Gå til innhold

B18 motor i 240?????

Ranger emnet


Per-Henrik

Anbefalte innlegg

da er det sikkert en b230 blokk i den og den er skråstilt, da må du bytte clutchus, og motorfester så vil en b18 gå rett neddi. blir kanskje litt jobb med el anlegg siden det er 2 typer av den hovedkontakta som sitter over toppdekslet ved torpedoveggen..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Motorfester kan du få kjøpt av meg, bare kjøp de gummifestene nye, så trenger du de metall festene som skal stå mellom gummin og karosseriet.

 

Godkjenning er nok ikke noe problem, I godkjenningspapirene til volvo så står det at 240 er godkjent til 200hk uten å forandre noe som helst, og så er den godkjent til 220hk hvis du har ventilerte skivebremser.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye jobb det er med El-anlegg kommer ann på hvordan motor som sitter i bilen orginalt, lettest blir det hvis bilen har en a eller k motor.

 

Det som nøyaktig må gjøres er fysisk bytte motor, så har du en "hovedkontakt" som sitter like over toppdekslet midt på torpedoveggen, den skal det egentlig bare være å plugge i (hvis den ikke passer så må du ta kontakta fra motoren som sitter orginalt og sette den på ledningene som sitter på b18)

 

Så har du 2-3 ledninger som kommer i en strømpe fra starteren og dynamoen, en av de skal på coilen de 2 andre husker jeg ikke hvor skal (mener jeg bare blindet dem)

Så har du en ledning som skal på bakerste delen av toppen, det er temp-giver til instrumentpanelet ditt.

 

Thats it!

 

gjorde det selv for første gang like etter jul, sammen med en kamerat og ingen av oss hadde byttet motor i en bil før. Det gikk helt smertefritt og bilen startet på 3forsøk, (hadde koblet litt feil på de ledningene som går til startern)

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Per-Henrik

Åssen er det å få registrert den med ny motor, må jegha papirer på at den yter 180hk da. eller tester dem det.

 

E

 

Her er jeg ikke sikker, er du sleip så sier du at det er en orginal b18, men de hører kanskje at den er litt kvassere.

Du må nok bevise hvor my hk det er i den, men dette er jeg ikke sikker på åssen foregår.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240 ble levert med b20 i 75 og 76 modellene.

For at dette skal bli "bolt on" må du få tak i mottorfestene fra en 240 med org b20, gummi feste og feste på blokka da dette ikke er likt med det som står på amazon, pv, 140 osv.

Girkasse huset må også byttes til et fra 76 mod som hadde m45 girkasse men, for at clu. skal passe må du ha en gammel m45 med den "grove tenner" på inngående aksling.

 

B20 og B18 passer om hverandre.

95 Chrysler Neon cup

98 Mercedes C200

83 Volvo 242 Rallycross

68 Volvo B57 Racingbuss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars_b

å regne ut hestene er forholdsvis lett, blir ikke så nøyaktig , men det funker greit som en indikasjon.

 

En standard B230 har 116 hk, men 0.3 bar trykk blir det

 

116*1,3=150HK, minus ca 15 hk i tap blir det rundt 135HK.

 

Lader man med 3 bar blir regnestykket

 

116*4=464 minus tap = ca.450HK.

 

Dette gjelder kun dersom man tar effekten uten turbo (1bar trykk) og ganger opp. 0,3bar er egentlig 1,3bar, lufta rundt oss er alltid 1.bar, men siden det da ikke er noe vits å regne med det sier man at lufttrykket er 0.bar, 0,3bar er da i regnestykket 1,3bar. 1bars ladetrykk er 2bar i regnestykket osv.

 

Svaret du får er kun et ca. annslag av effekten men ser man på en B230F med std. 116hk. så stemmer jo resultatet bra med at en 0,3bar turboladet B230F har 135HK, den motoren kalles jo b230fk som lader 0,3 orginalt.

 

 

Kan dette stemme da!? Jeg har en b-234f 2.5l Orginal 160hk, Tipper at det at den er gjort om til 2.5l gir den 20-40 hk ekstra før turboen, så rundt 180-200hk. Også skal jeg lade 1.5bar

200*2.5 = 485 eller 180*2.5 = 435 Eller orginal 160 = 385

Synes det høres litt sinnsykt mye ut jeg. Men sikkert andre faktorer som spiller inn. Hvor mye turboen greier, og hvor mye bensinpumpa greier å levere etc

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde slike fester liggende en gang jeg, men desverre ikke nå lenger. Hvis du enda ikke har bil så hadde jeg uansett gårr for en 75-76 242 jeg. Orginal. Synes di er sinnsykt tøffe ;)

 

Men volvo deler er vel uansett ikke så veldig vansklig å skaffe. Prøv hos den lokale huggeren først..

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår