KIRK Skrevet Mars 2, 2017 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2017 Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få av hjulnavet på min Golf 3 syncro. Er det bare å få en avdrager rundt navet og dra det av? Kan vel ikke være meningen at hele bærebrua skal av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 2, 2017 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2017 Navet må terses av ja, lageret må byttes etterpå da ytre inner-ring følger med ut. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KIRK Skrevet Mars 2, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2017 Da er det kurant å få ut lageret også? Eller må jeg ha noe spesialverktøy til det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mars 2, 2017 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2017 Lageret må presses ut, enten med verkstedpresse eller ved hjelp av "spesialverktøy" fra Biltema. Verktøyet koster stort sett mer enn hva det koster å få det byttet lageret på et verksted. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KIRK Skrevet Mars 2, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2017 Når jeg drar av navet så vil lageret sitte inni den delen jeg peller av? Ser jo ikke hva som er bak nav/brems, alt er jo helt innkapslet. Slik avdrager tror jeg bare jeg kan kjøpe likevel, blir ikke siste gang jeg må skifte hjullager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mars 2, 2017 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2017 Avdrager er ikke verktøyet jeg sikter til, du trenger dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Hjullagerverktoy-2000030149/ Finnes også en billigere variant men vet ikke om det duger. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 2, 2017 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2017 Når du terser av navet så vil lageret sitte igjen i lagerhuset, altså nedre del av fjærbeinet. Ut med en låsering, så kan lageret også trekkes ut. Jeg bruker kun hydraulisk presse til slikt, har to håndholdte til slike formål, en på 6 tonn og en på 30 tonn. Den på 6 tonn må noen ganger gi tapt... Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KIRK Skrevet Mars 3, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2017 Tusen takk for gode svar. Da får jeg prøve litt i kveld igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KIRK Skrevet Mars 4, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2017 Når jeg skal dra av navet, kan jeg sette avdrageren til å presse på stikkakselen, eller vil jeg ødelegge noe i diffen da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mars 4, 2017 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2017 Neida, burde gå fint det, bare pass på tuppen av akselen så du ikke vier den ut eller skader gjengene, da får du ikke på ny mutter når du skal stramme lageret igjen. KIRK reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KIRK Skrevet Mars 4, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2017 Da slapp navet. Men hva gjør jeg nå? Nå må vel hele bærebrua av? Har ikke utstyr til å dra lageret ut herfra, bare vanlig verkstedpresse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mars 4, 2017 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2017 Da løsner du fjørbenet fra spindel, ytre styrestag og bærekule så er spindel ute. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg