Gå til innhold

Fabia 1,4 høyt trykk?

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

Jeg skulle bestille en termobryter i dag, og den hadde de på lager - standardvare også hos VW-forhandleren. ca 400 kroner, litt i overkant av pris... ? Skal sjekke med bildeler.no - som kanskje har billigere? Evt. brukt?

Er dette grei pris forresten? 400?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Quattro73 skrev:

Har veldig gode rabatter på MECA så handler alt der, dog har de ikke den termobryteren i sitt sortiment så får ikke sjekket pris mot de. Oppdaget derimot at lokket til ekspansjonstank åpner på 1,5 bar.

Takk! Da høres det ut som jeg kan ha dette trykket, og bare må sjekke om væska holder seg på plass.

Jeg syns det er underlig at vifta går på bare ti sekunder og 40 sekunder av så ti og så 40 osv... På mine andre biler går vifta lengre på. Kanskje fordi de har større kjølekapsitet?

Merkelg at de ikke har termobryter forresten? Hadde det vært føleren for instrumentet, var det mer forståelig...

Så at bildeler.no har til ca 200 kroner og det er ok.. Men jeg har tre ledninger inn og den på bildeler har fire ifølge bildet? 

Kan jo ringe dem..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket igjen på onlinelatalogen til MECA, ingen termobryter til din. Høres høyst unormalt ut at vifta skal gå 10 sekunder i slengen, kan da ikke kjøle ned innholdet så fort vel? Er vel hysteresen til bryteren som er svært innsnevret?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for sjekk og info! Jeg syns også dette med de korte intervallene er rart! Må sjekke litt mer med mine andre biler, men de er langt unna. 

Lurer også på om det er et rele i den strømkretsen, men jeg har ikke funnet noe skjema foreløpig?

(tror ikke det, da det er tykke ledninger i strømkretsen? Og en ekstra styreledning, se det ut som....

Temperaturmåleren er stabil, rett opp... Må vel kunne stole på den så jeg får kjørt foreløpig...? 

Det ser ut som det er tre ledninger inn på den, men jeg må har stort verktøy for å bytte...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så byttet jeg termobryteren i dag! Vellykket....! Nå går vifta på 40 sekunder og av i 55 sek, osv. 

Det virker mer naturlig og vanlig. 

Ifølge Hynes skal 1,4  liters OHC motoren har 103 graders termostat og 1,4 DHOC ha 98 graders....

Skal følge med litt på trykket, da de varierer mellom 3 og 7 psi. 

Det er vel ok, men om det minker å tanken, kan jeg vel bekymre meg igjen? 

Ser også at jeg kunne ha renset systemet bedre, da det er noen majonesflekker i "fiskebollen"...

Vell vell nå håper jeg på bedre tider....??

 

rettelse fra 102 til 103 grader over....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oppgitt driftstemperatur. Åpningstemperaturen er henholdsvis 84 og 98 grader  og  88 og derved 103 på min OHC-motor.

Det virker høyt ja, og jeg vurderer å sette inn en annen på lavere temperatur? 

Men det er vel kanskje åpningspermperaturen som er oppgitt, eller det man skal forholde seg til, når jeg tenker meg om?

Dette er ifølge Haynes, men de orginale datene fant jeg ikke. 

Det kan jo stemme, men jeg er ikke komfortabel med dette. 

Må jo vente lenge for å sjekke væskenivået. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg brukt bilen noen dager, og det forsvinner ikek vann! Trykket er nok som du sier Qattro73 - tykket er innenfor. Ingen lekkasjer.

Satte måleren på den andre Fabian, og der var det samme trykk mellom 6 og 9 psi ettersom motortemperaturen varierer.

En rar ting: 1,2 liters motoren er kjapp som en racer med bare 55 hk, mens 1,4 literen lar vente på seg nå jeg gir gass, altså mye tregere.

Jeg har justert kammen to grader fram på 1,2 liters motoren, for å få mer bunndrag, men jeg har ikke opplevd så stor effekt av det før?

Hva tror dere kunnige?

Her er det krutt fra 1. millisekund på 1,2. Den har jo kam med stort løft og trolig fine åpnings- og lukkekurver, men likevel?

Vurderte å gjøre det samme med 1,4 liters motoren, men fikk ikke tid. Må jo file til ny kamdrevkile også da, og min sønn ventet på å få bilen tilbake.

Få se når jeg får god tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det finnes justerbare kamdrev til din motor. Vet ikke hvilken type det er på den, likt som på eldre 8v? Normalt gir det ikke så veldig mye mer med bare 2 grader. Merker du at den ikke orker mer nokså lavt i registeret? Uansett, mer drag er kjekt, får vel en anelse lavere bensinforbruk også. Justerer du tenningen når du justerer kammen, eller går den for seg selv? Kjenner ikke så mye til motorene under 1.6.

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Quattro73 skrev:

Kan være det finnes justerbare kamdrev til din motor. Vet ikke hvilken type det er på den, likt som på eldre 8v? Normalt gir det ikke så veldig mye mer med bare 2 grader. Merker du at den ikke orker mer nokså lavt i registeret? Uansett, mer drag er kjekt, får vel en anelse lavere bensinforbruk også. Justerer du tenningen når du justerer kammen, eller går den for seg selv? Kjenner ikke så mye til motorene under 1.6.

 

To grader er kanskje ikke mye, men det er vel litt anvhengig av løftekurven. Det blir dessuten fire grader på veiva. Men jeg har justert Volvomotorer opptil 3 (kam) og 6 (veiv) grader med hell, men der er det bedre plass til ventilene. Litt  avhengig av kamtyper her også, og D-kammen i Duetten min kjennes bra ut med 3 grader fram på kammen.  Den har fått 3,73 utvekling i differensialen og da er det grei at den er litt som en "dieselmootr" fra et par tusen omdr. Vurderer også en "Gordini-løsning" på topplokket. Raskere flyt i det ventilene åpner. ikek spesielt kjent teknikk, men det fungerer rått på min Renaultmotor.

599ca259e11b5_gordiniIMG_2816.thumb.jpg.01f7ddd967d7805736a55b312a4ae884.jpg

Topplokk Dauphine bra lll.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, ventilakselerasjon / lobeprofil har nok en del å si. På bildet under har begge kammene 300 graders durasjon og 12 mm løft, men det er også den eneste likheten ;)
Kjører selv med 272 graders kam med tilnærmet Schrick lobeprofiler, har justert kam 5 grader frem for bedre bensinøkonomi. Merker egentlig ikke mye til dette ved pådrag, men kan legge til at noe av det forsvinner i at det er tatt 1,2 mm av toppen.  

 

klK5tc.jpg

iOeS0T.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. august 2017 den 8:24 PM, Quattro73 skrev:

Kan være det finnes justerbare kamdrev til din motor. Vet ikke hvilken type det er på den, likt som på eldre 8v? Normalt gir det ikke så veldig mye mer med bare 2 grader. Merker du at den ikke orker mer nokså lavt i registeret? Uansett, mer drag er kjekt, får vel en anelse lavere bensinforbruk også. Justerer du tenningen når du justerer kammen, eller går den for seg selv? Kjenner ikke så mye til motorene under 1.6.

 

Har du virkelig lagt til 4 grader på kammen, eller å veiva? 4 på kan og 8 på veiva høres mye ut, men om venitlene går med god klaring, tydeligvis, kan jo dette være en morsom motor. Høres ut som jeg også kan lke dette litt, selv om jeg mister litt på de høyeste turtallene. me så må det gå sammen med type kam/-løft bentilplassering osv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Torbo skrev:

Har du virkelig lagt til 4 grader på kammen, eller å veiva? 4 på kan og 8 på veiva høres mye ut, men om venitlene går med god klaring, tydeligvis, kan jo dette være en morsom motor. Høres ut som jeg også kan lke dette litt, selv om jeg mister litt på de høyeste turtallene. me så må det gå sammen med type kam/-løft bentilplassering osv...

 

Ja, men ca halvparten forsvinner jo på de 1,2 mm som er frest av toppen. Bilen kjører ifra original S4 ;)

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår