Gå til innhold

Batteritrøbbel

Ranger emnet


Mosalah

Anbefalte innlegg

batteri.thumb.jpg.cc34132cfb092da61e81436e9da8d95d.jpg20171031_082510.thumb.jpg.5d5144a4137be04250b5d69ad77b985d.jpg

Hei!

Jeg har en VW Touran, 2007-modell. I bilen sitter batteriet til venstre. Skal være originalbatteriet, så vidt jeg vet. Har hatt litt trøbbel i det siste. 

1. Batteriet ble flatt for et par uker tilbake. Startet først opp med startkabler, og satt på batteriladeren til høyre i ca. 12 timer. Bilen startet OK etter det. 
2. Bilen ble så brukt en ukes tid, før den nå i det siste igjen har fått symptomer på at den snart ikke vil starte. Satt derfor på laderen igjen i 12 timer+ i natt. 
3. Brukte bilen i dag, hvor den er blitt startet én gang om morgen og ettermiddag, men virker fortsatt ikke å 100% lettstartet - og viser småsymptomer på at batterikapasiteten er lavere enn hva den bør være. 

(Jeg lader med rød klype på +pol på batteriet, mens svart er koblet til annen jording i motorrommet. Jeg ser på batteriladeren at den gir utslag på ampere-indikatoren på fronten, så ja, den skal gi strøm)

Litt kjølig novembervær, men ikke nærheten av 5-10 minusgrader ennå. Skal nevnes at bilen brukes stort sett til kortere turer mellom 2-12 km. Starter motoren stort sett  2, noen dager 4 og en sjelden gang 6 ganger i løpet av en dag fordelt på en normal uke. Ikke optimalt med tanke på dynamoens mulighet til å lade batteriet skikkelig, jeg vet, men det skal ikke være noe feil med dynamoen. Kan sjekke med et multimeter igjen, om det blir nødvendig, men tror den skal være helt OK. Greit nok at jeg bør topplade batteriet noen ganger ila vinteren, men ikke hver 3. dag, tenker jeg - selv med dette kjøremønsteret? 

1. Først og fremst, er batteriladeren jeg har sterk nok til å lade batteriet skikkelig? 
2. Jeg har ladet batteriet mens det er tilkoblet bilen. Gir det like god effekt?
3. Når jeg setter på laderen, så synker ampere-indikatoren (? volt, kanskje?) fra 12 og forholdsvis raskt (type 3 minutter) ned mot 0. Noen som vet hva det innebærer?
4. Kan væskenivået i cellene ha mye å si for effekten på batteriet? Er litt usikker på om det er nok væske eller for lite.
5. Noen som har en grunnoppskrift på hvordan jeg bør gå frem for å finne ut av om batteriet er defekt?

Takk for all hjelp, og beklager litt langt innlegg :) 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, er batteriet fra dag 1 så er det på HØY tid å bytte det ut med et nytt.

1. Alle ladere er "sterke" nok, men man må ta tiden til hjelp på de små. Er batteriet 72 Ah så regn med å lade opptil det doble dersom batteriet er flatt, altså 144 Ah (halvparten i tap). 10A lader gir da 14,4 timer. 5A lader 29 timer osv.

2. Det går utmerket godt å lade batteriet mens det står i bilen.

3. Det er normalt at ladestrøm (Ampere) synker litt etter igangsetting av lader, men skal ikke gå til null før batteri er fulladet. Enten har du defekt batteri, eller defekt lader om det går til null på 3 minutter.

4. Ja, elektrolyttnivået har alt å si. Dog, den delen av blyplatene som EN gang har vært tørre, er for alltid ødelagt. Batterivann skal alltid fylles på fulladet batteri, aldri før. Har du korker på ditt?

5. Dersom ditt batteri er like gammelt som bilen, så skal du ikke forvente mer av det. Kjøp nytt. Sjekk elektrolyttnivå (om du har korker), er det tørt ned på platene så bytt batteri. Mål ladespenning med motor i gang, bør være minst 13.7V og opp til 14.5V. Mål gjerne på flere turtall, tomgang og f.eks. 2000 omdr. Du kan belastningsteste batteriet, et Bosch-verksted utfører dette for deg, samt kan de måle hvor mye dynamoen yter.

 

Lange innlegg går helt fint, ingenting er verre enn spørsmål der problemstilling ikke kommer frem ;) 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår