Gå til innhold

Termostat åpner ikke på BMW 318 E46???

Ranger emnet

balder

Anbefalte innlegg

Kan noen svare meg på følgende:

Jeg har en 318 i 1998 mod E46 med M43 motor.

Jeg bytta en defekt vannpumpe og tok bytte på termostaten samtidig. Når vi lufter kjølesystemet( før vi lukker det) vil ikke termostaten åpne, men det koker heller over. Jeg tok tilbake den gamle termostaten og prøve, men det samme skjedde.

Gjør vi noe galt med luftingen? Sannsynligvis ikke...eller?

Termostaten på denne er 105 grader. Kan det være at den må kjøres og oppnå høy temp og trykk for at den skal åpne, eller er det riski og teste dette?

Har stått i 3 timer og kødda med dette nå, skal jeg bare kjøre? Kan det evt være prob med elektronisk åpner av termostaten?

Vel, mange ideer, men jeg vet ikke. Noen som kan hjelpe, eller best av alt, er det noen som vet hva jeg gjør galt?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg har i dag tømt og helt på ny veske på kald motor. Deretter har jeg startet og fyra opp tempen samtidig som jeg har luftet periodisk med lufteskruen. Selve fyllehullet sto hele tiden åpent. Denne fremgangsmåten er forklart av Tronrud.

Jeg fikk ikke overkok så jeg skrudde igjen og kjørete en time. Ingen tempstiging eller unoter kom frem, da er det vel OK? Eller?

Under luftingen kom det bare veske og ikke luft, men det betyr vel at det ikke er luft i systemet siden luftetappen er lavere en vannstanden på påfyllingen?

Vel, jeg prøvde å ta av lokket ettter en halv times kjøring. Det gikk ikke helt av før jeg kjennte vannet boble/ koke over. Men det er kanskje ikke noe galt, bare et trykk som forsterkes når det kommer luft til fra lokket har jeg blitt fortale, stemmer dette og at det høres ut til at jeg kan kjøre videre i ro og mak? Termostaten er jo på 105 grader så det er vel normalt at det skal frese litt inni der ved kjøring?

Mange spm her, men er vel bare ute etter en bekreftelse på at det bare er å kjøre i vei........

Lenke til kommentar
Del på andre sider