oyhje Skrevet Januar 24, 2018 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2018 Var ute og kjørte og da merket jeg att det aldri ble varmt selv om motoren viser 90 grader. Har funnet ut att den blåser varm luft når turtallet er høyt, men når jeg kommer ned på lavt(normalt) turtall, så blir det ganske fort kaldt igjen.. Har sjekket både oljenivå og kjølevæske nivå og det var i orden. Kan det være termostaten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 25, 2018 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2018 Så lenge motoren er rundt 90 grader under kjøring så er det ikke termostaten, men heller luft i systemet, dårlig vannpumpe eller tett varmeregister. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyhje Skrevet Januar 25, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2018 Sender ett bilde av 2 slanger som går inn i torpedoveggen. Den nedre slangen er varm, og den øvre er kald når motoren er varm. Kan det være tett? Evt hvordan går jeg frem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 25, 2018 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2018 Enten blir vannet nedkjølt og varmen går inn i kupé, eller du har ikke sirkulasjon gjennom varmeregister. Kan som sagt skje ved luft i systemet, dårlig virkning på vannpumpe eller tett varmeregister. Sistnevnte mindre trolig. Noen vannpumper har impeller av plast, som med årene kan knekke, i så fall burde motor gjerne gå noe varm ved belastning. Skjedde dette plutselig eller har det kommet gradvis? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyhje Skrevet Januar 25, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2018 Skjedde helt plutselig, kjørte på jobb uten problem, men påvei hjem var det ingen varme. Vannpumpe ble skiftet for 2 år siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 25, 2018 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2018 Ok, det du kan gjøre selv er å sjekke om det er luft i systemet, lite trolig dersom nivå på kjølevæske er normalt, så sant du ikke har defekt toppakning. Neste blir vel å la et verksted diagnosere problemet. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyhje Skrevet Januar 25, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2018 Update: Kjørte i 2 min og da steg tempetaturen veldig fort opp til 90 grader.. Stoppet og kjente på motoren, da var den bare lunken.. Må vell være termostaten da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 25, 2018 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2018 Etter to minutter kjøring er normalt ikke motor mer enn lunken, hva viser temperaturmåler om du fortsetter å kjøre, etter de to minutter? Holder den seg fortsatt på 90 grader når motor er skikkelig gjennomvarm? Din resonnering blir nok litt feil. Husk at termostat er lukket inntil temperatur på kjølevann overstiger ca 85 grader, først når termostat åpner kan vann sirkulere og kjøles via radiator. En defekt termostat vil normalt åpne alt for tidlig, slik at motor under normal kjøring sjelden overstiger ca 70 grader. Selv med defekt termostat vil du få varme ut av varmeapparatet, vannet holder tross alt rundt 70 grader, kontra 90 normalt. Dersom din motor er 90 grader under kjøring så er nok ikke termostat defekt, så sant instrumentpanel viser korrekt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.