daggy Skrevet Desember 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2004 Det er sikkert noen som vil ha den, om den kan hentes gratis. Ikke sikkert den kommer på veien om skadene er for omfattende, men den kan hjelpe andre å komme på veien igjen. "Eight amcars" er en klubb med formål å ta vare på utgåtte amerikanske merker (de som gikk over ende etter 2. verdenskrig, og før 1967 eller noe slikt). Fortrinnsvis biler med norsk historie. Er det du som eier den? Hvor i landet står den? Sennepsgul med litt gull candy....jeg tror jeg nøyer meg med å konstatere at smaken er forskjellig! Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Desember 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2004 Originally posted by Skidracer ...skjermer & panser, og slike løse ting laget i fiber i originalform (for vekt og vedlikehold)... Litt flisespikkeri, kanskje, men fiber skjermer og panser betyr ikke alltid mindre vedlikehold. Typisk problem med glassfiber skjermer er at de sprekker rundt festepunktene. Særlig forskjermer. Først sprekker lakken, så gelcote'n, og deretter er det fri vei for fukt, støv, olje, asfalt og dritt til å "fullføre jobben" Et panser kan på samme måte sprekke i innfestingen til hengslene og/eller innfestingen til panserlåsen. fordi radiatoren (som holder panserlåsen) vrir seg forskjellig fra cowl'en (hvor panseret er hengslet). Metall og glassfiber passer dårlig sammen. De "lever" på helt forskjellig måte og vil derfor jobbe uavhengig av hverandre. Det er sikkert mulig å motvirke problemene ved å være svært nøyaktig med festehuller ol. så ting ikke blir stående i spenn, men de typiske sprekkene rundt festehullene på glassfiber-framskjermer kommer antakelig like mye av vibrasjoner som at noe står i spenn. Og vibrasjonene er det ikke mye man får gjort med sålenge man velger amerikansk V8.......;) Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet Desember 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2004 ...og skjermer/panser i glassfiber til Packard finner en ikke på nærmeste dealer! Men det er vel ikke noe hinder for de mest nevenyttige. Riktignok er Packarder solid bygget, men twin turbo på rekkeåttern blir kanskje tøff belastning for det 50-60 år gamle drivverket. Om en skulle bygget en slik med litt fartsressurser ville jeg nok hentet mye av drivverket fra en mer kurant amcar fra 60-70 tall. Men en ting skal ideen ha: Den ville vakt oppsikt! Og det er vel litt av bilhobby-greia det også! Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skidracer Skrevet Desember 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2004 Det er ikke jeg som eier bilen nei! Skulle ønske den var min, da. Bilen står i reisadalen ca. 4 timers kjøring nord for tromsø. Er lett å finne. Bare å kjøre til gocartbanen (er bare en der) Og så står den ved inngangen, langs veien. Såvidt jeg forstår bryr de seg ikke noe om den, og nevøene til han som eide den var lei, og hadde lyst å grave den ned på jordet, helt til jeg sa hvor uvanlig den var. Hadde egentlig tenkt å kjøpe den selv, man har ikke råd:( Litt synd, for bilen er lettere nedplukket, men helt komplett! Rusten er egentlig over alt, gulvet er verst. Dørstokkene er nesten vekk, og gulvet må byttes. Dørene er heller ikke helt bra, men bilen har ikke huller fra ca 20 cm opp på døra og oppover. Da den har stått mye under snø, alle flater på bilen bulker. Alle løse deler, som panser skjermer, dører, bagasjelokk må byttes. Det som er fint, er at det jeg kunne se av ramma så ok ut. Den er seff rusten den og, men ikke rustet vekk! Har Sett verre ting som er blitt reddet, men denne bilen er på grensa. 2 år til, og man kan bare gi opp. Det jeg vet, er at Bilen ble tatt inn for restaurering i ca 85/87. Den gikk da den ble parkert der den står, men er ikke blitt rørt siden den gangen...:( Vet det ikke finnes glassfiberdeler til denna... Men så vokser jo ikke akkurat ståldelene på trær heller. Dessuten var det mest for vekta. Rekke8'n som står i ville jeg personlig beholdt, da jeg synns det er en del av sjela til denne bilen! Liker å blande originale ting med moderne teknologi! Men bakaksel og kasse? nix... rett på hylla! Tenkte på nissan S13 Hjuloppheng. Det er kompakt og bra, og det er lett å få tak i fra delebil. Sennepsgul... Jepp! det høres horribelt ut! Men jeg så en bil med denne fargen, og den var utrolig fin til krom! Siter _________________________ '69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Desember 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2004 Gå på den som vil! Jeg har gjort det en gang og det holder for meg. Har fortsatt mye igjen, men karosseriet er ihvertfall rustfritt og komplett nå. Dørene svinger pent, dørsprekker stemmer minst like bra som på en originalbil og dører har fått låser og annen innmat. Alt fra gulvnivå og omtrent 20 cm opp på karosseriet er nytt og dette var MYE jobb. Grunnen til at jeg gikk på noe sånt var nok at jeg ikke visste bedre. Dessuten har man et visst håp om å få igjen mesteparten av pengene ved et evt videresalg. 1934 Ford Roadster med stålkarosseri og originale, norske papirer er sjelden og populært. Tviler på om det hadde vært bryet verdt å gjøre like omfattende jobb på et 34 tudoor karosseri. Største problemet med slike prosjekter er at karosseriene så lett blir skjeve. Et karosseri har jo ingen helt rette linjer og da blir det vanskelig å sette referansepunkter ol. Man må jo stage opp hele greia på et tidspunkt, for når gulv og B-stolper mangler nederst, blir karosseriet helt "lealøst". Redningen for meg var at det er flere med samme type bil. Disse har jeg har tatt diverse mål av, slik at jeg fikk posisjonert karosseriet korrekt før jeg begynte å sveise rusta. Et ordtak sier "You can't win them all." Jeg endrer litt på det og sier: "You can't save them all." Men for all del. Det beste hadde jo vært om en eller annen hadde spyttet i nevene og gått på med krum hals! Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Desember 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2004 Ingen kan redde alle, men alle kan redde noen,for å misbruke et kjent ordtak:cool: Bilen burde absolutt vært reddet! Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Desember 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2004 Yess sir! Derfor: Alle som har mer arbeidsvilje enn vett (slik som meg selv): kjør på! Fra spøk til alvor: Noen tips på veien: En slik bil får man ikke tak i repro innsveisingsdeler til. La ikke det avskrekke altfor mye. Jeg vedder mye på at nedre del av dørskinnet til en 30-talls Ford passer med litt enkle modifiseringer. hverken loddrett eller langsgående krumming varierer SÅ mye i denne tidsperioden. Når det gjelder gulv, er det faktisk å få kjøpt universale gulvplater med utstansinger og det hele. De legges på rammen, skjæres i korrekt bredde og that's it. Nedre del av takstolper fikser man greit med litt 50x50mm firkantrør (2mm godstykkelse). Pass på å få korrekt krumming på den. Bruk døren som mal. Den skal jo ligge helt inntil denne stolpen når den er ferdig. Begynn å jobbe fra bunnen: Først sjekkes det om rammen er vridd/svai/paralellforskjøvet. Når dette er i orden lages en jigg som rammen festes oppå. Jiggen vatres på plass og karosseriet settes oppå rammen og rettes inn. Karosseriet støttes så opp med stående kryss innvendig slik at det ikke endrer form selv om alt av takstolper, dører osv fjernes ifm rustsveising. At en bil ikke blilr 100% lik på begge sider er faktisk ikke det verste. Men flg er "dødssynder": -Bakskjermer har ulik høyde sett bakfra. -Forskjermer har ulik høyde sett forfra. -langsgående falser på karosseriet følger ikke en fin bue, men har knekk eller brudd. -den langsgående buingen på karosseriet går ikke jevnt, men har knekk ifm en dørsprekk f.eks. -bakhjulene står forskjellig inni hjulhusene på venstre og høyre side.(Unntak fra regelen om at høyre og venstre side ikke må være 100% lik) Og når dette er ferdig har det gått ca 3 år. Så begynner finjustering av dørsprekker, tinnsparkling mm. Etterpå DET igjen begynner du å bygge om bilen... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dart360 Skrevet Desember 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2004 http://tobygaines.com/boxitt.mov Litt spesiell tolking Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 :bump Artig den boxitt-animasjonen. Så den for 1-1,5år siden, og nå igjen. :) Mye rart i gamle filmer når det kommer til lydeffekter. Husker noen filmen 'Cannonball'? Så den som liten gutt. Kjøpte den på dvd. Var ikke så bra som jeg husket den gitt. Alle lyder (typisk gammel film) låter som de er tatt i et tomt studio. Blir helt feil. Og som noen påpekte her. Lyden av giring med begge henda på rattet osv.. Og i 1974-Gone in 60 seconds; åffer klipper de slik at du først ser bilen snurret etter hopplandingen, for så å peise på rett frem i hundreogsyvogtrygve i neste bilde? :D Skidracer: Vet du status på den nordlandsbilen i dag? Ellers var det mye god hotrod-prat her. Kanskje det jeg splitter det over i en egen, egnet tråd en dag. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skidracer Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 :bump Artig den boxitt-animasjonen. Så den for 1-1,5år siden, og nå igjen. :)Mye rart i gamle filmer når det kommer til lydeffekter. Husker noen filmen 'Cannonball'? Så den som liten gutt. Kjøpte den på dvd. Var ikke så bra som jeg husket den gitt. Alle lyder (typisk gammel film) låter som de er tatt i et tomt studio. Blir helt feil. Og som noen påpekte her. Lyden av giring med begge henda på rattet osv.. Og i 1974-Gone in 60 seconds; åffer klipper de slik at du først ser bilen snurret etter hopplandingen, for så å peise på rett frem i hundreogsyvogtrygve i neste bilde? :D Skidracer: Vet du status på den nordlandsbilen i dag? Ellers var det mye god hotrod-prat her. Kanskje det jeg splitter det over i en egen, egnet tråd en dag. Har ikke anelse om den gamle packarden nei. Det er mulig den står der ennå. Men om den gjør det, kan jeg ikke garantere at ikke taket har falt ned. Skjønt.. Det har nesten ikke vært snø der de siste to vinterene.. Uansett skulle det vel være mulig å berge en del ting som motor og gir.. Det måtte jo vært rått rekke8'er i rod! Edit: Siden tråden startet med filmen Bullit, kan jeg jo nevne at jeg akkurat har kjøpt den på DVD, noe som absolutt anbefales! Siter _________________________ '69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.