Gå til innhold

volvo850 "motorhavari"

Ranger emnet


a.d.b.

Anbefalte innlegg

Har 3-4 spørsmål angående min volvo850 (2.4 liter, 10 ventiler 144hk),

var ute og kjørte i går kveld, kjørte helt normalt, dro den på girene men ikke noe mer enn vanlig, og kjørte i normale hastigheter.. var på vei til hønefoss, kom meg mot det såkalte "gummikrysset" da jeg hørte en rar lav klikkelyd og tenkte hva faen. Skrudde av stereoen for å høre etter, det hørtes ut som litt klikking i vifteanlegget (har skjedd før), skrudde det av, men klikkingen fortsatte.

Klikkingen ble høyere og høyere, og ble til en klanking, så jeg stoppet på tippen. Når bilen stod på tomgang klanket og klinket det noe heelt jævli, så jeg slo den av. Ventet noen min. og peilet olje: ikke antydning til olje på pinnen. Men oljelampen hadde jo ikke lyst? Dro med en annen bil og fikk hentet olje, helte til slutt på ca. 3 liter. Da stod oljen normalt høyt på pinnen.

Klinke&klanke lydene fortsatte, men ikke fullt så høyt, peilte da jeg kom hjem (ventet noen min.) da var oljenivået like fullt som da jeg hadde fyllt. I dag tidlig derimot, stod oljen dritlangt opp på pinnen!

1) Hva kan være galt? Skjønner at det er noe fundamentalt, og at mye må sannsynligvis må skiftes. (hele motoren eller?)

2) Hvor har all oljen vært?:D

3) Hva kan være årsaken?

4) Hvorfor lyste ikke oljelampa? (den lyser under vridning av nøkkelen når alle lysene lyser under oppstart)

 

hadde vært innmari fint om noen kunne oppklare en ting og to for meg,

 

EDIT: Det hverken ryker eller har røket hvitt eller noen som helst annen farge av eksosen.

 

 

Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. klonkinga kan komme av råder som slår og ventiler som tikker, fordi det ikke er noe olje som demper støyen.

 

hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en titt på olje pumpa. kan være at den har sugd opp olje og holder igjen inni seg.. men umulig at den tar til seg 3 liter.

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å begynne i riktig retning:

 

Du manglet ikke noe olje! Du må vente minst et kvarter etter at du har stoppet bilen før du kan peile oljen. Oljen må nemlig få tid til å renne ned i bunnpannen. Bunnpannen er det dekselet som sitter på bunnen av motoren, og det er oljenivået i den du måler med peilepinnen. Ved å fylle 3 liter ekstra med olje på motoren så gjør du bare vondt verre. Dette vil som regel føre til at pakningene på motoren begynner å lekke og/eller at motoren begynner å bruke olje fordi oljemengden og oljetrykket i motoren blir for høyt. Så det første du bør gjøre er å få tappet av den oljen igjen. Etter at du har tappet av oljen tar du litt av den avtappede oljen på fingeren og ser etter om det "glinser" i den slik det gjør i metallic lak, altså om det finnes metallspon i oljen. Hvis det er det så bør du ikke kjøre mer med den, før noen kan finne feilen for deg. Du bør nok uansett ikke kjøre med den... Du kan ta en stor skrutrekker og sette tuppen oppå toppdekselet mens motoren går. Legg øret inntil enden på håndtaket på skrutrekkeren så vil du høre om lyden kommer fra toppdekselet. I så fall er det feil på ventil(er), ventilløfter(e) eller kam. Hvis ikke er det mye mulig at det er skjørtebank eller rådelager, forutsatt at lydene er innvendig i motoren. Dårlig oljepumpe kan ha forårsaket denne/disse feilen(e), men da ville sannsynligvis oljelampen lyst fordi oljetrykket ble for lavt. En slik feil er så godt som umulig å finne uten å se/høre motoren. Hvis feilen er i kam/ventiler så vil det nok lønne seg å reparere det. Er feilen derimot rådelager/skjørtebank så kan det hende det er billigere å bytte til en annen brukt motor.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for bra med svar!

 

ventet kanskje ikke i 15 min med å sjekke olje, men iallefall et sted mellom 10min og 15min. Når det ikke fantes antydninger til olje på pinnen, tenkte jeg at det iallefall ikke kunne være fullt av olje. I ettertid ser jeg at det ser ut som om det har rent/kommet noe olje e.l. med eksosen siden det ligger en slags stivnet dam med noe greier i tuppen på eksosrøret.

 

Bilen er nå sendt på verksted for at noen som har litt mer peil på "høring" og "seeing" skal se om de finner feilen. Om det er altfor mye olje, tappes den av også.

Ble absolutt anbefalt å dra til sverige for å skaffe ny/brukt motor da det kunne spare inn 10000 - 20000, så da er jo ikke det umulig;)

 

gidder noen å forklare hva skjørtebank/rådebank er for noe? Tror jeg har det riktig for meg, men skader ikke å være sikker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår