Gå til innhold

Mangler strøm på sikring F13 - F31 Passat 3BG 2004 mod

Ranger emnet

hms

Anbefalte innlegg

Er det noen så kan hjelpe meg med følgende problem. Har ikke strøm på sikringskrets F13 og F31 til baklys og bremselys. Bremselysbryter og el.kontakt på tenningslås er nye. Noen som har et el. skjema / diagram for ledningsnettet på tenningslåsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med diagrammet foran meg, men får ikke lastet det opp på forumet..

F13 får spenning rett fra batteri +, så hvis du ikke har spenning inn i den sikringsholderen bør du ta ut sikringsboksen.

F31 (som forøvrig er til ryggelys) får spenning fra tenningskrets.

F22 og F23 (som er til parklys h. og v.s) får spenning fra pinne 6 på lysbryter, som igjen får spenning fra tenningsbryter.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill Jesper , ser jeg har blemmet litt da jeg tolket sikring F31 til baklyssikring. leste meg til det i en Haynes manual på svensk ( Backljus ).

Da er problemet redusert til bremselys som ikke virker, begynne og lure på om det kan være jordings feil...jeg har brukt en krets tester rett i sikringsholder  på F13 , det ga ikke utslag. Målte med et voltmeter på + stikket i sikringsholder og til jord , fikk da fullt utslag. Kan det være en jordingsfeil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, du måler 12v inn til sikringsholder for bremselys?

Hvis du har jordingsfeil skulle sikring røket så fort du trår på bremsen, sjekk da i tilfelle ledningspølse mellom bakluke og chassie for brudd, ikke unormalt med brudd der.

Hvis du ikke finner noen feil her, kan/må du nesten måle om ledningen(e) er hele fra bremselysbryter og til begge baklykter og høytmontert bremselys.

Kan være du har en kortslutning i en evt. tilhengerkontakt også, litt avhengig av om den er koblet slik den skal kobles eller ikke. 

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi må holde oss til sikrings panelet...tok av bakplata til panelet, og kan faktisk ikke finne mer en en ledning på sikringsholder...den jeg målte strøm på mot jord i chassie.

Det er vel ikke som det skal være ..vil jeg tro. Da vil den jo heller ikke gi strøm til bremselys bryter i følge koblingsskjema..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen er funnet !! Sikringsholder F 13 var gåen..ingen kontakt mellom stikker , sikring var selvfølgelig helt i orden ! Måtte bare dypt i tenkeboksen , og ved god hjelp fra Jesper , med El diagram, lyktes de etter langt om lenge og konstatere feilen til og være sikringsholder.

Takk til deg Jesper !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ofte jeg er borte i at det er i sikringsboksen problemet er, spesielt ikke den som sitter i dashbordet. De i motorrommet kan innimellom få kortslutninger da de er mer utsatt.

Bra du fant feilen tilslutt :) 

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider