Gå til innhold

Oppgraderings tennpluggkabler

TobyT

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at tenpluggkablene i min SR20DE motor begynner å bli modne for utskiftning. Nissan skulle ha 1200,- for orginale, og får jeg oppgraderte for tilnærmet pris vil jeg heller det. Er det noen som har montert i oppgraderte slike som kan dele litt erfaringer...merke, pris osv. merkes det f.eks. på motoren?

99 Primera GT

Nissan Car Club Norway

http://www.nccn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp bosch sine 4-punkts plugger. får dem vel på bilextra og slike butikker.

har hørt veldig mye bra om dem, at motoren går jevnere og mindre drivstoff forbuk osv.

vet ikke om det stemmer, men skader ikke teste? :)

btw, IKKE kjøp plugger på mekonomen, større drittplugger skal du lete lenge etter. kjøpte 4-punkts plugger fra mekonomen, en av punktene brente tvers av :( husker ikke merke, men noe alà "beru"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sony606

kjøp bosch sine 4-punkts plugger. får dem vel på bilextra og slike butikker.

har hørt veldig mye bra om dem, at motoren går jevnere og mindre drivstoff forbuk osv.

vet ikke om det stemmer, men skader ikke teste? :)

Ikke bruk Bosch-plugger på Primera! Mange begynner da å fuske.

Bruk NGK-plugger.

Det finnes vel ikke noe 'oppgraderte' pluggkabler. Det som kan skille på bra og dårlige pluggkabler, er vel holdbarheten.

Orginale Nissan pluggkabler holder som regel langt over 100000km på Primera, og ofte flere hunder tusen kilometer. U-orginale kan holde like lenge, men som regel ikke. Men siden prisforsjellen kan være stor, og att det er jo ikke sikkert du har bilen så lenge, kan det alike nok lønne seg med u-orginale pluggkabler.

Men kabler i en annen farge hadde jo vert kuult :D

(hvis det finnes?)

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw, IKKE kjøp plugger på mekonomen, større drittplugger skal du lete lenge etter. kjøpte 4-punkts plugger fra mekonomen, en av punktene brente tvers av :( husker ikke merke, men noe alà "beru"

Tipper det er litt forskjellig der,for jeg kjøpte nemlig mine derfra når jeg byttet,og jeg har da ikke hatt noe problem med dem enda..Har da kjørt en del km med dem å..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by a32

Det finnes vel ikke noe 'oppgraderte' pluggkabler. Det som kan skille på bra og dårlige pluggkabler, er vel holdbarheten.

Orginale Nissan pluggkabler holder som regel langt over 100000km på Primera, og ofte flere hunder tusen kilometer. U-orginale kan holde like lenge, men som regel ikke. Men siden prisforsjellen kan være stor, og att det er jo ikke sikkert du har bilen så lenge, kan det alike nok lønne seg med u-orginale pluggkabler.

vet ikke jeg, hørte en fyr på mekonomen prata om at du mister mindre spenning med noen typer pluggkabler.

noen som har peiling på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke jeg, hørte en fyr på mekonomen prata om at du mister mindre spenning med noen typer pluggkabler.

noen som har peiling på det?

En pluggkabel har relativt høy motstand (ca1000-7000 Ohm)

Når motstanden er høy, må det induseres en høy spenning for å lage gnisten, men blir motstanden FOR høy, klarer ikke gnisten å finne veien til tennpluggen, og/eller klarer ikke holde gnisten lenge nok.

Hvis motstanden er for lav, vil ikke tenngnisten bli sterk/vare lenge nok for opptimal forbrenning.

Gamle kabler får lett for høy motstand eller brudd, som kan føre til att det ikke alltid blir gnist på pluggen (=fusk/høyt bensinforbruk). Gnisten kan da 'hoppe over' i fordelerlokke eller gjennom isolasjonen til kabelen til gods bl.annet.

Det han sikter til må jo da være en kabel med for lav motstand...har aldri hørt om det probleme før...men en ting er sikkert, han lever av å selge ;)

Som en tommelfinger regel skal motstanden i coilkabel, rotor, fordelerlokk og pluggkabel sammenlagt ikke overstige 10000 Ohm.

Pluggkabler med 1000-7000 Ohm er friske hvis isolasjonen er god.

Samtidig bør det ikke være for stor forsjell i motstanden fra pluggkabel til pluggkabel (maks 3-4000 Ohm?).

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider