Gå til innhold

Manglende Turbotrykk

Ranger emnet


runemann8

Anbefalte innlegg

Min passat 2001 TDI går inn i Limp-Mode. Dette kommer plutselig. Når jeg kjører en diagnosetest, får jeg alltid P1556. Jeg har sjekket slangene  for vakuumlekkasje og de ser ok ut. MAP ser bra ut. Turbo'n er bare 1år gammel. Armen, aktuator / turbo er bevegelig. Har også åpnet og kikket inn i N75 turbo-trykkventilen, og det ser bra ut. Ohm var = 16, jeg hører også klikk på soleonid når du legger til 12V. Stikkontakten = 12V.

Når jeg tilbakestiller koden, så har jeg vakuum inn på turbo (jeg kan føle det suger fra slangen). Når jeg kjører bilen et kort, går den inn i Limpmodus og mister nesten alle power. Når den er i limp, er vacumet borte.
For å få det tilbake til "normal" må jeg slette koden P1556 med testeren ,,,, men selv når bilen er 0-stilt, føles motorkraften svakere enn før.

Jo, jeg kunne prøve å kjøpe en ny N75 for $ 100, men kanskje er det sløsing med penger?
Er det noen der ute som har gode råd til dette problemet? Er det noen annen måte å teste N75 på?
Jeg har ikke VAG-Com-tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, opel astra skrev:

Her er det nok N75  Charge Pressure Control som tuller noe som ikke er så veldig unormalt.

Ny magnetventil finner du billig  på Ebay 

Har du sjekket vakuumklokken at den fungerer normalt. Staget går opp og ned som den skal og at den ikke står fast?

 

Som jeg skrev så var det bevegelse i aktuatorarmen (turboen er jo ganske ny) når jeg presset på den med hånden, dog ikke så mye bevegelse,,, vet jo ikke hvor mye bevegelse som er normalt. Når jeg åpnet og plukket N75 fra hverandre så så den helt ok ut, ingen tegn på at den ikke funka, men selvfølgelig, det kan jo være noe som ikke er ok med den. Vil jo føle meg litt dum om jeg kjøper ny N75 og det viser seg at problemet fremdeles er der.... 

Joda, ventilen koster ikke all verden på e-bay, men ser det kommer ganske mye frakt på de som er aktuelle, og da blir de ikke så mye rimeligere enn å kjøpe den i butikk her.

Litt spennende å se at jeg har vakum når feilkode er slettet, men intet vakum når den har satt kode og gått i nødmodus. Men så kan det jo også være for lite vakum,,,, kunne ikke se at staget på turboen beveget seg noe under tomgang. Trodde kanskje de kunne være noe bevegelse i alle fall :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal bevege på staget bruk et skrujern eller noe så du kan presse den litt,  da kan du se om du klare å flytte på den.

Det er ofte bladene inni som setter seg og da blir det treghet og den setter seg litt av og til.

Går fint å klyve den og pusse dem ned om det er dem som skulle være problemet.

Er den veldig treg så kan det være der problemet ligger..

Du får ikke noe bevegelse med å stå på tomgang må vare trykk på den ellers så vil den ikke bevege seg.

Eller du kan sette på vakuum på den for å se om den beveger seg.

Den skal flytte seg nokså mye  og skal gå veldig lett når det er trykk på den.

 

 

Når det gjelder N75 så er det nok elektronikken som tar kvelden. Om den er testet og alt  igjorden . Kan det være en liten lekkasje noen stand som du ikke du ser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P1556 betyr at aktuelt ladetrykk underskrider spesifisert ladetrykk.
Det første du må kontrollere er at MAP viser atmosfærisk trykk med tenning på (KOEO - Key On, Engine Off)
Gå inn på måleblokk 10 under motorstyring og sjekk at MAP viser ca. det samme som atmosfærisk trykk, 950-1050mbar er innafor.
Er det iorden kan du utelukke MAP, foreløpig. 

Nå må du finne ut av hvorfor du når negativt ladetrykk, det du skal kontrollere nå (noe du har gjort er at du får vacuum ned på vacuumklokke på turbo) er om N75 virker.
Siden den virker, og du fortsatt får negativt ladetrykk må du sjekke hele innsugssiden, fra turbo til innsugsmanifold for lekkasjer.
Den letteste måten å gjøre det er å bruke røykmaskin eller bare belaste motor hardt og lytte etter trykklekkasjer. 
Hvis det ikke er noen lekkasje er det nødt til å være feil justering på VTG armen eller at noe sitter inne i turbo. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, opel astra skrev:

Når du skal bevege på staget bruk et skrujern eller noe så du kan presse den litt,  da kan du se om du klare å flytte på den.

Det er ofte bladene inni som setter seg og da blir det treghet og den setter seg litt av og til.

Går fint å klyve den og pusse dem ned om det er dem som skulle være problemet.

Er den veldig treg så kan det være der problemet ligger..

Du får ikke noe bevegelse med å stå på tomgang må vare trykk på den ellers så vil den ikke bevege seg.

Eller du kan sette på vakuum på den for å se om den beveger seg.

Den skal flytte seg nokså mye  og skal gå veldig lett når det er trykk på den.

 

 

Når det gjelder N75 så er det nok elektronikken som tar kvelden. Om den er testet og alt  igjorden . Kan det være en liten lekkasje noen stand som du ikke du ser.

 

 

Har vel egentlig ikke trodd at den var så mye kokset siden den ikke har rusla så mange mil siden den ble skiftet. Har en vacumpumpe som jeg har kobla til klokka, og arma bevega seg jo litt den, men kunne vel kanskje ha pumpa den hardere. Skal se om jeg får bevega arma litt mere. 

Når det gjelder elektronikken på N75 så er det ikke rare greiene, er vel bare en solenoid, stort enklere kan det vel ikke gjøres :-) Hva for signaler som kommer fra 12V kontakten er jo ikke godt å si da, ser bare den funker. Ellers så hadde jeg en liten lekk på stoppventilen for EGR'n,,,, (rift i membranen) den er nå tettet, og en lekk ved styringen for vannvarmeren til dieselfiltret (slangen der er nå plugga igjen). Så er det vel noe inne ved vacumpumpa tror jeg, må vel kikke litt mer på det. Vet jo ikke hvor mye lekkasje som tåles heller før 1556 oppstår. Litt rart det kom så plutselig synes jeg. Har ikke fått sjekka oppe ved vacumklokka, rett ved der N75 står, er jo noen koblinger der og.... Er jo så trangt at man nesten må under bilen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jesper1201 skrev:

P1556 betyr at aktuelt ladetrykk underskrider spesifisert ladetrykk.
Det første du må kontrollere er at MAP viser atmosfærisk trykk med tenning på (KOEO - Key On, Engine Off)
Gå inn på måleblokk 10 under motorstyring og sjekk at MAP viser ca. det samme som atmosfærisk trykk, 950-1050mbar er innafor.
Er det iorden kan du utelukke MAP, foreløpig. 

Nå må du finne ut av hvorfor du når negativt ladetrykk, det du skal kontrollere nå (noe du har gjort er at du får vacuum ned på vacuumklokke på turbo) er om N75 virker.
Siden den virker, og du fortsatt får negativt ladetrykk må du sjekke hele innsugssiden, fra turbo til innsugsmanifold for lekkasjer.
Den letteste måten å gjøre det er å bruke røykmaskin eller bare belaste motor hardt og lytte etter trykklekkasjer. 
Hvis det ikke er noen lekkasje er det nødt til å være feil justering på VTG armen eller at noe sitter inne i turbo. 

Vet ikke om jeg er helt med på denn MAP-sjekken du siterer, er jo ikke ekstrem på bilmekking da, selv om man lærer litt etter hvert.... Så har jeg kun tilgang på en vanlig kodeavleser.

Litt merkelig at denne svikten kom så plutselig, vel, det kunne jo selvfølgelig ha ligget i grenseland tidligere og da, who knows. En røykmaskin hadde nok ikke vært så dumt å hatt nei, er vel lettere å finne lekkasjer med en slik enn med en vakumpumpe. Ser det er noen hjemmelagde på youtube. 

Om det er noen lekkasjer på innsuget ved turboen (den tykke slangen fra IC'n og luftfiltret) så burde vel ikke det ha noe å si for dette problemet vel?

Men man kan jo også forsøke å rengjøre MAP'n med litt startgass, selv om den så ganske fin og ren ut....   

Er også usikker på om systemet blir resatt når jeg slår av og på tenningen eller tar av batteriet for en stund. Ser faktisk ut for at feilkoden må slettes for hver gang.

Synd man ikke har mer oversikt over hvor kritisk hver del/sensor er (MAP, MAF, N75, EGR osv) så man lettere kunne fått et bilde. Har jo en viss oversikt, men ikke hvor kritiske de enkelte delene er ved mindre avvik. Er litt enklere med med gamle Volvo 240 ja.....   :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mulig du har rett i det, at systemet er ganske fintfølende for luftlekk ja. Har bestilt meg nye slanger som jeg skal skifte ut de gamle med. Er muligens noe lekk ved vakumpumpa og kanskje ved vakumklokka (har ikke fått sjekka ved klokka enda, litt trangt). Er på utkikk etter en brukt N75 til en billig penge, for å sjekke om det blir noe forskjell. 

Skal holde dere underrettet hva som skjer. Om dere/noen andre har flere tips så må dere bare komme med dem  :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg gått over alle vakumslangene/rør med manuell vakumpumpe, ingen lekkasjer funnet, eller vel,,,,  er en lekkasje (antar det er vakumpumpa på bilen) den dingsen som ligger på baksiden av motoren, mot torpedoveggen. Går en ganske tykk slange inn i torpedoveggen ved passasjersiden. Er en tynn vakumslange som er koblet på denne tykke slangen, når jeg tester denne så lekker den ganske mye, og etter alt å dømme så så lekker det i enden av den tykke slangen, der den går inn i pumpa. Hører også lekk når motoren går og jeg rører på denne slangen inn til pumpa. Noen som har demontert eller rep denne pumpa og kan gi noen tips? Er jo greit nok å ta av plastrøret som går inn til EGR'n, men altså, hvor lett er det å fjerne selve pumpa, den ligger jo litt trangt til? Finnes det noe repsett,,, kan stussen ut fra pumpa limes, osv?

Tenkte som så at siden pumpa klarte å fikse vakum for bremsene så klarte den kanskje å produsere nok vakum til resten av systemet (som turboen),,,, men er jo bare en antagelse....

Ellers så har jeg flyttet N18 (for EGR) og N75 opp på torpedoveggen og lagt om slangene, ble litt lei av å ligge og rote i et trengt miljø. Jeg testet så bilen, samme problem, selv når turboen fungerte (kjører med "åpent" luftfilterhus, altså rett inn til filtret) hørte suset og kjenner også suget fra slangen som skal stå på vakumklokka, den drar ganske elendig, og når jeg presser den så går den ganske raskt over i nødmodus og setter den samme koden P1556. Jeg har også byttet om (swappet som de unge kaller det) N18 og N75, samme resultet, men opplevde et par ganger at N18 summet en stund, selv om tenninga var avslått, måtte ta av mateslangen inn til N18 for at den skulle bil stille. 

 

Jeg har også åpnet de 2 ventilene, sjekka dem (for ett eller annet, hva det nå måtte være), membranen så fin ut, lite/ingen urenheter (fjerna det lille som måtte være der av støv). Kan jo se ut som eneste forskjellen er hullet i midten, innvendig i plastlokket (som går til øverste nippel) på N75 er dobbel diameter i forhold til N18. 

En annen teori er jo at katalysatoren/partikkelfiltret plutselig har blitt potte tett. Vurderte å forsøke å bore hull gjennom for å sjekke om det hjelper (tror kanskje at innmaten er løs da det klirrer foran i eksosen når jeg starter og stopper. Har sjekka litt rundt om rensemiddel for dette, men har egentlig ikke mye tro på disse greiene. Er heller ikke så motivert av å ligge under bilen i snøen og skru eksosanlegg. Noen som har erfaring med å rense ev. bore hull i partikkelfiltret? Er vel den klumpen som ligger ved torpedoveggen bak turboen?

Tenkte kanskje det gikk an å løsne eksosen fra Turboen, bende røret litt til siden så det går an å stikke inn et bor (husker ikke helt hvor fleksibelt røret var når jeg skiftet turboen for et drøyt år sien). 

Ev. problemer med eksostest ved EU-kontroll, vel, den tid den sorg.....  Nå må det sies at bilen allerede lukter pyton fra eksosen, også nå den er varm, dieselrøyk med normal farge, 0 oljeforbruk. Antar at partikkelfiltret fikk mye juling når den ble utsatt for turbohavari og det omtrent fosset motorolje inn i eksosen.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke min bil, men du ser pumpa som ligger under røret inn til EGR'n, ligger i bakkant av toppdekslet. Er så naiv at jeg trodde det kun var luft som gikk i denne pumpa, men er vel diesel også.

Om du kikker godt etter så kan du se nippelen som lekker (ut fra venstre side på bildet, fra pumpa) pumpa, rett under slangeklemma for slangen mellom EGR og mot InterCooleren.

 

 

 

Picture002-1.jpg&key=79d1ce2d922efefa0d5138e14315dcadc35497a27be9cffe7c2a578d25a40f4a

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på høggern og kjøp en ny brukt. Er vanskelig å se hvor det leker der. Men regner med kanskje den er sprukket, mulig nippelen er dårlig sprekt slange.'

Kan overhales men er mer plynder og heft er bedre å sette på en ny og problemet løst.

Det er vel dette som er problemet med trykket på bilen tenker jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er lekkasjen lokalisert i nippelen hvor denne stikker ut fra pumpehuset (er vel en O-ring eller foring der som det er slakk på).

Ser at det finnes forbedrede versjoner (Bosch), men disse koster jo det dobbelte av den "gamle typen". Er nok en svakhet der ja. Litt risiki å kjøpe slike ting på huggeriet og, er vel en typisk slitasjedel (og kjent slitasjepunkt ved denne nippelen) og de vet dessuten å ta seg betalt så det holder, så det kan nok fort bli dårlig butikk ja  :-) 

Får se i morra om jeg plukker ut pumpa....  om det ikke blir for mye knot.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår