Gå til innhold

Hjelp til kjøp av Van

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei lurer på en del ting ang kjøp av van. Har lyst til å kjøpe en van fra 80 tallet, for et mulig campingbil prosjekt. Har prøvd å surfe litt rundt, men finner lite om det jeg er ute etter. (mulig jeg er dårlig til å søke)

Det jeg lurer på er. Hva lønner det seg å kjøpe av Doge og Chevrolet. Og hvilke modeller kan være aktuelle. Jeg har sett på noen Doge ram 350. Og Chevrolet G20 -30. Prisklasse 10-50 tusen

Hvem er det lettest/billigst å skaffe deler til. Er dette biler som stort sett går greit, eller må man nesten være norgesmester i mekking for å eie en slik. Hva bør man være obs på når man kjøper.

Jeg har tilbud om en Doge Ram som også kan gå på gass. Er det noen som her erfaring med denne varianten.

Er også interesert i tips til sider med "van prosjekter".

Håper jeg nå har kommet i rett forum og at det er hjelp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en van i noenlunde kjørbar stand må du nok ut med i hvert fall 20K. Jeg regner med at siden du skriver Dodge B350 at du vil ha V8. Det er bra, for jeg har kjørt en Dodge maxivan med sekser og manuell. Det er en håpløs rørepinne på en altfor svak motor. V8 og automat er et must. Diesel er jo noen kroner billigere nå, så det kan jo være noe å vurdere. Ellers er jo deler billigere på bensinmotor. Deletilgangen til Chevy er vel noe større, derfor også billigere vil jeg tro. Noe annet som taler for Chevy er kjøreegenskapene. Av de jeg har kjørt er mitt inntrykk at Chevy er mye stivere og ligger bedre i svingene. Det finnes jo mange slike med høyt tak som er bra hvis du skal ha campingbil, men da skal du passe på rust mellom karosseriet og påbygget. Om automatkassen har vært overhalt er et stort pluss. Automathavari skjer før eller siden på de fleste van'er så det er jo en fordel om dette allerede er gjort.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hatt diesel og bensin. Etter haveri på diselen er konklusjonene klar, alldri mer disel. Alle deler koster dobbelt av bensin. Kjører du MYE kan disel lønne seg, men det er kke mye morro med 6.2 diselen :-(. En 350 har riktig lyd å er mye trivligere å kjøre (stillegående og relativt vibrasjonsfri.....).

http://www.autodb.no/ er et bra sted å lete bil på.

prøv å finne en campingregistrert du sparere mange tusenlapper i forsikring på det. Campingbilen skal være utstyrt på en spesiell måte selv fjernet jeg alting å bygget den om etter eget hode (men på en måte som så ut som orginal:-). Det skal være like mange sengeplasser som sitteplasser.

Finn en G20 den er MYA triveligere å kjøre i forhold ti G30 i tillegg veier den mindre noe som absolut gjenspeiles på bensinforbruket. På lankjøring med crusekontroll og AC var jeg nede i 1.3 per mil, og med en forsiktig gassfot (uten cruse) gikk det fint å kjøre langkjøring på 1.1+

Rust finner du mest på biler med skyvedørr eller runt vinduer. ellers ruster vaner relativt lite......dørrer kan også hva et problem. du må også kontrolere skjermkanter spesielt hvis det er montert stigtrinn eller sideskjørt.

Det blir vanskelig å finne en brukbar til 10-15 du må nokk minst doble det. Hvis kassa (th700) tar kvelden koster det fort 14-15k.

En byttemotor (tbi) kan man få for 7-10.000

Deler er rimelige og deler til Chevy (spesielt 350 motor) er rimligst.

Jeg har solgt min van men her er en link til hvordan den så ut...

http://www.matsc.net/Mats%20sider/bil/bil.htm

god jakt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider