enduras Skrevet Januar 18, 2019 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2019 Hei. Har for n`te gang fått regenererings-lampa fram på vitaraen. 7-10 ganger det siste 1,5 året. Har klart å kjøre den bort, men denne gangen måtte jeg gi tapt :/ Er dette normalt, eller er det bare å innse at dpf må skiftes? Denne gangen har jeg også fått motorfeil-lampen fram. Verksted kjørte diagnose og fant ut at det lå en feil på glødeplugg, eller relè. Kan dette ha noen sammenheng? Min teori er at om dpf er tett, vil det sote ned pluggene?? Noen kyndige der ute i forumet som kam gi råd? Mange takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
enduras Skrevet Januar 18, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2019 4 minutter siden, enduras skrev: Hei. Har for n`te gang fått regenererings-lampa fram på vitaraen. 7-10 ganger det siste 1,5 året. Har klart å kjøre den bort, men denne gangen måtte jeg gi tapt :/ Er dette normalt, eller er det bare å innse at dpf må skiftes? Denne gangen har jeg også fått motorfeil-lampen fram. Verksted kjørte diagnose og fant ut at det lå en feil på glødeplugg, eller relè. Kan dette ha noen sammenheng? Min teori er at om dpf er tett, vil det sote ned pluggene?? Noen kyndige der ute i forumet som kam gi råd? Mange takk! Motorfeil lampa var tent FØR regenerering startet. Regenerering startet først på tur hjem fra verksted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightking Skrevet Januar 20, 2019 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2019 Regner med du har en 1.9 ddis. Hva var feilkodene? Hvis du har mye små/bykjøring så er det nok ikke unormalt at filtret tetter seg. Men hvis du har fått sikksakk lampe så kan det være noe galt. Tipper det er noe galt som fyller opp partikkelfiltret. Som feks, hull i intercooler, feil på gassjeld, feil på turbotrykksføler. feil på eksostemp føler osv.. Jeg har holdt på med disse bilene i over 12 år, og har fortsatt tilgode å bytte mange DPF. Sjeldent der problemet er. Det kan hende du evt bare må tvangs-regenerere med diagnosetester. Hvor mange gram sot sier diagnosetester at det er feks? enduras reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.noModerator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
enduras Skrevet Januar 20, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2019 1.9ddis stemmer det. Skjønner at det kan vere mange ting som er årsaken her :/ dpf lampen slukket, så får se hvor lenge det varer. Akkurat hvilke feilkoder som lå inne på motorfeil, vet jeg ikke, men ifl verkstedet var det feil på glødeplugger/relé. Kan dette bli def pga dpf? Hva vil "tvungen regenerering" av dpf sei? Tenker bare på at ettersom jeg har fått dpf lampen opp så mange ganger på relativt kort tid, (for det kan vel ikke vere normalt??) så virker det som at bilen ikke klarer regenerering på normalt vis? Intercooler er vel det eneste jeg er usikker på. Ellers er både gasspjeldhus, og turbo skiftet for 8-10 mnd siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightking Skrevet Januar 22, 2019 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2019 Ok. Glødeplugger har ingenting med partikkelfilter å gjøre. Men hvis du småkjører mye å i tillegg defekte glødeplugger så tetter nok filtret seg muligens noe fortere. Men ingen direkte innvirkning. Tvungen regen. betyr at du må regen. filtret via diagnosetester pga den ikke klarer å gjøre det selv, pga for mange avbrutte regen. Da må motorolje skiftes etterpå. Men så lenge det kun er tett DPF lampe som lyser (se bilde), og ikke motorlampe/sikksakk lampe så er det egentlig ikke noe galt. Men hvis du overser den lampa nok så tennes motor/sikksakk lampe og du må utføre tvungen regen, ellers går den i nødmodus. Kan nok hende du ligger ganske høyt oppe på terkselen på sot i filtret. og stadig avbryter regen. og derfor har dette problemet. Hvis det fortsetter ville jeg lest av sot mengden. Den skal normalt sett ligge på under 8 gram sot. Er det på 45-50g sot så tennes motor/sikksakk lampe. Passerer du 55 gram er det potte tett. og kan da evt demontere filter og spyle med høytrykkspyler og montere og prøve ny regen! Håper det forklarer det litt. Er det denne lampa?: enduras reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.noModerator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
enduras Skrevet Januar 22, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2019 Ok, da veit eg det :) sikk/sakk lampa lyset fortsatt, men ifl verksted som kjørte diagnose, så var det feil på plugg. dpf lampen sluttet. Ikkje samme lampe som det du hadde, men samme betydning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightking Skrevet Januar 23, 2019 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2019 Ok. Da skal det i utgangspunktet ikke være noe galt. Men som sagt så ligger du nok på øvre terskelen og har en kjøremønster som gjør at det soter fortere. Husk å kjør til den blir borte når den kommer. Ja er lampa der ja. Fant bare ett bilde på nette :) Siter Bilforumet.noModerator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
enduras Skrevet Oktober 30, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2019 Hei igjen! har igjen fått utfordringer med dpf’en, og innser etterkvart at det er bare å bytte den! Re-gen lampa kommer tilbake samme dag, selv om jeg kjører den bort, og bilen drar ikkje skikkelig. Fungerer bra når motoren er kald, men så fort den blir varm, og re-gen starter, er det som om hele eksosen er "tett" og turtallet vil ikkje opp.dvs det kommer opp, men veldig seint(selv ikke i nøytral) tenker å skifte det selv, ettersom verksted skal ha 22.000,- ++ for jobben. Noen tips til hvor jeg får tak i dpf til en grei pris? Bilen har egentlig gjort jobben sin, men skulle hatt den til å holde et par år til tips og linker mottas med takk!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightking Skrevet Oktober 31, 2019 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2019 mitt tips er at du ikke bruker uoriginalt filter. Har montert det for en kunde på jobben før. Det funket ikke.. Husk at filteret også må installeres med diagnosetester. Det er viktig. Regner med 22000kr ikke totalt med deler og jobb? isåfall er det billig! Siter Bilforumet.noModerator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.