Jgjera Skrevet Oktober 29, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2017 Har en 2008 GV bensin og automat. Kjørt ca 96000 km. JSAJTD54V00234567 Ettet å ha kjørt noen kilometer/mil med jevn gass, så bremser jeg ned foran f.eks en rundkjøring og gir gass igjen så røyklegger jeg bilen bak så kraftig at den blir borte et sekund eller to. Etter bremsingen hender det at det kakler litt i motoren, som om den tror den er en gammel dieselmotor. Er det noen som har samme problemet og eventuelt har en løsning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 29, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2017 Kjenner ikke til Suzuki, men på andre bensinmotorer der det kommer blå røyk fra eksos ved pådrag, etter bremsing på gir, tyder det ofte på slitte ventiltetninger. Svart røyk tyder på fet blanding. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jgjera Skrevet Oktober 29, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2017 1 time siden, Quattro73 skrev: Kjenner ikke til Suzuki, men på andre bensinmotorer der det kommer blå røyk fra eksos ved pådrag, etter bremsing på gir, tyder det ofte på slitte ventiltetninger. Svart røyk tyder på fet blanding. Det er ikke blå røyk, tror jeg da. Det ser ut som grå røyk. Og veldig mye, jeg overdriver ikke! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightking Skrevet Oktober 29, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2017 Hvordan er tilstanden på motorolje og kjølevæske? Har du kjørt den tom for olje noen gang ? (Det er det mange som gjør på disse) ellers er ikke dette noe kjent sak jeg har hørt om før. Fleste motorproblemer her relaterer seg til sløvhet med oljeskift og slik som ødelegger kjede. Siter Bilforumet.noModerator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 29, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2017 Grå/hvit røyk er symptom på defekt toppakning, og som nightking nevner, kan vise igjen på motorolje og kjølevæske. Forbruk av kjølevann, olje i kjølevannet, eller kjølevann i olja. Sistnevnte gir ofte emulsjon under toppdeksel, slanger ifm innsuget og gjerne på peilepinne Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jgjera Skrevet Oktober 30, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2017 På 29.10.2017 den 8:53 PM, nightking skrev: Hvordan er tilstanden på motorolje og kjølevæske? Har du kjørt den tom for olje noen gang ? (Det er det mange som gjør på disse) ellers er ikke dette noe kjent sak jeg har hørt om før. Fleste motorproblemer her relaterer seg til sløvhet med oljeskift og slik som ødelegger kjede. Har ikke kjørt den tom, men jeg måtte fylle på 2 liter for å komme til maks merket. Da hadde den gått nesten 15 000 km siden service i februar ( syns det var litt mye). Kan den raklingen i motoren, som jeg nevner ved oppbremsing, komme av utslitt kjede? Kan det være en slags olje utskiller som fyller olje inn i eksosanlegget på en måte? Jeg hadde denne feilen like etter at jeg kjøpte bilen også. Tok dette opp med RSA Ski, men de sa det sikkert var partikler i eksosanlegget som hadde løsnet etter langkjøring. Om forrige eier har kjørt den tom vet jeg ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jgjera Skrevet Oktober 30, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2017 På 29.10.2017 den 9:55 PM, Quattro73 skrev: Grå/hvit røyk er symptom på defekt toppakning, og som nightking nevner, kan vise igjen på motorolje og kjølevæske. Forbruk av kjølevann, olje i kjølevannet, eller kjølevann i olja. Sistnevnte gir ofte emulsjon under toppdeksel, slanger ifm innsuget og gjerne på peilepinne Klarer ikke finne der nightking skriver noe om toppakning. Har ikke tatt av toppdeksel, men peilepinnen har kun svart olje på seg. Under olje påfyllingslokket syns også bare vanlig motorolje. Det minker ikke på kjølevæske heller, blir ikke for varm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 30, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2017 1 time siden, Jgjera skrev: Klarer ikke finne der nightking skriver noe om toppakning. Har ikke tatt av toppdeksel, men peilepinnen har kun svart olje på seg. Under olje påfyllingslokket syns også bare vanlig motorolje. Det minker ikke på kjølevæske heller, blir ikke for varm Antar nightking spurte angående motorolje og kjølevæske med tanke på kjølevæskeforbruk, vann i olja eller olje i kjølevann. Du har tydeligvis ingen av disse symptomene. nightking reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jgjera Skrevet November 1, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2017 Noen som vet om det er en «oljeutskiller» som spytter overskuddsolje ut eksosanlegget? Får vel bytte bil igjen da. Det blir i så fall den 6. Suzukien Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jgjera Skrevet April 23, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2018 Siste nytt om denne saken er at nå har bilen sluttet å slippe ut både røyk og kakler ikke, men jeg har fått motorlampe i stedet. Var hos RSA å leste av koder og de sa at en eller begge katalysatorene var ødelagt. Men nå går den på under en liter på mila, er sprekere. Antar at det er hull i katalysator slik at eksosen slipper lettere ut. Må bare finne en måte å få den igjennom pkk med godkjent stempel til sommeren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thelge Skrevet Desember 8, 2019 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2019 Hei, har det samme problemet på min -06 mod. Hva fant du av løsning på dette ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.