Gå til innhold

Dekk og felger til MB190 - trenger tips

Ranger emnet

Olethros

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp kjøpt nye sommerdekk til min '86 190Es O.Z. felger, type Fulda 215/45 ZR17. De gamle var Goodyear Eagle 215/40 ZR17. Dimensjonsendringen skyldes at forhandleren ikke hadde 215/40 på lager og derfor gav meg en god pris på 215/45. (1300/stk) Problemet er at selv om dette bare skulle være en marginal økning av hjulradiusen (som nå er innenfor lovens grenser) subber bakhjulene nå for et godt ord! Med de gamle dekkene kunne jeg ha full last og suse glatt over fartsdumper, men nå skraper og durer det for den minste hump!

I følge selger av dekkene skulle det gå helt greit med det nye settet, og da jeg påpekte - opptil flere ganger - at bilen er senket noe grasalt (vet ikke nøyaktig hvor mye - det var den forrige eieren som stod for det) og at marginene var svært små insisterte han på at han var fagmann og hadde god peiling på dette her.

Jeg påpekte også etter at dekkene var montert på bilen at klaringen under skjermene var altfor liten til å kunne gå bra, men selgeren fortsatte å insistere på at alt var i skjønneste orden. (Selv om en av hans egne verkstedarbeidere også mente at det var for lite klaring!) Siden dette var rett før stengetid i går bestemte jeg meg for like godt å prøve om det gikk likevel. Noe det faktisk gjorde på den korte turen fra forhandleren hjem til meg. Men da jeg kjørte til jobb i morges merket jeg helt klart at bakhjulene subber oppi skjermene, spesielt i svinger i høy fart.

Spørsmålet er - til dere som har mer greie på dette en meg selv, fortrinnsvis - skal jeg gå tilbake og kreve et nytt sett i 215/40 evt. pengene tilbake og er det i så fall et legitimt krav i og med at han som fagmann "garanterte" at det skulle gå.?

(Forhandleren, for de som ville vite det, er "Dekk-mesteren Bergen" som holder til i Bjørnsonsgt. 13.)

Men alternativt har jeg også tenkt på å få hevet bilen litt likevel, spesielt bak. Tenkte jeg kunne ta dette samtidig med justering av forstillingen (den trekker litt til venstre) og EU-kontroll som må være gjort i løpet av måneden. Det jeg da vil vite er om det finnes noen verksteder i Bergensområdet som har greie på senking og slikt og kan ta både forstillingen, hevingen og EU-kontrollen i en økt og ikke bare krever 10-12 000 spenn for å sette på originale fjærer og dempere igjen.

På forhånd takk for svar. Men helst fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider