Gå til innhold

Audi med ujevn gange på tomgang

Ranger emnet


støff

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en 1999 Audi A4 1.6 (AHL) som går ujevnt på tomgang. Har dessverre ikke fått prøvekjørt den selv, men med unntak av nøling ved igangtaging går den visstnok normalt.

Det ble byttet reg.reim og (defekt) kamakselføler i fjor sommer.

Eneste feilkode nå er "implausable signal" fra nettopp kamakselføleren.

Siden den har gått fint i over et halvt år siden reg.reim-byttet mistenker jeg at det er noe annet som er feil.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende?

Luft(vacuum)lekkasjer?

Coil?

Eller ville dette gitt andre feilkoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De motoren har en tendens til å gå en anelse ujevnt på tomgang. Falskluft kan være en årsak, samt dårlige tennplugger eller pluggledninger. Defekt coil hadde nok gitt mer hodebry enn bare ujevn tomgang. Siden du har en faktisk feilkode på G40 så ville jeg uansett ha startet med å fikse denne :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Quattro73 skrev:

De motoren har en tendens til å gå en anelse ujevnt på tomgang. Falskluft kan være en årsak, samt dårlige tennplugger eller pluggledninger. Defekt coil hadde nok gitt mer hodebry enn bare ujevn tomgang. Siden du har en faktisk feilkode på G40 så ville jeg uansett ha startet med å fikse denne :)

Vet du om noe annet enn timingen som kan trigge denne feilkoden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom feilkoden er G40, varierende signal, så kan det ikke være stort annet enn feil på kamsensor eller ledningsnett mellom den og ECU, eller feiljustert kamsensor (altså at den ikke er justert korrekt og gir signal på feil tidspunkt, noe som selvsagt kan påvirke tomgangen).

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16725/P0341/000833

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 10.4.2018 den 11:02 PM, Quattro73 skrev:

Dersom feilkoden er G40, varierende signal, så kan det ikke være stort annet enn feil på kamsensor eller ledningsnett mellom den og ECU, eller feiljustert kamsensor (altså at den ikke er justert korrekt og gir signal på feil tidspunkt, noe som selvsagt kan påvirke tomgangen).

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16725/P0341/000833

Etter å ha gjort rent tilkoblingen til føleren er feilkoden borte. Det er imidlertid fortsatt ganske kraftige vibrasjoner på tomgang. Turtallet ligger jevnt på ca. 860. Gjorde et kjapt lekkasjesøk v.h.a. startgass uten å finne noe. Hvis jeg tar av røret etter luftmassemåleren er det ingen endring å merke. Synes det lukter uforbrent bensin av eksosen. Alle forslag til videre feilsøking mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene har jo en coil som er beryktet for å ta kvelden etterhvert. Bytter ekstremt mange av disse ila. et år på jobb. 
Symptomene starter litt som de du beskriver, etterhvert så kutter en sylinder helt og du vil få fusking konstant. 
Feilkodene kommer sjeldent før du faktisk har en vedvarende fusking som kan gå i katergorien "skadelig for katalysator"

Har du tilgang til tenningslampe? Isåfall kan du huke denne på pluggledningene og se om en av de har sporadisk missfire eller ikke gir gnist i det heletatt på tomgang. 
Coilen er litt knotete å skifte på en bil med rettstilt motor, siden gasspjeld sitter rett over. 

Hvis du bestemmer deg for å skifte den på mistanke kan du får en kjapp "how to" av meg. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jesper1201 skrev:

Disse motorene har jo en coil som er beryktet for å ta kvelden etterhvert. Bytter ekstremt mange av disse ila. et år på jobb. 
Symptomene starter litt som de du beskriver, etterhvert så kutter en sylinder helt og du vil få fusking konstant. 
Feilkodene kommer sjeldent før du faktisk har en vedvarende fusking som kan gå i katergorien "skadelig for katalysator"

Har du tilgang til tenningslampe? Isåfall kan du huke denne på pluggledningene og se om en av de har sporadisk missfire eller ikke gir gnist i det heletatt på tomgang. 
Coilen er litt knotete å skifte på en bil med rettstilt motor, siden gasspjeld sitter rett over. 

Hvis du bestemmer deg for å skifte den på mistanke kan du får en kjapp "how to" av meg. 

Coilen har vært mistenkt for å ha noe med dette å gjøre ja. Jeg har ikke tenningslampe, men det er jo å få tak i. Kan noe sånt som dette  https://www.bildeler.no/tenningsverktoy/audi/a4-avant-8d5-b5/B/1999/AHL/?Vare=71708 brukes? 

Prøvde akkurat å fjerne røret etter luftmassemåleren før jeg startet bilen. Startet som vanlig. Koblet fra luftmassemåleren, etter en liten stund økte turtallet før det stabiliserte seg. Bortsett fra at det dukket opp en feilkode var det altså ingen endring. Hva tenker du om det?

Er det noen verdier fra vag-com'en (lite-versjon) som kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den stabiliserer seg når MAF kobles fra kan være tegn på defekt MAF, men også helt ubetydelig. 
Når motor går på standardverdier kan den gå fint, selv om problemet er et annet sted.
Skal også sies at MAF er også et veldig kjent problem på disse motorene. 

Så lenge det ikke kommer noen feilkode så er det nesten elimineringsmetoden du må bruke. 
Er du kjent med VCDS så kan du jo foreta en "grov" kontroll av MAF. 
Ved fult gasspådrag skal MAF på toppen av kurva registrere ca. 80% av motoreffekt, merk at det ikke er noen diagnose i seg selv, men hvis den avviker med fryktelig mye kan det være en indikasjon på defekt MAF. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av deksel over motor.
Skru løs ekspansjonstanken og legg den til side, koble fra kontakt til nivåsensor. (ikke demonter slanger) 
Demonter innsugsslange mellom luftfilterboks og gasspjeld.
Skru gasspjeld løst og la det henge i kjøleslangene. Koble fra kontakten.
Nå kan du skru løs coil og snike den opp mellom innsug og gasspjeld, husk å merk deg hvor pluggkablene står så du slipper problemer ved montering. 
Monter alt sammen i motsatt rekkefølge. 
Du skal egentlig ta en ny adapsjon av gasspjeld nå, men vet ikke om VCDS Lite klarer det. Uansett ingen "big deal", motor vil gå som normalt. 
Slett evt. feilkoder. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jesper1201 skrev:

Ta av deksel over motor.
Skru løs ekspansjonstanken og legg den til side, koble fra kontakt til nivåsensor. (ikke demonter slanger) 
Demonter innsugsslange mellom luftfilterboks og gasspjeld.
Skru gasspjeld løst og la det henge i kjøleslangene. Koble fra kontakten.
Nå kan du skru løs coil og snike den opp mellom innsug og gasspjeld, husk å merk deg hvor pluggkablene står så du slipper problemer ved montering. 
Monter alt sammen i motsatt rekkefølge. 
Du skal egentlig ta en ny adapsjon av gasspjeld nå, men vet ikke om VCDS Lite klarer det. Uansett ingen "big deal", motor vil gå som normalt. 
Slett evt. feilkoder. 

Takk. Har du noe erfaring med kvaliteten på deler fra bildeler.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coil og maf byttet. Ingen bedring. Har testet kompresjonen nå, og da er det nesten ikke utslag på sylinder 1. De andre tre ligger på 12-13 bar. Prøvde å helle litt olje i sylinderen, men dette gjorde ikke utslag. Usikker på hvor pålitelig dette er, men mistenker ventil/-tetning. Da er det vel bare å ta av toppdekselet å inspisere da? Noen erfaringer som er greie å ha med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår