Gå til innhold

lakkering av rust

Ranger emnet

mjepson

Anbefalte innlegg

Jeg lakkerte litt rust nederst på passasjersiden idag... slipte først ned med sandpapir. Så merket jeg opp området med maskeringstape og aviser...

Brukte biltema sine produkter, vet de er dårlige, men de er billige og jeg ville se hvordan resultatet ble. Tror ikek det er samme svart som på bilen min, men de hadde ikke til black magic fargekoden min... så jeg tok svart metall.

Fyrte på litt primer på området jeg hadde maskert... 3 strøk og tok av maskeringen... så pussa jeg ned litt med vått sandpapir, ikke at jeg forstod hvorfor...

Etterpå maskerte jeg et litt større område og startet lakkeringen.. tok ca 4 strøk. og 2 strøk klarlakk etterpå.

Ble en veldig mye mer matt farge på det, tror jeg skal kjøpe meg et par bokser på VW med min fargekode.

Men det er egentlig ikke det som plager meg... hvordan skal jeg klare å få vekk skille som den ny lakken har laget. Maskeringstapen har jo laget ett rektangulært område nede på enden av døren... Skal jeg kanskje vente en uke og så polere ett par ganger for å prøve å jevne ut overgangen fra ny til gammel lakk?

Sortland_003.jpg

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har gjort akkurat det samme selv nettopp.. Har tenkt litt på hva som kan gjøres,men eneste jeg har latt få to tanker er å bruke et veldig fint vannslipepapir å pusse vekk denne kanten med,slik at det liksom flyter i sammen på en måte.. Da jeg tok av maskeringstapen,så såg jeg med en gang det samma som du har her,å ble litt fortvilet..

- 85 VW Golf G60 8vT

- 87 VW Golf II 1,8 (Solgt)

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik så er jeg redd for at det arbeidet du har gjort der kommer til å boble opp igjen.

Visst du vil slippe de kantene lar du vere å maskere, men da må du lakke nedover så du ikke får lakkprikker opp etter døra.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Et triks når man lakkerer er å IKKE maskere så tett at du får disse strekene :) Noe man lærer etterhvert...

så du mener jeg skal maskere litt lenger ute men ikke spraye helt ut til maskeringstapen?

Klar over det er en dårlig pussejobb, men orket ikke legge så mye i det ettersom jeg sannsynligvis må lakke på ny :)

Hva med å polere dette? skal jeg vente en uke eller noe?

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mjepson

så du mener jeg skal maskere litt lenger ute men ikke spraye helt ut til maskeringstapen?

Ja. Da får en penere resultat. Prøv i det minste å unngå å fylle med lakk helt inntill maskeringa!!

Hva med å polere dette? skal jeg vente en uke eller noe?

Rusten kommer innenfra. Gjør bedre grunnarbeid i stedet. Puss skikkelig, bruk rusteter (f.eks. Ferrobet) gjør flaten ren med rødsprit, la det fordampe, og lakk like etterpå... vannlegg hele garasjegulvet først for å hindre støv. Ferrobet er en rustsyre som du sprayer på og venter litt mens den spiser rusten i alle mikroskopiske huller. Så tørker/vasker du den av. Den er ikke noe særlig å få på henda.. løper fort og vasker meg da. Svir litt..

Noen bedre metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må man lakkere rett etter på? har nettopp tatt noko rust på bilen min og der tok eg å punktblåste rusten spraya på coroless og så primer etter på der igjen. men så fekk eg høra at rusten vil komma tilbake etter bare nokre dager vist eg ikkje har på lakk. stemnmer dette? er litt kjipt da sidan eg skal få heil lakkert bilen min om 3 veker og så mykje arbeid med å fjerna rusten er bortkasta.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jettamaster

må man lakkere rett etter på? har nettopp tatt noko rust på bilen min og der tok eg å punktblåste rusten spraya på coroless og så primer etter på der igjen. men så fekk eg høra at rusten vil komma tilbake etter bare nokre dager vist eg ikkje har på lakk. stemnmer dette? er litt kjipt da sidan eg skal få heil lakkert bilen min om 3 veker og så mykje arbeid med å fjerna rusten er bortkasta.

Det kan nok desverre stemme i og med at det er lakken som gjør det "tett" og hindrer at fukt skal trenge gjennom og inn på stålet.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser en ting som jeg ikke skjønner på bildet ditt.Der du har lakkert.Du har jo ikke slipt bort alt rusten!Ser jo det ligger områder under lakken som fremdeles er rust på.Viss du vil ha problemet bort for en god stund,istede for noen månder.Anbefaler jeg deg å slipe all rust bort.Blank slipe!viss du må slipe mye,så kan du sparkle over etterpå.Så prime den å legg over lakk!

Mvh.

Eilertsen

Subaru Impreza GT Turbo \ VW Caddy 97"

(x)Ford Sierra 2.0 16v 4x4 91"

(x)Audi A4 1.8TQ Avant 97"

(x)Audi 80 B4 94"

(x)Audi S2 Coupe 91"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er black and decker mouse dingsen noe å prøve?

Har du ikke vinkelsliper da? Er jo bare å frese løs det, også grunne med rusthindrende grunning, sparkle, grunne og lakke.. husk klarlakk hvis du lakker metallic.. den avviser ikke vann, men trekker til seg (Ja, jeg har erfart det selv ;) )

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider