Gå til innhold

HJELP kona mistet bremsene på E18!

Ranger emnet

VWhater

Anbefalte innlegg

Jeg beklager når jeg støter noen med brukernavnet. Men nå har den forbaskede bilen fått nok sjanser.

Vi har denne 07 Passat 3C5 og har opplevd mye tull & byttet utallige deler ila 4 års eie. I forrigårs fikk jeg eu godkjent den på Naf med 0 feil. Jeg var med, og dette ble grundig utført i rolig tempo.

Så overaskelsen var stor da kona idag kom hjem fra jobb helt shaky. Når hun skulle svinge av E18 forsvant bremsepedalen helt inn. Hun fikk giret ned heldigvis, som vi har øvd på tidligere (pga mangelen på godt gammelt håndbrekk). Det gikk heldigvis bra.

Vi fikk bilen hjem, og jeg tok meg en rolig tur i nabolaget nå i kveld.

Dette observerer jeg:

Jeg starter bilen og står stille. Jeg pumper opp trykket med pedalen, og den går rolig innover -alt normalt.

Videre kjører jeg bilen i 20km/t og bremser -pedalen går helt inn uten særlig motstand med kanskje 5% bremse effekt underveis. Men akkurat i det pedalen når bunn bremser den vesentlig mer med en slags AV/PÅ effekt, slik at ABS slår inn (litt glatt føre).

Jeg kan pumpe opp trykket mens jeg kjører og få noe mer bremse effekt, men da pumper jeg fort.

Tenkte bremseveskelekkasje, men bilen lekker ikke! Resorvaret er toppet slik jeg etterlot det i sommer.

Hva skjer med med bremsene på denne bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvendig lekkasje i hovedsylinder er en mulighet.

Du vet at det elektriske håndbrekket også fungerer som en nødbrems? Ikke? Prøv å dra opp den knappen, og hold den oppe - du vil bli overrasket :) 

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt jobb ja, det samme med lufting av systemet etterpå, men det bør feilsøkes litt før den byttes.

Aha! Da er det neste gen. Passat som har bryteren som dras opp for å sette på parkbrems og dyttes med for å skru av. Denne har også en nødbrems funksjon :)

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider