Gå til innhold

Feil på A/C Finner ikke relestyringsboks

Ranger emnet


Switch

Anbefalte innlegg

Hei. Må vel prøve forumet for å få litt hjelp. Har en 2L 2004 med CT (climatronic). Oppdaget for noen dager siden at vifta (radiator) går konstant lavfart, når jeg har den på auto. (begge av når econ) Ingen feilkoder i CT. Det viser seg og at kompressor og er innkoblet konstant noe som sikkert er den feil som trigger vifta inn?. Dette er helt uavhengig av om coupetemperaturen er satt lavt eller høyt. A/C fungerer og kjøler umiddelbart når jeg skrur ned temp. Jeg har byttet tempsensor  nede radiator, men den var feilfri. Motortemp instrumentpanel er som normalt. Jeg har null fukt og feil i comfort styringen i dørken og den har vel intet med dette å gjøre. Får OBD feilkode for sensor jeg byttet men har sjekket inn spenning, den er 5V og ok. Jeg er ganske sikker på at feilen da er fukt irr i kontrollenheten som på de fleste VW er festet foran på radiatorvifte eller under batteriplata. På min 2L er den ikke der. (batteriet er under deksel foran frontrute h.side) . Ledningen og hovedkontakten vifta går inn i siden bak spyleveskebeholder. Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvor denne styreenheten/releet er og om noen har kjennskap til liknende problemer.  Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleviftene skal gå når AC er på. 

Kompressor kan stå inne hele tiden, eller den kan veksle på å slå inn/ut avhengig av behovet  

Variable kompressorer er «alltid» aktive, men justerer seg etter behovet  

Du får feilkode på temp.sensor radiator utløp? Eksakt hva er feilkoden? 

For ordensskyld, har du 3BG eller 3C?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Feilkoden er 17698. Kompressoren skal kun gå når a/c er aktiv for kjøling, dvs når temp i coupe er høyere en innstillt temp. Hos meg er den clutchet inn konstant og vifta går konstant når Ct står på Auto. Det er en 3Bg. Vet du hvor releboksen er?, Den er avlang ca 10 cm bred med 2 multikontakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, sånn å forstå. Da misforsto jeg deg nok litt. 
Styreenheten befinner seg på førersiden, ved siden av radiator. I området der frontenbjelken er boltet fast i rammevangen. 

Vdr. feilkoden så kan denne komme hvis styreenheten oppfatter signalet mellom denne og ECT sensor som usannsynlig, f.eks ved dårlig termostat eller dårlig sirkulasjon. 
Sjekk sensorene med diagnose og se hvilken temperatur du får der, gjerne når du vet hvilken temp. kjølevæska har, f.eks etter at bil har stått over natta. 
Start motor og følg med på de. Temp. ved radiator utløp skal ikke stige nevneverdig mye før termostat har åpnet. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegodt svar. Har skiftet sensor og ECU slår inn vifta slik den skal når motor går varm på tomgang. Jeg mistenker derfor ikke sensor og den har jeg byttet med en fra Golfen min. Jeg har akkurat samme teori. Feilen må ligge i styreenhet. Skal ut å skru når regnet gir seg. Utrolig dårlig sommer her nord (narvik). Skal si fra om resultat. Håper du kan følge meg opp da jeg kanskje trenger mer hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er her inne regelmessig, men ofte på mobil og da er det ikke alltid jeg orker å skrive en avhandling, det gjør jeg fra PC :) 

Bare å skrive her når du har sjekket opp litt mer. 

Hvis du har VCDS så kan du gå inn på Auto HVAC og sjekke temperatur på fordamper, samt lufttemperatursensorer, bare for å sjekke at ingen av disse gir feil signaler. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket trykkføleren til ac?

Som Jesper sier har du VSDC så går du inn Auto HVAC. Så får du opp det meste som er feil på av. Også viften.

 

Tuesday,03,July,2018,06:37:50:36574
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 10 x64
VCDS Version: 18.2.1.2 (x64)  HEX-V2 CB: 0.4411.4
Data version: 20180518 DS287.1
www.Ross-Tech.com

--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


                Address 08: Auto HVAC       Labels: 3Bx-907-044.lbl
Control Module Part Number: 3B1 907 044 J
  Component and/or Version: CLIMATRONIC B5GP    0006
           Software Coding: 17000
            Work Shop Code: WSC 05311  
                      VCID: 28090576FBEBF6A7197-5184
5 Faults Found:

00792 - A/C Pressure Switch (F129) 
            35-00 -  - 
00603 - Footwell/defroster Flap Positioning Motor (V85) 
            37-00 - Faulty
01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68) 
            37-00 - Faulty
01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70) 
            37-00 - Faulty
01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71) 
            37-00 - Faulty

--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Address 08: DTCs cleared
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Address 01: DTCs cleared
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Address 08: DTCs cleared
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Address 08: DTCs cleared

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nå har jeg gransket alt under panser og jeg har tatt feil. Denne styreenheten finnes ikke på min bil. Bak sikringsboks dash relepanel var det 2 aktuelle releer. Den ene slår inn kompressor og den andre vifta.  Jeg byttet om rele uten endring. Siden ECU en styrer vifta greit og holder motor kald velger jeg å foreløpig fjerne rele for vifta. Da har jeg A/C i funksjon. Jeg har ikke tilgang på avansert OBD, Da må jeg på verksted og det skal veldig mye til før jeg gjør det. Om noen skulle ha noen råd om hva som kan være årsak er det flott. En ting som jeg registrerte på Golfen min var at da jeg koblet bort tempsensor radiator så slo viftene inn maks på tenning og måtte av med batt-pol for å få den av..hehe er vel på en måte en sikkerhetsfunksjon tipper jeg..Nå er det fotball..Ha en super kveld. Mvh 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det. Jeg har ikke tverrstilt motor så altså ikke bare elektriske kjølevifter også en mekanisk. Men å stå lenge på tomgang A/C skal jeg unngå. Men der har du jo forklaringen...Det må jo være en temp sensor på A/C kjøleren som det kanskje er feil på. Hvor er den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry du har helt rett Jesper. Kompressoren går jo fremdeles konstant og det er slett ikke bra. Håper du kan hjelpe meg med det med ev sensor til A/C som kan gi feil signal. Om sensor temp kjøler gir signal om overtemp burde jo ikke det gjøre at kompressor går konstant. Det ser heller ikke ut til at det er noe feil med innetemp sensor siden den holder riktig temp etter innstilt og kjøler når den skal. Det er heller ingen feilkoder i diagnosemeny Climatronic. Jeg står fast her. Håper på innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig med "fjernhjelp" på et slikt problem, det krever diagnoseutstyr og feilsøk for å finne ut hvorfor kompressor alltid står inne. 
Skulle gjerne avlest verdier som; systemtrykk, temperatur før/etter fordamper (hvis den er utstyrt med det), lufttemperaturer (coupè) og kompressoraktivering. 

Skal se om det ligger noen TPI/Bulletin'er på dette imorgen, hvis jeg husker det. 
Skal samtidig se på koblingsskjema over AC, så kan jeg sjekke hvilke sensorer som sitter der, som kanskje kan skape trøbbel. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert. Har bare en enkel OBD les/slett og nå er det ingen feilkoder lagret, dukket opp. Veldig snillt av deg både å svare og å tilby hjelp. Siden klima og obd ikke viser noen feilkoder ønsker jeg hjelp om hva som styrer kompressorens innslag.. Av koblins"juks" har jeg gjort en endring nylig. Koblet fra pinne DRL i lysbryter. ( kjørelys led montert i steden). Men innkobling igjen fjernet ikke feilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår