gtfossum Skrevet Juni 11, 2017 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2017 Ok, nå mener jeg at jeg har prøvd alt, men har fortsatt dårlig bremseeffekt og pedal som synker nesten til bunn når vakuumpumpa går. "sykdomshistorien" er som følger: Jeg merket først tendens til at pedalen sank når motor var i gang og at det forsvant bremseveske. Bremseeffekten var imidlertid god. Fant til sist lekkasje i venstre kaliper bak. Bilen ble så stående en god stund før jeg fikk kjøpt nye kalipere og byttet. Da hadde all bremsevæske lekket ut og skivene bak hadde da fått ganske mye rust. Bremseeffekten var heller ikke bra etterpå og pedalen hadde fortsatt tendens til å synke når motor var i gang. Bremseffekten ble ikke bedre når rusten ble slitt bort. At pedalen synker tok jeg som indikasjon på at hovedsylinder var gåen og har også byttet denne uten hell. Det er imidlertid fortsatt noe rust på skivene og de foran er heller ikke helt gode, men det ser ut til å være god kontakt mellom skiver og klosser. Kan også nevne at jeg fant at det ene stempelet bak ikke var plassert riktig i forhold til tappene på bremseklosser. Rettet dette i dag, men uten at bremseffekten ble bedre. Har luftet til den store gullmedaljen og klarer ikke å få ut mer luft. Har også forsøkt å kjøre litt, aktivere abs (på grusunderlag, på asfalt er bremseffekten for dårlig) og lufte igjen et par ganger uten at det kommer mer luft. Jeg frykter nå at jeg har en dårlig ventil i abs-pumpa. Andre forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juni 11, 2017 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2017 Du har garantert fått luft i ABS pumpa, du må tvangskjøre ABS pumpa med diagnose samtidig som du lufter. KooPa TropA reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gtfossum Skrevet Juni 12, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2017 Jeg tenker også at det kan være luft i abs pumpa, men det jeg ikke forstår er hvordan og hvorfor pedalen synker når abs'en ikke er aktivert. Den har lukket krets som bare åpner når abs'en er i bruk, eller hva? Det skulle ikke ha kommet luft inn med mindre det er en ventil som ikke lukker ordentlig og som har stått åpen når bremsevæsken har lekket ut. Uansett om det har kommet luft inn i pumpa på en eller annen måte, skulle ikke pedalen synke når bilen står stille med motoren i gang hvis ikke, igjen, en ventil ikke lukker skikkelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juni 12, 2017 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2017 Du må gjerne bytte hele ABS pumpa med styreenhet for godt over 10'000,- for delen + jobb, og alt blir fint - etter at det er luftet på riktig måte. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gtfossum Skrevet Juni 13, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2017 Jeg har ikke noe annet enn en ELM327 og Forscan, så da er vel luftingen best gjort på verksted? Jeg har forsøkt amatørmetoden: lufte, kjøre og aktivere abs, lufte, etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juni 13, 2017 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2017 Pumpa må gå bortimot kontinuerlig for at all luft skal komme ut, så ja, hvis du ikke har utstyr til det er det ikke dumt å sette det bort. Gjort på under en time så er ikke store kostnaden. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gtfossum Skrevet Juni 13, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2017 Takk! Får bare bite i det sure eplet og la andre klå på bilen min. Noe forslag til verktøy som gjør jobben, forresten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juni 13, 2017 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2017 På Ford så må du nok enten bruke IDS eller et av de "store" universale diagnosesystemene. Mulig noen av de dyre systemene til Autel klarer å gjøre det. På Ford bruker jeg Bosch ESI. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.