Gå til innhold

lakkering av rust

Ranger emnet

mjepson

Anbefalte innlegg

Originally posted by Vantage

Eneste problemet med negerkusa er at den tar ikke rusta som sitter dypt i metallet, sitter det igjen en liten flekk på størrelse med et knappenålshode, så får du det igjen etter ei lita stund.

Skal du ta det grundig, må du til å renske dypt, og da må du også sparkle. Bare husk å grunne før du sparkler.. sparkel beskytter ikke mot rust, det er kun fyllmasse.

Kødder du eller?? :eek: er det meningen at man skal spraye på grunning/primer på metallet FØR man legger på sparkel? Er det ikke meningen at sparklet skal sitte rett på metallet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by mfafa

Kødder du eller?? :eek: er det meningen at man skal spraye på grunning/primer på metallet FØR man legger på sparkel? Er det ikke meningen at sparklet skal sitte rett på metallet da...

Du kan jo prøve og se ;)

Det finnes ikke zink eller andre rusthemmende midler i sparkel..

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vantage

Du kan jo prøve og se ;)

Det finnes ikke zink eller andre rusthemmende midler i sparkel..

Nei, men flaten pusses ren ned til metallet først. Så har jeg hatt på Ferrobet rustsyre, så sparklet, og latt sparkelen tørke leenge før lakkering (sparkelen dekket hele området og lot ikke luft slippe til metallet). Her ligger visst en av de store feilene. Folk lar ikke sparkelet tørke tilstrekkelig lenge (noen dager) før lakkering. Så sparkelet inneholder litt fuktighet før de lakkerer og dermed forsegler de denne fuktigheten inne! Var en på jobben som fortalte meg han hadde hørt dette av en billakkerer. Hadde så på grunning og lakket flere lag metallic og 2-3 lag klarlakk oppå der igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Nei, men flaten pusses ren ned til metallet først. Så har jeg hatt på Ferrobet rustsyre, så sparklet, og latt sparkelen tørke leenge før lakkering (sparkelen dekket hele området og lot ikke luft slippe til metallet). Her ligger visst en av de store feilene. Folk lar ikke sparkelet tørke tilstrekkelig lenge (noen dager) før lakkering. Så sparkelet inneholder litt fuktighet før de lakkerer og dermed forsegler de denne fuktigheten inne! Var en på jobben som fortalte meg han hadde hørt dette av en billakkerer. Hadde så på grunning og lakket flere lag metallic og 2-3 lag klarlakk oppå der igjen...

Hørtes ikke dumt ut det der du.. ;)

Er ikke noen ekspert på detta, har bare hørt at du helst skal grunne først. Uansett ser du jo det fort om rusta kommer tilbake.. hehe. Denna tråden var egentlig ganske så genial.. sikkert mange andre også som lurer på det samme

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider