Gå til innhold

Volvo C30 2009 1.6 tett dpf

Ranger emnet


audisparco

Anbefalte innlegg

Les av feilkoder og se hva disse forteller deg.

Er vel 120000km interval på PDF på disse så det kan lukte bytte ja. Etterfylling av EOLYS-væske er vel på hver 60000km og krever reprogrammering for hver fylling. Om du ser på DPF så er det noen slanger, sjekk at disse er hele. Dette er slanger for trykkstyringsensor og disse har en tendens til å bli ødelagt pga varme og må være intakte. Om de er defekte så koster de ikke all verden på Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er meldingen ABS-feil eller Anti-sladd service? Ja dessverre ( min erfaring) så er C30/S40/V50 1,6D kjent for mange slike feilmeldinger. Når de først kommer så er det gjerne på rekke og rad. Har en V50 1,6D som er klin umulig i perioder. Om du ikke har en feilkodeleser med feilkodesletter så bør du skaffe deg det, jo mer avansert jo bedre, aller helst et VIDA-system (ca 5000kr på FINN). Noen har systematiske feil grunnet dårlig kontakt inn til CEM. Ligger noen videoer på YouTube men søk på S40 eller V50 da det er flere tips rundt disse enn for C30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En feilkodeleser gir deg mye mer informasjon om hva som er feil. Det fleste feilkoder kan også slettes så da er det lett og se hvem og når de kommer tilbake. Noen koder forblir borte og da er ikke feilen tilbakevendene. Blir irr på kontaktene ja. Må renses. Ta av batterikontaktene først og sett disse mot hverandre for å få ut evt reststrøm. Husk at radio må programmeres på nytt.

Kan anbefale Volvoforumet Jag rullar https://www.jagrullar.se/forum/ Om du ikke får svar her mener jeg. 

Rens av CEM-kontaken. Dette har dog neppe noe med DPF-problematikken din å gjøre tror jeg men forsøk gjerne og se.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, xr4ti skrev:

En feilkodeleser gir deg mye mer informasjon om hva som er feil. Det fleste feilkoder kan også slettes så da er det lett og se hvem og når de kommer tilbake. Noen koder forblir borte og da er ikke feilen tilbakevendene. Blir irr på kontaktene ja. Må renses. Ta av batterikontaktene først og sett disse mot hverandre for å få ut evt reststrøm. Husk at radio må programmeres på nytt.

Kan anbefale Volvoforumet Jag rullar https://www.jagrullar.se/forum/ Om du ikke får svar her mener jeg. 

Rens av CEM-kontaken. Dette har dog neppe noe med DPF-problematikken din å gjøre tror jeg men forsøk gjerne og se.  

 

Sikkert ett dumt spørsmål, men hvor stor risiko er det å kjøre med bilen sånn som den er nå, antisladd kommer på igjen ved restart. Men tenkte på med partikkelfilter lampen, litt avhengig av noe kjøring fram mot lønnings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører med DPF lampe lysende så vil aldri filteret regenerere på egenhånd hvis det er en feil som er årsaken til lampen. Dermed vil filteret kjapt klogge seg igjen og da må det byttes, istedenfor å kanskje reparere problemet og utføre en tvungen regenerering. 

Anbefaler å kjøre så lite som mulig frem til feil er konstantert og reparert. 

Men, når sant skal sies, så er det som sagt skiftintervall på disse DPF filterene (på disse bilene) og det er heller sjeldent at de varer stort lenger enn du allerede har kjørt. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn støtte Jesper1201 fullt ut på den kommentaren.

Nytt DP-filter koster fra ca 5000kr uoriginalt og er en forholdvis enkel sak å bytte men du resette toppsystemet med VIDA og fortelle bilen at den har fått nytt filter. Et verksted kan gjør programmeringen for deg. Husk å etterfylle EOLYS-væske også og nullstill beholdningen på den også.

Når det gjelder antisladd-servicefeilen så er det oftes to ting som forårsaker den, enten kontaktfeil i CEM som nevnt eller en feil i systempumpen og det er en dyr feil men det finnes nå så mye billige brukte deler at å finne en med rett delenummer burde la seg gjøre. Men sjekk kontaktene i CEM først du.

En annen ting som er viktig på disse bilene er at batteriet er i god stand. Det sitter en sensor som måler kapasiteten til batteriet og om den finner kapasiteten for lav så kommer noen feilkoder på rekke og rad.

Disse bilene krever at man følger serviceintervallene. det er mekanisk gode motorer, det er styringssystemene/toppsystemet kombinert med CANBUS som gir bilene et dårlig rykte på grunn av mye slike feilmeldinger og så har de veldig kort intervall på DPF-bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er en løsning som gjerne fungerer ja, men disse motorene går ikke rent fra fabrikk, så hvis den soter på en PKK vil det være mangelgrunnlag og hvis kontrollør ser at det er tuklet med er det også mangelgrunnlag. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt noe av det som er nevnt i tråden?

Er partikkelfilteret fullt/tett er det fullt/tett og det må byttes/renses. Å fjerne DPF vet jeg ikke noe om men det er min oppfattelse at bilens styringssystemer må være 100%  fri for feilkoder før man omprogrammerer hvis ikke så vil feilkodene som oftes følge med i det nye mappet. Men om du har tilgang til en meget dyktig remapper kan det være at du får det til. Jeg anbefaler å finne årsaken før symptomet fjernes. Husk også på at DPF må være i orden ved PKK (EU-kontroll) så du må ta med kostnaden på det i totalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen av dere åssen det er med evt fjerning av dpf på disse? Kan det være en løsning? Ble anbefalt av en kjenning å fjerne dpf, omprogrammering og evt chipping. Kan det være en løsning for dpf problemet? 

 

Har ikke hatt noe tid til å få sett på det enda nei desverre. Har vært på arbeidsreise. Så fjerning av dpf er ingen god idé altså, pga EU kontroll, selv om utførende verksted garanterer at det ikke skal være noe problem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår