Gå til innhold

Trenger noen råd! :)

Ranger emnet

kjotpuck

Anbefalte innlegg

Originally posted by mfafa

Ja, det er jo lett å si :D kan du fortelle meg hvilke tall som sier meg hvilken lydsignatur eller spillestil en høytaler har? hadde vært veldig kjekt asså... hehe ;) kan vel egentlig bare baseres på erfaring...men hvordan skal Ola Nordmann vite hva som passer sammen, og hva som IKKE gjør det? Mvh.

Det finnes selvsagt ingen tall som sier noe om lydsignatur.

Derimot har jeg hørt endel MB Quart og disse likner ingenting på JBL lydmessig, og hvertfall ikke Decade.

Om man velger høyttalere fra samme serie, vil man i mange sammenhenger treffe ganske greit, ingen ting er 100% sikkert, men en grei pekepinn er det. Ellers vil jeg anbefale å lydde til råd fra forhandlere som vet hva dem driver med, eller rett og slett lytte selv.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by Mr. SQ

Nå må du ikke hisse deg opp slik, pass på blodtrykket ditt:D

Du kan ikke mene at du blir irritert over mine personlige meninger som ikke omhandler andre mennesker eller skader noen personlig...............hallo:D

Peronlig har jeg enda ikke hørt en 6x9 jeg syntes låter bra, og jeg har hørt mange. Det finnes flere som er solide byggmessig, men alle 6x9 som jeg har hørt, har ikke låte bra. Noen har låte ok, men ingen har låte bra.

mvh

Glenn

Greit =) hehe Jeg kjøpte meg runde jeg.. asso 10" med mellomtone og diskant i seg.. spiller pent og rent.. må bare få bygga kasser til de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ruzle

Greit =) hehe Jeg kjøpte meg runde jeg.. asso 10" med mellomtone og diskant i seg.. spiller pent og rent.. må bare få bygga kasser til de..

Dette er samme prinsipp som 6x9! Slik jeg oppfattet Mr.SQ er poenget hans at det inngås et lydmessig kompromiss ved å integrere flere enheter inn i hverandre (coaxial). Tviler på han mener at 6x9" suger fordi elementet er ellipseformet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er samme prinsipp som 6x9! Slik jeg oppfattet Mr.SQ er poenget hans at det inngås et lydmessig kompromiss ved å integrere flere enheter inn i hverandre (coaxial). Tviler på han mener at 6x9" suger fordi elementet er ellipseformet ;)

Har i utganspunktet ingen ting imot coax elementer som prinsipp. Coax kan være genialt det om det bare er gjort riktig.

Grunnen til at jeg ikke liker 6x9 eller andre større coax'er er følgende:

1. Dem blir så store at dem som oftest plasseres bak i hattehyllen. Dette er ikke bra for lydbildet.

2. Mellomtone og diskant elementet er ofte skikkelig dårlige greier. Dette gjør da selvsagt at elementet låter helt håpløst.

3. diskant og mellomtone blir ofte delt (om det i det hele tatt er filter der) så høyt at det går ut over oppløsningen på systemet. Dette gjør at lyden ikke faller i min smak.

4. Den totale konstruksjonen er ofte dårlig da det er her ofte er snakk om et kostnadsaspekt.

5. montering av en relativt stor plate med diskant og mellomtone i rett forran bassen (som gjerne gjengir en stor del av mellomtone området), er i mine øyne tullball. Man ber om bl.a faseproblemer og en he.t merkelig spredningskarakteristikk på dette viset.

En 6x9 kan være et greit kompromiss om du ikke har råd til, eller lyst på sub, og ikke stiller høye krav til lydkvalitet, eller lydbildet.

Helt ærlig må jeg jo og si at jo større coax'en er, dess større sjans er det for at den låter rævva i mine ører.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 par 6,5" coaxial høytalere i bilen min og angrer litt på at jeg ikke kjøpte komponent sett. Ihvertfall foran. Bak passer det egentlig bra med coaxial høytalere for de tar mindre plass og spiller rimelig bra.

har også 6x9" coaxial høytalere foran men der er pga av at det er orginale hull i dashen til de. (de er skrudd helt ned til minimum.)

Hvis jeg kunne velge igjen ville jeg gått for mindre komponenter men til en høyere pris.

http://www.sprett.net

Audi A4 1,8 tsq 98 mdl

Audi A6 2,5 Tdi 95mdl

x- Chevy Astro 86 mdl 4,3l, v6

x- Golf 79 mdl 1,1 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider