Gå til innhold

Tungt ratt, skyldes lite servovæske?

Ranger emnet


Oleee

Anbefalte innlegg

Nå syns jeg det var på tide å løse et lite problem som har blitt irriterende over lang tid. Helt siden jeg kjøpte bilen min i november har jeg kjørt med et litt tungt ratt, og tenkte at det var normalt på en Golf III. I motsetning til fatters Ford Scorpio, var hans ratt VELDIG lett på rattet.. Sist jeg sjekka, så var servovæske ifølge ktone på forumet, veldig lite igjen, og det var grunnen til at rattet mitt var så tungt! :(

 

Så kommer spørsmålet:

 

Det som er igjen av væske i servovæske-beholderen, skal det "pumpes" ut, eller er det bare å etterfylle? Hvilket merke skal jeg gå etter når jeg skal fylle på servovæske? Kan det være lekkasje som skyldes at jeg har lite servovæske?

 

Andre symptomer?:rolleyes:

 

Takk! :)

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg kom på det Oleee er jo fordi jeg kjørte den litt oppe ved Bjerkebanen. Merket det på rattet ettersom mitt ratt er betraktlig lettere enn ditt. Du kan få prøve min i morga, så merker du det selv. Er kjekt å være oppmerksom på det hvertfall.

Mess with the best, Die like the rest... [ KX3M RACING 2004 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bare er å fylle etter, men du bør legge noe papp e.l. under bilen for å se om det lekker! Dra på benzern å se om de har olje, står gjerne på baksiden av flaskene hva de kan brukes til! Sist jeg fylte brukte jeg ATF olje, men dette får du sikkert vite nøyaktig hvis du ringer VW! Servoreima kan også være litt slakk!

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk vw sin olje.. Den er fin.. Og ta heller å bytt hele olja da serru. Gå på nesten 1 liter hvis jeg ikke husker feil. Og den kanna er vel 1 eller 2liters..

 

Kan være billig olje som er på, og da blir den tung da olja kansje er for tjukk..

 

Sjekk også servo reima..

Men det er forksjell fra bil til bil.. Min er tung på rattet, søster sin er lett som en fjær, og en kompis sin er sånn mitt imellom..

 

Alle er golf3.

 

Det med lite olje, kan være att du svinger helt om mye.. Hvis du svinger hardt så du hører servon uler litt og fortsatt svinger bånn jonny, vil jeg tro du mister litt olje.. Bare gå over ledningene og sjekk om det er no olje rundt dem. Er ikke lange røra.

"My new years resolution is 1280x1024"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

servo reima er enkel å sjekke, lukk opp panseret, se til venstre for deg i motor rommet, der ser du ei bred reim vedsiden av dynamoen, dette er viftereima, vedsiden av denne nedforbi sitter ei tynn reim med tagger på undersida, nå har du lokalisert servo reima, vrikk litt på denne og kjenn om den er stiv eller løs :)

 

etterfylte du servo olje?

VW Volf Mk3

 

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å lufte anlegget hvis du skal bytte olje..

På golf 3 tror jeg det bare er å svinge en 10-20 ganger fra side til side..

 

Hvis du har lite servo olje så vil servoen din begynne å pipe eller ule..

Er reima dårlig uler denne også..

Andre ting som kan gjøre det tungt å svinge er:

fuktighet i tannstanga som fryser

Sjekket mansjettene på tannstanga?

Store hjul ? :P

Feil justert spissing

 

kommer ikke på noe mer i farta..

 

mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår