Gå til innhold

Turbotrykks kontroll?

Ranger emnet

Stolten

Anbefalte innlegg

Poste den her og jeg...:)

Jeg nappa av wastegate slangen på min org b230ft, har kjørt med en 0.9 i ladetrykk til nå, og merka fort at når slangen var av, så kom turbotrykket meeget kjappere.

Men det jeg lurte på, er om det er en turbo trykks kontroll el på disse motorene? Da jeg ikke lader mer en ca 1 kg nå, men den kutter når jeg gir på ved lavt turtall, ved høyere turtall så kutter den ikke, er kun i "start fasen"

Dvs tar jeg det rolig med gassen, til ca 3-4000 omdr og gir på er det ikke noe prob, men hvis jeg gir på med en gang, så kutter den 2-3 ganger, før det tar avgårde...

Noen som kan gi meg et svar på dette, og hvordan jeg forhålentlig vis kan fjerne dette... (datasprut kommer)

Den er chippa..

1990 Volvo 740 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler Automat

1989 Volvo 740 GL

1997 Honda CBR 900RR Fireblade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du napper av slangen mellom kompressorhuset og wastegate kommer du til å ødelegge motoren din pga overtrykk. Da risikerer du fullstendig veivhavari og tenningsbank så det suser, en garrett t3 lader opp mot 3bar hvis wastegaten ikke åpner seg, så her bør du reparere fort som faen før motoren din legger på røret, for gått :)

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, det er ikke turbotrykkskontroll i el systemet eller noe som helst på disse motorene, wastegaten er trykkskontrolløren, nå du napper av slangen er det ingenting som passer på trykket. Når trykket øker vil wastegaten åpne seg for å slippe eksos utenom turbinhjulet for å bremse ned og holde trykket stabilt, når wastegaten er lukket hele tiden, vi trykket øke å øke når du gir gass. tilslutt vil motoren din sprenge, er du heldig slipper du unna med en ødelagt toppakning. har du uflaks må hele motoren på dynga

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, den mitsubishi turbon du har, peaker ikke over 1,4-1,5b.

Har en kamerat som har herjet slik i 2år, går helt fint ennå.

Det at den kutter, er at det blir helt feil blandingsforhold.

Kan evnt sette inn et steg 3 chip, det skal takle det ladetrykket.

mrg_77@hotmail.com <-Han selger til tusenlappen.

Har du en tidlig 230ft, har du kanskje garret tb03 da!? Litt skumelt med fritt ladetrykk på den.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 96 mod ft, så det er den lille "føna" som sitter på. Har sjekka ut ladetrykket, og som jeg skrev ovenfor, så lader jeg ikke mer enn 1 bar på maks turtall, imot 0.9 som jeg gjorde før jeg nappa av slangen.

Har aldri hatt noe prob med kutting, da jeg har den største chippen, er bare at ladetrykket kommer myyye fortere, og derfor jeg lurte på om det var en slags kontroll i hjernen e.l som kutta når trykket kom så fort.

Var på dyno med den, og fant ut at bensin får den nok av, siden lamdasonden er kobla fra (ødelagt, venter på ny). Rund 4000 omdr, så gikk co'en ut av skalaen, så bensin er det nok av.

Sikkert bare at den ikke klarer å mate bensin fort nok, i forhold til det tidlige turbotrykket.. (faen nå som det var så morro:D)

1990 Volvo 740 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler Automat

1989 Volvo 740 GL

1997 Honda CBR 900RR Fireblade

Lenke til kommentar
Del på andre sider