Gå til innhold

Audison monoblokk

Ranger emnet

62deluxe

Anbefalte innlegg

Originally posted by Shyggen

RF krever strøm sterker forsterkere..

Men, det teoretisk ser det jo ut som den skal klare det..

650watt rms i 2ohm om jeg ikke så feil, og subbene er tilsammen

600watt rms i 2ohm.. men, kan være kjekt å ha litt ekstra å gå på.. :)

Lurer litt på hvilken teori du bruker her.;)

Finnes ingen etablert teori som sier at effekttåligheten avgjør hvor lett bassen er å drive.

Det blir også feil og si at noen basser ER 600Watt i 2 Ohm. For det første ER ikke bassene noe som helst, dem TÅLER (forhåpentligvis) 600watts belastning.

For det andre er det bassene som angir impedansen overfor forsterkeren. Siden bassene på ingen måte kan avgi effekt, er det uvesentlig å snakke om effektålighet ved ulike impedanser, for et element "gir" impedanse, ikke "mottar" .

Tror det er på tide en gang for alle å avlive myten om at effekttålighete på bassen avgjør hvilken forsterker som skal brukes, og hvor høyt du kan spille.

Følgende parametre er viktige i denne sammenheng:

Følsomhet

Svingspoleinduktans

Bevegelig masse

Det finnes flere parametre som man kan gå etter, men ofte så gir disse et godt inntrykk.

Om vi tar følsomheten først.

Om man har et element med en følsomhet på f.eks 95db 1w/1m, så er det ytterst skjelden man trenger mye effekt. Da rekker faktisk 1 watt ganske lenge.

Om man har et annet med 82db 1w/1m sier det seg selv at man spiller vesentlig lavere med 1 watt på dette elementet, og vil følgelig trenge mer effekt for å spille like høyt.

Ta f.eks et PA element. Tåler en hel masse effekt, men du vil skjeldent trenge det. Med følsomhete mellom 100db og 110db spiller du skyhøyt med kun 1 watt. Det er faktisk veldig få mennesker som forstår hvor mye feks 3-5 watt er under riktige forhold.

følsomhet henger ofte sammen med den bevegelige massen, men det er ingen 100% automatikk her.

Som oftest vil en bass med 70 gram bevegelig masse, ha høyere følsomhet enn en bass med 200 gram. Men det kan også teoretisk være motsatt. Problemet blir da at om vi tar utgangs punkt i en liten forsterker, så vil du teoretisk spille høyere med 200grams bassen, men du vil mangle kontroll på den tunge massen.

Poenget mitt, er hverfall hvor mye bassen tåler, sier ingenting om hva du virkelig trenger for å drive den til daglig bruk.

Folk er alt for opptatt av Watt, selv om dette i bunn og grunn er den minst viktige parameteren av alle, på elementer og tildels forsterkere.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Q: Du kommer nok med noe fornuftig i det du sier det, men at watt ikke er viktig å se på, kan umulig være rett... Selv vil jeg mene at watt blir i brikke i hele puslespillet, med resten du skrev...

Hadde du klart å velge basser og passende forsterker uten å se på watten(i det hele tatt)??

Og 62deluxe: vet ikke om den forsterkeren klarer det.

Håper jeg ikke ødelegger tråden din her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tommeliten

Mr. Q: Du kommer nok med noe fornuftig i det du sier det, men at watt ikke er viktig å se på, kan umulig være rett... Selv vil jeg mene at watt blir i brikke i hele puslespillet, med resten du skrev...

Hadde du klart å velge basser og passende forsterker uten å se på watten(i det hele tatt)??

Og 62deluxe: vet ikke om den forsterkeren klarer det.

Håper jeg ikke ødelegger tråden din her...

Alt jeg sier er fornuftig:D ;)

Fra spøk til revolver.

Jeg sa at Watt er den minst viktige parameteren på et element, den sier overhode ingenting (bortsett fra hvor mye effekt du kan pøse på med). Det er i utgangspunktet et parameter man glemmer når man har holdt på med lyd en stund.

Når det gjelder forsterkere, er det selvsagt en fordel å vite hvor mye effekt forsterkeren gir, men det er i det store og hele en liten ting å ta hensyn til i forhold til mye annet.

Ting stiller seg ofte litt annerledes i seriøs DBdrag da det der handler om å presse sine komponenter til det ytterste.

Merkelig hva disse Amerikanerne finner på og pusher videre på oss;)

Kikker aldri på/bryr meg aldri om effektåligheten når jeg velger elementet, hverken til hjemmebruk eller bilstereo. Jeg tester utstyret praktisk.

Forsterker velger jeg heller aldri ut fra effekt, jeg velger det utifra hvordan det funker i praksis. Da tenker jeg på den totale lydkvalitet.

Etter endel år med forskning, prøving og feiling, lærer man visse ting. Man lærer å se bort fra ubetydeøige ting, for istedet å fokusere på det som betyr noe.

Jeg gjorde et eksperiment for en tid tilbake. Jeg satt en 11" i en alt for stor lukket kasse. Teoretisk skulle denne enheten nå kun tåle 5 watt før den røk. Jeg foret elementet med effekt fra et par 750 watt monoblokker til godt over 100.000. DEtte kjørte vi på med rimelig god guffe. Elementet overlevde, og det spilte så stramt og riktig.

Det hører til historien at jeg pr i dag fórer elementet med 15 fantastiske rørwatt. Ja du leste riktig FEMTEN.

Vi har også kjørt elementet på en 8 watt SET rørforsterker, fungerte fantastisk. Du får ikke enorme lydtrykk, men det fylte en stue med velyd og dypbass.

Vel, nå har jeg ødelagt denne tråden nok. Sorry 62deluxe!!

Når det gjelder spørsmålet ditt, ser jeg ingen grunn til at dette ikke skal funke meget greit.

Tror jeg har en liten anelse om hvilke elementer det er, og om ikke jeg husker feil, er disse forholdsvis enkle å drive. Dette er dog antakelser da jeg ikke er 100% sikker på elementet.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehem.. vet en del om akkurat det der.. men, prøvde å forklare

sånn någenlund forståelig for selv den mest "uvitende"...

Mente jeg hadde noe sånt som teoretisk sett og i forklaringen min ;) hehe, flink å safe vettu :)

Vet bare av erfaring at RF er ganske tungdrevne og dvs. dårlig følsomhet? :) Og da krever litt forsterker, for og DRIVE den fult ut..

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå skaffet meg denne forsterkeren og skal koble den på 2 subber paralell koblet. Men på forsterkeren har to utganger til høytalere hvile av disse skal jeg bruke og evnt brokoble mellom står ingen ting på forsterkerne om dette leste litt i manualen men ble ikke helt klok på det. Noen som kan hjelpe. Hva kommer jeg til og drive forsterkeren i 2ohm eller en ohm. 2 subber på 4 ohm paralell blir jo 2 ohm, men hvordan belaster jeg den med 1 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du kobler en høytaler til hver utgang, blir da paralell koblingen inne i forsterkeren. Hva hvis jeg kun har en inngang på kassa og resten av koblingene inni kassa hvordan kobler jeg da. Skal jeg brokoble mellom de to utgangene.

Håper noen kan hjelpe.

Hvordan får du kassa ned i en ohm, hvordan koble den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Matzz162

jeg har en Lrx1.400, jeg driver en 10" 2Ohms beast med den, funker jævlig bra. Det jeg tenkte jeg skulle gjøre var å kjøpe en til bass og laste den ned med slik at den yter 900W i 1ohm.

Har den jeg å:) Knall forsterker:):) *Signature*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kindher

jeg har den monoblocka å driver 2stk pioneer TS-w 305c med den.

En kobler til en høytaler per utgang på forsterkaren. er bare det at de har laget det lettere for deg og kobe til høtalere ;)

'

Har litt tungt for det, men dette betyr at utgangene på forsterkeren er paralellkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider