støff Skrevet April 10, 2018 Rapporter Share Skrevet April 10, 2018 Hei. Vi har en 1999 Audi A4 1.6 (AHL) som går ujevnt på tomgang. Har dessverre ikke fått prøvekjørt den selv, men med unntak av nøling ved igangtaging går den visstnok normalt. Det ble byttet reg.reim og (defekt) kamakselføler i fjor sommer. Eneste feilkode nå er "implausable signal" fra nettopp kamakselføleren. Siden den har gått fint i over et halvt år siden reg.reim-byttet mistenker jeg at det er noe annet som er feil. Er det noen som har erfaring med tilsvarende? Luft(vacuum)lekkasjer? Coil? Eller ville dette gitt andre feilkoder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 10, 2018 Rapporter Share Skrevet April 10, 2018 De motoren har en tendens til å gå en anelse ujevnt på tomgang. Falskluft kan være en årsak, samt dårlige tennplugger eller pluggledninger. Defekt coil hadde nok gitt mer hodebry enn bare ujevn tomgang. Siden du har en faktisk feilkode på G40 så ville jeg uansett ha startet med å fikse denne :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet April 10, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2018 52 minutter siden, Quattro73 skrev: De motoren har en tendens til å gå en anelse ujevnt på tomgang. Falskluft kan være en årsak, samt dårlige tennplugger eller pluggledninger. Defekt coil hadde nok gitt mer hodebry enn bare ujevn tomgang. Siden du har en faktisk feilkode på G40 så ville jeg uansett ha startet med å fikse denne :) Vet du om noe annet enn timingen som kan trigge denne feilkoden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 10, 2018 Rapporter Share Skrevet April 10, 2018 Dersom feilkoden er G40, varierende signal, så kan det ikke være stort annet enn feil på kamsensor eller ledningsnett mellom den og ECU, eller feiljustert kamsensor (altså at den ikke er justert korrekt og gir signal på feil tidspunkt, noe som selvsagt kan påvirke tomgangen). http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16725/P0341/000833 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet April 21, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2018 På 10.4.2018 den 11:02 PM, Quattro73 skrev: Dersom feilkoden er G40, varierende signal, så kan det ikke være stort annet enn feil på kamsensor eller ledningsnett mellom den og ECU, eller feiljustert kamsensor (altså at den ikke er justert korrekt og gir signal på feil tidspunkt, noe som selvsagt kan påvirke tomgangen). http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16725/P0341/000833 Etter å ha gjort rent tilkoblingen til føleren er feilkoden borte. Det er imidlertid fortsatt ganske kraftige vibrasjoner på tomgang. Turtallet ligger jevnt på ca. 860. Gjorde et kjapt lekkasjesøk v.h.a. startgass uten å finne noe. Hvis jeg tar av røret etter luftmassemåleren er det ingen endring å merke. Synes det lukter uforbrent bensin av eksosen. Alle forslag til videre feilsøking mottas med takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet April 21, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2018 Har så langt sjekket plugger, dyser, bensinfilter og luftlekkasjer(?) uten å finne noe feil. Har ingen feilkoder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 21, 2018 Rapporter Share Skrevet April 21, 2018 Disse motorene har jo en coil som er beryktet for å ta kvelden etterhvert. Bytter ekstremt mange av disse ila. et år på jobb. Symptomene starter litt som de du beskriver, etterhvert så kutter en sylinder helt og du vil få fusking konstant. Feilkodene kommer sjeldent før du faktisk har en vedvarende fusking som kan gå i katergorien "skadelig for katalysator" Har du tilgang til tenningslampe? Isåfall kan du huke denne på pluggledningene og se om en av de har sporadisk missfire eller ikke gir gnist i det heletatt på tomgang. Coilen er litt knotete å skifte på en bil med rettstilt motor, siden gasspjeld sitter rett over. Hvis du bestemmer deg for å skifte den på mistanke kan du får en kjapp "how to" av meg. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet April 21, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2018 1 time siden, Jesper1201 skrev: Disse motorene har jo en coil som er beryktet for å ta kvelden etterhvert. Bytter ekstremt mange av disse ila. et år på jobb. Symptomene starter litt som de du beskriver, etterhvert så kutter en sylinder helt og du vil få fusking konstant. Feilkodene kommer sjeldent før du faktisk har en vedvarende fusking som kan gå i katergorien "skadelig for katalysator" Har du tilgang til tenningslampe? Isåfall kan du huke denne på pluggledningene og se om en av de har sporadisk missfire eller ikke gir gnist i det heletatt på tomgang. Coilen er litt knotete å skifte på en bil med rettstilt motor, siden gasspjeld sitter rett over. Hvis du bestemmer deg for å skifte den på mistanke kan du får en kjapp "how to" av meg. Coilen har vært mistenkt for å ha noe med dette å gjøre ja. Jeg har ikke tenningslampe, men det er jo å få tak i. Kan noe sånt som dette https://www.bildeler.no/tenningsverktoy/audi/a4-avant-8d5-b5/B/1999/AHL/?Vare=71708 brukes? Prøvde akkurat å fjerne røret etter luftmassemåleren før jeg startet bilen. Startet som vanlig. Koblet fra luftmassemåleren, etter en liten stund økte turtallet før det stabiliserte seg. Bortsett fra at det dukket opp en feilkode var det altså ingen endring. Hva tenker du om det? Er det noen verdier fra vag-com'en (lite-versjon) som kan være til hjelp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 21, 2018 Rapporter Share Skrevet April 21, 2018 At den stabiliserer seg når MAF kobles fra kan være tegn på defekt MAF, men også helt ubetydelig. Når motor går på standardverdier kan den gå fint, selv om problemet er et annet sted. Skal også sies at MAF er også et veldig kjent problem på disse motorene. Så lenge det ikke kommer noen feilkode så er det nesten elimineringsmetoden du må bruke. Er du kjent med VCDS så kan du jo foreta en "grov" kontroll av MAF. Ved fult gasspådrag skal MAF på toppen av kurva registrere ca. 80% av motoreffekt, merk at det ikke er noen diagnose i seg selv, men hvis den avviker med fryktelig mye kan det være en indikasjon på defekt MAF. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 21, 2018 Rapporter Share Skrevet April 21, 2018 Sjekk ut denne; http://www.ross-tech.net/vag-com/advertising/DiagnosingA_MAF_TechTip.pdf og denne; Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet April 22, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2018 23 timer siden, Jesper1201 skrev: Sjekk ut denne; http://www.ross-tech.net/vag-com/advertising/DiagnosingA_MAF_TechTip.pdf og denne; Takk for nyttig informasjon. Tenker vi bytter coil, pluggledninger og maf, så tar vi det derfra. Har vel fortjent det etter 260 k. Tar gjerne imot ”how to”. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 22, 2018 Rapporter Share Skrevet April 22, 2018 Ta av deksel over motor. Skru løs ekspansjonstanken og legg den til side, koble fra kontakt til nivåsensor. (ikke demonter slanger) Demonter innsugsslange mellom luftfilterboks og gasspjeld. Skru gasspjeld løst og la det henge i kjøleslangene. Koble fra kontakten. Nå kan du skru løs coil og snike den opp mellom innsug og gasspjeld, husk å merk deg hvor pluggkablene står så du slipper problemer ved montering. Monter alt sammen i motsatt rekkefølge. Du skal egentlig ta en ny adapsjon av gasspjeld nå, men vet ikke om VCDS Lite klarer det. Uansett ingen "big deal", motor vil gå som normalt. Slett evt. feilkoder. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet April 22, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2018 1 time siden, Jesper1201 skrev: Ta av deksel over motor. Skru løs ekspansjonstanken og legg den til side, koble fra kontakt til nivåsensor. (ikke demonter slanger) Demonter innsugsslange mellom luftfilterboks og gasspjeld. Skru gasspjeld løst og la det henge i kjøleslangene. Koble fra kontakten. Nå kan du skru løs coil og snike den opp mellom innsug og gasspjeld, husk å merk deg hvor pluggkablene står så du slipper problemer ved montering. Monter alt sammen i motsatt rekkefølge. Du skal egentlig ta en ny adapsjon av gasspjeld nå, men vet ikke om VCDS Lite klarer det. Uansett ingen "big deal", motor vil gå som normalt. Slett evt. feilkoder. Takk. Har du noe erfaring med kvaliteten på deler fra bildeler.no? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 22, 2018 Rapporter Share Skrevet April 22, 2018 Den er på lik linje med hva Bilxtra, Meca og Mekonomen selger. Ikke meget bra, men de fleste deler er brukenes. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet April 29, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2018 Coil og maf byttet. Ingen bedring. Har testet kompresjonen nå, og da er det nesten ikke utslag på sylinder 1. De andre tre ligger på 12-13 bar. Prøvde å helle litt olje i sylinderen, men dette gjorde ikke utslag. Usikker på hvor pålitelig dette er, men mistenker ventil/-tetning. Da er det vel bare å ta av toppdekselet å inspisere da? Noen erfaringer som er greie å ha med seg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.