Gå til innhold

DPF verdier i VCDS

Ranger emnet


Grev1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Fikk låne en uoriginal Vagcom kabel og software av en kollega for en stund siden.

Lekte meg litt rundt i VCDS og kikka på div verdier

 

Siden bilen har gått 322000 leste jeg av noen av verdiene på partikkelfilteret, og ser følgene:

 

DPF%20values_zpsv9fvuwyy.png

 

Er det ikke slik at "End of life" for DPF er når "Carbon Mass" verdier overstiger 60 gram eller noe ?

 

Jeg har aldri fått feilkoder på DPF før. Forbruk, og moment virker som å være normalt.

 

Kan det være at den ikke leser av riktig siden det er en uoriginal?

 

Gruppe 073 ser ut til å stemme ganske bra, men "Particle filter load coefficient" og "Carbon mass learned value" endrer seg ikke uansett hvor mye jeg kjører. Jeg vet at "Particle filter carbon mass" har endret seg, da den sto på 88 for noen måneder siden.

 

Noen som har noen ideer?

 

Det er vel ikke helt umulig at DPF er klar for utskifting uansett, siden bilen har gått såpass langt.

 

Edit: Brukte VCDS og kabelen på en annen bil, og den viste "riktig" verdier på Group 068.

 

Noen som har noen ideer?

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har ikke tatt regen med vag com. Den kjører regen selv.

load coefficient går til ca 3% før motoren kjører regen. Det gjør den hver gang.

Hvis jeg holder peker over "Carbon mass" i VCDS kommer det en boble som sier at 60gram = fullt. 

Hadde bilen hos VW i dag for diagnose. Der sa de at de ikke fikk kjørt regen via diagnose fordi DPF er fullt.

"Carbon Mass learned value" endrer seg aldri.

På gruppe 070 er det kun status 4 som endrer seg. Den endrer seg til 00000001 når den regenerer.

Skal logge litt mer, og legge ut tempratur og data fra trykksensor.

Det jeg synes er rart er at jeg ikke har fått noen feilkoder når DPF er 150% fullt. 

Jeg har jo egentlig ikke noe trøbbel med bilen, den går jo som den skal osv, men jeg tenker kanskje jeg kunne være litt føre var for en gangs skyld, og kanskje forberede meg på å bytte DPF.

Jeg tenker at jeg kjøper på hoggern, fra en bil som ikke har gått så langt. Evt tar ut innmaten på det jeg har og koder det bort.

 

 

 

 

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei igjen,

Har ikke fått sett så mye på dette, men har hatt det litt i bakhodet.

Jeg har ikke tenkt så mye over det før de siste ukene, men det ser ut til at regenerering utføres nesten nøyaktig på kilometeren hver 330 KM uansett hva slags kjørestil jeg har hatt de siste 330 kilometerne.

Jeg tenker da at det kan være en sensor som krøller til. Spesielt når VCDS viser til at Askeverdien i DPF er over 150% mer enn den bør være.

Noen tanker rundt dette?

 

 

 

 

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår