Gå til innhold

Svikt i bremsekraftforsterker, av og til

Ranger emnet

Treklatrer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med min Peugeot 306 Break(2001) og lurte på om noen av dere vet hva det kan være. Det har seg slik at på regnfulle dager mens jeg kjører, så kutter plutselig bremsekraftforsterkeren. Når dette skjer fungerer fremdelees, men man må presse utrolig hardt for å få noen effekt. Til slutt kommer bremsekraftforsterkeren tilbake, men det kan være litt skummelt å bare plutselig være "uten" bremser. Av en eller annen grunn skjer det bare når det regner kraftig. 

Håper å få det fikset snarest mulig, men det er veldig vanskelig å vite hva det kan være når det bare skjer av og til. Så jeg håper noen av dere har en anelse. 

Takk for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dette skjer, er det lenge siden du siste bremset? 

Når dette har skjedd og du bremser ned hastigheten merkbart, fungerer bremsene som normalt igjen når du bremser igjen neste gang (innen kort tid)? 

Hvis du kan svare JA på begge disse to, så er det med 99,9% sannsynlighet kun vann på bremseskivene.

Hvis du ikke kan svare ja på begge disse to, så er det som du sier, mest sannsynlig noe trøbbel med bremsekraftforsterkeren, da må du først starte med å utelukke vakuumlekkasje i vakuumslanger/koblinger rundt om på motoren, og du må gå over alle. Startgass er et godt tips her. La motor gå på tomgang og sprut startgass rundtomkring ved vakuumslanger, hvis turtallet øker har du en lekkasje et sted.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er, bremsen blir helt hard, akkurat som om jeg skal ha pumpen den opp mens bilen var av. Bremsen fungere bare plutselig igjen, men ikke nødvendigvis rett etter en hard nedbremsing. Dersom det er en vakumlekasje, ville jeg ikke ha lagt merke til det mens det ikke regnet og? Kan det være en dårlig kobling til bremsekraftforsterkeren som kortslutter bare når det er skikkelig vått? Det er en diesel motor, og i følge hva jeg leste så har dieselmotorer seperate vakumpumper. Vet ikke om den går på en bånd rett fra motoren, eller om den har en egen elektrisk motor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider