bak har også kjent det under kjøring.

 

Dekk/balansering er allerede utelukket årsak. Det har også blitt byttet indre leddsett i drivaksel for å utelukke det, men uten hell. Bilen har kun gått 120 000 km. Jeg synes den rykkinga har forverret seg ganske betydelig det siste halvåret, før det var bilen feilfri. Grunnen til at jeg henvender meg her er rett og slett fordi jeg håper at noen kan ha opplevd noe lignende og kan foreslå hva man skal sjekke så jeg slipper å ty til Møller Bil og svi av flere titalls tusen. Jeg har vært hos flere mekanikere som har prøvekjørt bilen og ingen vet hva det kan være, det siste forslaget var at det enten kan være svinghjul eller differensial. De kan egentlig si hva de vil til meg når jeg er jente og ikke har så mye peiling på bil. Jeg hadde tidligere et problem med at varsellampa for kjølevæske lyste konstant selv om temperatur var ok og det var nok væske. På verkstedet sa de til meg at de måtte bytte ut flere forskjellige deler, vannpumpe blant annet, og dette ville koste rundt 10 000. Så fant en kompis ut at det bare var en knekt ledning som var årsaken til at lampa lyste. Derfor er jeg litt skeptisk til å bare etterlate bilen på et verksted så de etterpå kan ramse opp forskjellige ting som må byttes uten at det kanskje er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er symptomer på et defekt svinghjul, men det betyr ikke dermed at det er det.

 

Når du slipper clutchen ut, tar den mykt eller brått og "hardt"?

Rasle/ulyd på tomgang som kommer og går/eller konstant er tilstede?

Oppleves det som en vibrasjon som følger turtall?

Hvis du girer ned et hakk/opp et hakk, merker du forandring?

 

Hvor holder du til?

Hvis du holder til i Østfoldtraktene kan jeg ta en kjapp titt, utenom arbeidstid, så slipper du å bekymre deg for at det er for egen vinning :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår