Torbo Skrevet September 1, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 1, 2017 Er enig i det. Sikkert smart å ta en titt på stemplene og rense spor og sette inn nye fjærer. Må jo uansett finjustere sylinderhøyden, så det blir ok til at stemplene kommer ut. Skal bli spennende å sjekke ut sprekken i blokka litt mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet September 27, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2017 Fikk satt inn nye sylindre og stempelfjærer så nå kjøres den inn vekselvis hardt og lett. Alt ser bra ut nå. Den ene sylinderen var ikke bra, men jeg fikk tak i fire brukte og så brukd´te jeg de fire beste. Finjusterte sylinderhøyden med kobberringer til jeg fikk sylindrene 0,10-0,15 mm over selve blokka. Nå virker alt fint... Men det er alltid et men... Når jeg var under der så jeg at et trykkrør til styreservoen var rustent og fuktig, samtidig som det har vært noen blink på servolampa på dashbordet. Så nå må jeg fikse det, eller bytte? Men det er svindyrt - 3000 kroner! Blir ikke imponert av dette .... Ser tre løsninger: Bytte til et bra brukt? Sette på et mellomstykke i 10 mm som overlapper det 8 mm røret og slaglodde? Sette på en mellomstykke i armert gummislange hos noen som kan det med trykkrør? Det er vel minst 100 kg/cm2, så slange med doble klemmer er vel for svakt, vil jeg anta? Hva anbefales? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 27, 2017 Rapporter Share Skrevet September 27, 2017 Godt motoren er på stell igjen :) Angående servo så blir det hvertfall dyrt om pumpa kjøres tørr. Er det på trykksiden så er selvsagt det beste nytt rør, eller et bra brukt. Blinkende lys er vel varsel om lavt oljenivå på servoreservoar? Torbo reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet September 27, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2017 Motoren har allerde løsnet etter ca 40 mil fra garasjeporten. Litt treg i starten... Har kjørt den vekselvis hardt for å unngå feil utglatting av sylindrene, og raskere innkjøring med billigste oljevariant. Motorgangen er blitt mye bedre også. Er det vansklig å bytte dette servorøret? Røret sitter så trangt og forferdelig til at det kan være en utfordring nok! Men jeg må jo lufte systemet på et vis? Er det er problematisk å lufte etterpå? Er det bare å sette sammen, fylle olje og svinge litt og la det lufte seg selv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet September 27, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2017 Flere bilder av motoren: Her justerete jeg sylinderhøyden til 0,1 - 0,15 mm over selve blokka. Bildet viser første måling av sylindre montert uten kobberringer i bunn. Her måtte jeg til med + 0,20 for å få sylindrene 0,01 over blokka, men da måtte jeg sette søkeren på selve blokka, så det ikek misforstås. Grums i blokka. Her ble det full rens. Tror det har lekket litt her? Greit å ha noe å velge i! Kunne blitt en rekkeåtter? Den sylinderen nederst var ikke så ille som ved tidligere biler, men den ble ikke brukt, naturlig nok. Sprekekn kan vel være verre under drift...? Har ikke bilde av servorøret, men her må jeg finne på noe lurt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Januar 4, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2018 Har visst ikke vært inne her på en stund. Men mootren ble satt sammen senhøstes og har til nå gått med animalsk innkjøringsolje. Den er kjørt ca 300-400 mil med denne, så nå går jeg over til helsyntetisk - Castrol 5W-30/40 -- -ser hva de har? Alt fungerer utmerket hittil. Men jeg måtte få tak i en nytt servorør, da det brukte jeg kjøpte ikke passet. Quattro73 reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.