Gå til innhold

Combo 1.3 CDTI - 2008 - (iallefall) startproblemer

Ranger emnet


Comboknut

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har noko krøll med bilen, og setter pris på råd/innspill/ideer.

For eit par mnd sidan, temp ca -8, prøver å starte bilen, og den starter. Dog den reagerer ikkje på gasspedaltrykk, altså turtallet går ikkje opp. Bilen fortsetter å gå på tomgang... Lar bilen gå eistund, 5-10 min og jammen starter den å reagere på gasspedaltrykkinga mi... Glad og lykkelig kjører eg problemfritt eit par mnd.

So for tre veker sidan, temp ca +8 grader, prøver å starte bilen, og den starter igjen... Samme problem som sist, bilen går på tomgang og reagerer ikkje på at eg trykker på gasspedalen. Kloklig tek eg berre tida til hjelp, lar bilen gå ei 5-10 min, og den er klar til normalkjøring igjen... Og funker fint ei veke eller to.

Men, for ei veke sidan, litt større problem. No vil bilen rett og slett ikkje starte...
Får den avgårde på eit verksted, og dei konstaterer at dieselfilteret er fullt av graut, dieseldyr.
Dette blir skifta, men bilen vil fortsatt ikkje starte. Pumpe i tanken og pumpe på motoren blir sjekka, begge går.
Dysene sjekka, igjen bilen vil ikkje starte.
Den starter på startgass vistnok.
Ingen feilkoder frå diagnosesystemet...

 

Neste punkt på feilsøkinga frå verksted er å sjekke for hjerneproblemer, no er dette ein gammel bil og dette blir kanskje ikkje ein farbar vei kostnadsmessig for ein so gammal bil.
Setter stor pris på innspel ift vidare feilsøking før hjernesjekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert relatert til tidligere problem. 

Hvis du har hatt dieseldyr skal hele systemet renses, blir ikke dette gjort kommer feilen tilbake. 

Forresten ville jeg vurdert et annet verksted hvis de bruker startgass på en dieselmotor, det vitner om lite motorteknisk kunnskap. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/20/2019 den 9:17 PM, Comboknut skrev:

Hei Jesper, takker for svar.

Utan å vite kva heile systemet inneber, so skal eg no iallefall sjekke at det er gjort før eventuel hjerneoperasjon.
Utan noko vidare motorteknisk innsikt; skal ikkje det være mulig å sjekke om dieselen kjem fram til motoren utan hindring/blokkering?

 

Hele systemet innebærer nedplukk av tank, vask av tank og armatur, flushing av tur og retur slanger/rør, bytte av filter, flushing av slanger og rør mellom filter og motor, sjekk av dyser og pumpe osv en del jobb m.a.o. Skal sies at somregel er det nok å rengjøre alt foran filteret, altså fra tanken og frem til filteret.

Det er nok fullstendig mulig å sjekke om dieselen kommer frem til motoren med å sette inn en klar slange eller aller helst et flowmeter, eventuelt ha åpen retur til et målebeger, skjønt skal helst ikke være så mye returdiesel i en common rail somregel.

Og som Jesper sier, startgass på dieselmotor er fy fy, dette vet "alle". Motorstyrenhet er det neppe, de pleier å melde sin død med et helt kobbel feilkoder, kan såklart hende at disse ikke gjør det, men hadde vært uvanlig da det som regel er andre styreenheter som forventer kommunikasjon fra EMS i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår