Fredrik Dagsleth Skrevet August 31, 2017 Rapporter Share Skrevet August 31, 2017 Slitte drivknuter - er det noe poeng å bytte bare knuten eller er det like godt å montere nye drivaksler komplett? Siter Volvo S60 tdi R design 2013 mod -SOLGTFord Mondeo AWD 2.0tdci 180hk -16 mod. Vw Touran R -line 2.0TDI vare -10 modFord Escort RS 2000 -76 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 31, 2017 Rapporter Share Skrevet August 31, 2017 Hel drivaksel koster ihvertfall det dobbelte av løst ledd. Dog sparer du litt arbeidstid på å skifte hel aksel. Er ytre knute defekt skiftes denne, man skifter ikke hel aksel med mindre det er nødvendig. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Dagsleth Skrevet September 1, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 1, 2017 Ja i følge Autodoc er pris på bare drivknute ca 1/3 del av komplett drivaksel. Når ulyden oppstår ved stort svingutslag så regner jeg med det er ytre ledda som er slitene? De er vel like på både høyre og venstre side om jeg skjønner riktig? Har ikke så mye erfaring med å skru på framhjulstrekkere ... Siter Volvo S60 tdi R design 2013 mod -SOLGTFord Mondeo AWD 2.0tdci 180hk -16 mod. Vw Touran R -line 2.0TDI vare -10 modFord Escort RS 2000 -76 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 1, 2017 Rapporter Share Skrevet September 1, 2017 Knakking ved mye rattutslag og pådrag er typisk ytre drivknute ja. Har laget en guide for bytte / rengjøring av slike, dog på en Audi 80, men prinsippet er det samme. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 1, 2017 Rapporter Share Skrevet September 1, 2017 Enkel jobb, men krever at du har skrudd noe før. Av med hjul, løsne senterbolt, løsne bærekule fra spindel, dra fjørben ut og få drivaksel ut av lageret. Klipp spennbånd og mansjett, hold igjen drivaksel og gi knute et skikkelig dunk fra baksiden med en hammer og den skal løsne. Rengjør splines på aksel, fjern gammel låsering og plastring, dytt ny mansjett på drivaksel, monter ny plastring og låsering. Fett opp knute med drivknutefett (skal følge med/ferdig fettet) dytt knute på aksel inn til låsering og gi knute at skikkelig klask (pass på gjenger og splines - pleier å sette inn gammel mutter/bolt og slå på denne). Sett på plass mansjett, stram spennbånd og monter aksel i lager/spindel, dra til ny senter bolt med riktig moment og skru på hjul. Quattro73 og Fredrik Dagsleth reagerte på dette 2 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.