Jols Skrevet Desember 12, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2016 Hei Har nylig overhalt min mazda mx5 1.8 (99 mod) Det ble byttet registerreim m/ tilbehør, toppakning og ventiltetninger. Etter oppstart kom det veldig mye røyk fra eksos som forsvant etter en lengere kjøretur, under kjøreturen fjusket bilen litt når motoren fikk "motstand" som f.eks oppoverbakke. Jeg tenkte jeg skulle se på det dagen etter, men dagen etter når bilen er kald så var fjuskingen blitt betraktelig værre. Jeg kom meg så vidt opp en liten bakke. Det rykker og napper, og samtidlig slår det i eksosen og litt blåaktig røyk i det smellet i eksosen kommer. Det er akkurat som man kjører en 240 med feiljustert gasser.... Bilen har ikke forbruk på olje/vann. Er det noen som har gode råd til videre feilsøking? Oppdatering: Det ryker fremdeles en god del, da jeg startet den i dag. Men ikke like mye som første gang...Fjusker fremdeles da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_waldemar Skrevet Desember 12, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2016 Første som slår meg er feil med registeret,gå ivertfall over dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jols Skrevet Desember 12, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2016 Skal jo ikke være noe feil med registeret... Ny reim, timet riktig opp og turnet motoren flere ganger for å kontrollere. Men selvsagt, jeg se på det etterhvert også i tilfelle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_waldemar Skrevet Desember 12, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2016 OK,tenkte det var mest trolig,men har du gjort dette riktig så kan nok det utelukkes. Fort gjort å glemme en ledning eller to.... eller noe ikke har god nok kontakt? Låner denne teksten fra ett annet forum,ikke samme bil som din men symtomer og muligens ting å sjekke ut, 99 mod har vel diagnoseplugg? Sjekket opp med feilmeldinger her? Fjusking ved : På tomgang: 01 - Luftlekkasje/"falskluft" : sjekk slanger/rør/koblinger http://www.200sx-ogn.org/showthread.php?19167 02 - Temp.sensor til kjølevannet - sjekk feilkoder på ECU/evt. mål sensoren (sjekk i manualen) 03 - Dårlige plugger kan føre til fjusking over hele registeret. 04 - Fjusking generelt over hele registeret, men spesielt på tomgang : For lite gap på tennpluggen 05 - Kondens i den ene coilen etter motorvask kan føre til fusking. 06 - Sur tomgang og turtall som jokket mellom 500 og 1000 rpm hele veien: ødelagt pakning på tomgangsmotoren. 07 - Bilen går på 3 syl.når bilen blir varm, men går på 4 syl. når den er kald: Dette er symptomer på en gåen coil. 08 - Ustabil tomgang/nølende aksellerasjon: Elektronvandring, vask isolatorene til coilene godt (skitne coilisolatorer). 09 - Bilen går på 3 syl. - kortsluttet dysekontakt ved ECU, http://www.200sx-ogn.org/showthread.php?18805 10 - Går ikke på tomgang - demontere AAC ventilen og rense http://www.200sx-ogn.org/showthread.php?1367 Fusking under kjøring: 01 - Gasspjeldsensor - juster etter manualen 02 - Lambdasonde - sjekk spenning ut fra sonden, prøv å koble fra sonden, evt. prøv en annen 03 - Vanskelig for å bygge opp turtall og ladetrykk, smeller mye i eksos - Helt feil tenning. - IC Slanger kan gjerne hoppe av og motoren virker helt gæren. - CAS 04 - Smelling i eksos og tomgang som går fra opp og ned - For slapp dumpventil(suger falsk luft) 05 - Defekt vanntempsensor: Nølende aksellerasjon i starten, etterhvert vil motoren daue når du stopper i kryss/rundkjøringer o.l. Kan fikses midlertidig ved å plugge ut sensoren. Ny sensor koster ca. 400kr. (kvelning på tomgang kan også være symtom på falsk luft) 06- Motor nøler under akselerasjon og "dør" plutselig på tomgang: Instrument for Air/Fuel ratio koblet feil (ødelegger signalene fra lamda til hjernen). 07 - Daff på lave turtall - registerreim feil satt på http://www.200sx-ogn.org/showthread.php?4954 Ymse "turtallssymtomer" 01 - Bilen fjusker og nekter og gå over 2-3000 rpm: LMM er gåen og motor går i "haltemodus", kan og høres litt ut som om bilen går på 3 sylindre av og til. 02 - Fusking rundt 4500-5500 rpm: Dårlige plugger, eventuellt feil gap. 03 - Fjusker ved pådrag fra 4500 : Pluggene er ødelagt 04 - Fusking ved høyere turtall og høyt turbotrykk : kan være grunnet for stor elektrode avstand på pluggene. Ta de ned til .7-.8mm, og prøv om det hjelper (gjelder spesielt på NGK BCPR7ES /BCR8ES ). Ikke prøv å fikle med Denso Irridium plugger. De er alt optimale, og du vil sannsynligvis bare ødelegge det tynne Irridium belegget. 05 - boost turtalls kutt - krøll i bensinsystemet (boble i slange) http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?f=2&t=49764 06 - Høyt turtall: Fjusker 1-2 ganger i sekundet ved full gass og fullt ladetrykk, men med 60-70% gass og fullt ladetrykk er det ingen fjusking. Sprekk/hull i vakumslange. ** Tennplugg diagnose: http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/diagnosis.htm Fusking på høyt turtall: 01 - Bensinpumpe - bytt pumpe 02 - Bensinfilter - bytt filter Fusking ved ladetrykk: 01 - Luftlekkasje - sjekk slanger/rør/koblinger 02 - Luftmassemåler - sjekk feilkoder på ECU/evt. prøv annen LMM 03 - Vakumslanger feilkoblet http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?f=1&t=36061&start=0 04 - Ladetrykk er tilstede, men ingen effekt (bilen kveles) - skyldes stramt wastegate stag. 05 - Får ikke turbo trykk / lader ikke, grunnet åpen wastegate http://www.200sx-ogn.org/showthread.php?25096 Startproblemer - motor drukner i bensin, våte plugger *Om man napper ut sikringa til bensinpumpa (i sikringsboksen på passasjersida) og drar litt på starteren/starter bilen og lar den gå til motoren stopper, for så å sette i sikringa igjen og starte på nytt kan det løse startproblemet. Velkjent "tjuvtriks" :) *Dette er også trikset om du kveler bilen ett sekund etter du har startet den. Da er som regel pluggene søkkvåte av bensin og man får ikke start etterpå. Gjør som beskrevet over. *Få start på en ''sur'' motor, som er dradd full av bensin ; Plukk ut pluggene, og brenn/varm de lett med propanlampe evt sette i nye plugger, og la bilen så en halv timess tid. Trillstart hjelper også har bilen surna. Startproblemer - vanskelig å starte *Motor kan være vanskelig å starte, lunefull. Under kjøring faller plutselig tenning helt ut og turteller detter til 0 for så å sprette opp igjen: Feil på ECU, bytt eller fiks Vann i luftfilter kan også være en årsak til startproblemer: viewtopic.php?f=1&t=49156 (http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?f=1&t=49156) Startproblemer - etter motorbytte/overhaling Går på tre etter overhaling - opphengt dyse http://www.200sx-ogn.org/showthread.php?6550 Motorbytte fulført, men går på 2 syl - ødelagt stempel http://www.200sx-ogn.org/showthread.php?25746 Nybygd CA18DET vil ikke starte - løst CAS http://www.200sx-ogn.org/showthread.php?25863 Startproblemer - helt død Gåen startmotor, slår ikke inn http://www.200sx-ogn.org/showthread.php?1243 Feilmontert eller snudd chip kan medføre at bilen starter men ikke går eller er helt død. Sjekk at chippen sitter i riktig hakk og rett vei, dessuten er rett type. Svakt batteri - prøv starthjelp eller sjekk om spenninga faller ved oppstart. Dårlig tilkoblet batteri - stram til poler og jordingspunkt. Ingen bensin - Sikring til bensin pumpa blåst, sjekk sikringen og bytt Får ikke start pga feiltenning / tilbake tenning pga CAS http://www.200sx-ogn.org/showthread.php?22985 Eksos symptomer: Hvit eksos: Vann/kondens Blå eksos: Olje (gåene tettninger i turbo eller ventiltettninger, stempelringer) Svart eksos: Bensin (f.eks får for mye bensin) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.