Gå til innhold

B18 motor i 240?????

Ranger emnet


Per-Henrik

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alt går.. Men hva er poenget egentlig?

Vet ikke hva som er gjort med den motoren. Men 180hk hørtes ganske mye ut i en b-18 ja... Pv motor?

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå heller for en b23 etc.Har du en b18 som er trimmet så sett den i en amazon der den hører hjemme :-)

 

Girkasser fra b20 vil ikke passe på b18 da de 2 nederste bolthullene ikke passer (rett meg hvis jeg tar feil her)

 

Hadde selv en b18 borret til 2l og ca 180hk :-)

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er bygget for å sitte i en rally bil. den er bygget helt fra grunnen av. men nå står det bare i et gjørne. så jeg skal kjøpe den og pusse den opp å gjøre den litt tøff.

 

Hva må man gjøre for og få den i 240.

 

Kan jeg turbo lade den?? hvor mange hk da

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle motorer kan turbolades, hvor mye kommer ann på kompresjonen i motoren.

 

10: 1 og oppover: max 0,3 og nedover

9:1 - 10:1 - 0,3 - ca1bar

8:1 - 9:1 - ca1bar til 2bar

 

Tallene over er kun ca. verdier, ladetrykket må oxo regnes ut fra oktantallet på bensinen, husker ikke hvor mye blyfri 95 og 98 tåler i kompresjon, tror det er ca 12:1 eller no, da smeller bensinen av seg selv, som i en diesel motor

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å regne ut hestene er forholdsvis lett, blir ikke så nøyaktig , men det funker greit som en indikasjon.

 

En standard B230 har 116 hk, men 0.3 bar trykk blir det

 

116*1,3=150HK, minus ca 15 hk i tap blir det rundt 135HK.

 

Lader man med 3 bar blir regnestykket

 

116*4=464 minus tap = ca.450HK.

 

Dette gjelder kun dersom man tar effekten uten turbo (1bar trykk) og ganger opp. 0,3bar er egentlig 1,3bar, lufta rundt oss er alltid 1.bar, men siden det da ikke er noe vits å regne med det sier man at lufttrykket er 0.bar, 0,3bar er da i regnestykket 1,3bar. 1bars ladetrykk er 2bar i regnestykket osv.

 

Svaret du får er kun et ca. annslag av effekten men ser man på en B230F med std. 116hk. så stemmer jo resultatet bra med at en 0,3bar turboladet B230F har 135HK, den motoren kalles jo b230fk som lader 0,3 orginalt.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med standard bremser :)

 

Man får plass til v8 i 240 så en liten b18 går nok bra. Det du må få tak i er motorfester og girkasse + mellomaksling.

Jeg vet ikke helt hvilke girkasser som passer b-18 som tåler over 200hk men. Sikkert noenandre her som gjør det.

 

Men tror du hadde fått såpass med penger igjen for den gamle b-18 ( hvis den er så bra som det høres ut som ) At du uten problemer kunne kjpt en 93mod+ FT/FK motor og den har mer potensiale og ikke minst er den sansynligvis mer holdbar.

Bruker sikkert mye mindre suppe også

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg den til pappa, han er på utkikk etter en kvass b18/b20 til å ha i sin p1800.. kriteriene er at det må være en gassermotor uten turbo, og minst 150hk..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240 blei også levert med b18/b20

Jeg har selv b20 i min 240, men har du en nyere 240 så må du bytte clutchhus, alle de nyere volvo motorene er skråstilt og trenger et clutchhus som er beregnet for dette, skal du bruke en m46 girkasse på en gammel b18/b20 så må du ha et clutchus som passer til rettstilte motorer...

 

Skal foresten bytte motoren i bilen min og da har jeg et slikt clutch hus til overs..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp det burde gå, men det er clutchuset som er forskjellig..

 

Uansett motor så har 240 en girkasse som står loddrett, men det som er blitt forandre på gjennom årene er hvorvidt motoren står loddrett eller litt på skrå, fra 1979 og oppover blei alle levert med skråstilt motor såvidt jeg har forstått det, Åssen modell er den 240`n du skal ha b18 i? Og åssen motor sitter det i den nå?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår