Gå til innhold

Hva er "Pinjongen"

Ranger emnet

Lethal

Anbefalte innlegg

Dette har jeg lurt på en stund, har hørt mange snakke om den og sånn, men hva er egentlig pinjongen for noe?

Hva gjør den?

Hvordan ser den ut?

Hvor sitter den ?

Er liksom ingen jeg har spurt som kan gi meg et godt svar på dette, så jeg prøver dette "o store alltvitende fora" ;)

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta et eks. fra RC-bilverdenen, der er jo alt litt mindre, og litt lettere å forklare.

Du har kanskje sett at man setter små stenger på akslingen, disse stikkes gjennom akslingen på tvers slik at ens skive eller mutter med en fas legger seg over denne lille stanga og hektes fast i akslingens rotasjonsretning. Dette tror jeg er en pinjong.

I bilsammenheng tror jeg dette har noe med styringa gjøre, men ikke vet jeg hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fcuk

Kan ta et eks. fra RC-bilverdenen, der er jo alt litt mindre, og litt lettere å forklare.

Du har kanskje sett at man setter små stenger på akslingen, disse stikkes gjennom akslingen på tvers slik at ens skive eller mutter med en fas legger seg over denne lille stanga og hektes fast i akslingens rotasjonsretning. Dette tror jeg er en pinjong.

I bilsammenheng tror jeg dette har noe med styringa gjøre, men ikke vet jeg hva.

Ettersom jeg har skjønt så sitter den i forbindelse med drivverket/diffrensialen på RWD ?

Men for all del, det er bare sånn jeg har forstått det..

---- Power is nothing without control----

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en bakhjulsdreven bil går det en aksling fra motoren, rett bakover og inn i Pinjongen, ut fra pinjongen går det to drivakslinger til hvert av bakhjulene. den skal sørge for at du kan kjøre i sving uten å spinne på det innerste dekket, skaffe deg bedre kjøre egenskaper og veigrep, og viktigst av alt overføre momentet fra motoren til bakhjulene.

kan vise deg med tegning men har ikke tid akkurat no.

finnest på forhjulsdrevet biler, men der er den bygget inn i girkassen og heter noe annet

Kommer med bilder sener

:)

- 98 ITR

- 00 Civic Vti

- 77 Civic 3d 1,2 (prosjekt, trenger motor)

- 95 Astra 1,8 16v GLS (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G.O.M.P.

På en bakhjulsdreven bil går det en aksling fra motoren, rett bakover og inn i Pinjongen, ut fra pinjongen går det to drivakslinger til hvert av bakhjulene. den skal sørge for at du kan kjøre i sving uten å spinne på det innerste dekket, skaffe deg bedre kjøre egenskaper og veigrep, og viktigst av alt overføre momentet fra motoren til bakhjulene.

finnest på forhjulsdrevet biler, men der er den bygget inn i girkassen og heter noe annet

Kommer med bilder sener

Her er en glimernde forklaring på hva du mener:

http://auto.howstuffworks.com/differential3.htm

Her i samband med styring:

http://auto.howstuffworks.com/steering2.htm

Og så var det Caplex til slutt:

http://www.caplex.no/web/artikkel/artdetalj.asp?art_id=9327598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G.O.M.P.

Kommer med bilder sener

inng aksel girkasse---> utg aksel girkase--> mellomaksel-->pinion--->kronhjulet--->differensial--->drivaksler

samme på de fleste fwd og.. men der mangler mellomaksel.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 4 weeks later...