støff Skrevet Juni 28, 2020 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2020 Hei igjen. Min 2.3e 10v ng vil ikke gå på tomgang. Starter, men dør stort sett med en gang. Klarer av og til å lirke/pumpe med gassen slik at den "stabiliserer" seg. Med en gang jeg toucher gassen igjen kveles den. Hvis jeg ruser den virker det som den får for mye bensin. Alle slanger og klemmer ser fine ut, men kommer til å demontere alle for å eliminere falsk luft. Er det noe annet som bør sjekkes samtidig? Eller er det noen som har opplevd det samme, og kan lede meg i riktig retning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 28, 2020 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2020 I 98% av tilfellene der KE3-Jet ikke går på tomgang, så er det falskluft som er årsaken. Det er nok at pakningen til oljepåfyllingslokk er revnet, så vil tomgang bli påvirket, samt dårlige tetninger på dysene (de ytre). Som regel er det hull i en slange eller gummibelg mellom mengdefordeler og gasspjeld som er årsaken. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet Juni 30, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2020 På 6/28/2020 den 6:58 PM, Quattro73 skrev: I 98% av tilfellene der KE3-Jet ikke går på tomgang, så er det falskluft som er årsaken. Det er nok at pakningen til oljepåfyllingslokk er revnet, så vil tomgang bli påvirket, samt dårlige tetninger på dysene (de ytre). Som regel er det hull i en slange eller gummibelg mellom mengdefordeler og gasspjeld som er årsaken. Har demontert øvre del av manifolden, og med unntak av et par litt løse slangeklemmer ser det helt og fint ut. Reagerte på at det ikke var noen klemme på den vinkla slangen ut fra isv'en og at den andre slangen virket veldig myk. Kan dette ha noe å si? Er en del rust på rørene til dysene, så jeg har ikke veldig lyst til å begynne med dem. Har uansett gitt alle synlige skruer/bolter/mutre en god dusj Fluid Film i tilfelle.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet Juli 13, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2020 Har byttet tomgangsventil og vulket et par suspekte slanger (uten å kunne påvise noen hull). Starter nå lett, og stabiliserer seg fint på ca. 950 omdr. Den har imidlertid samme symptomer ved pådrag. Ligger video her: https://www.dropbox.com/sh/mywhb8fa9gc2iut/AAA-D420tiHtlAi7LBKz4Y1Ka?dl=0 Forslag til videre feilsøking? Hvor lang tid tar det på disse før lambdasensoren bidrar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 13, 2020 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2020 Har tenningen (tidspunkt) blitt justert på? Byttet registerreim eller noe annet når problemet oppstod? Er det likt uansett om motor er varm eller kald? Ser motor nøler når du gir litt gass, dette kan skyldes for lite eller for mye bensin. Om du måler strøm til DPR så vil det fortelle om lambda regulerer eller om den gir en statisk verdi. DPR har grenseverdi på ca 50 mA. Du kan også måle spenning fra lambda, men må da ha et analogt måleinstrument. Et digitalt vil ha for treg responstid til at man får ut noe fornuftig. Mål også motstand i temperaturgiver til ECU, varm og kald (20 og 70-90 grader). Er den øvre på vannflensen foran på toppen, den med to pinner. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet Juli 13, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2020 (endret) 3 timer siden, Quattro73 skrev: Har tenningen (tidspunkt) blitt justert på? Byttet registerreim eller noe annet når problemet oppstod? Er det likt uansett om motor er varm eller kald? Ser motor nøler når du gir litt gass, dette kan skyldes for lite eller for mye bensin. Om du måler strøm til DPR så vil det fortelle om lambda regulerer eller om den gir en statisk verdi. DPR har grenseverdi på ca 50 mA. Du kan også måle spenning fra lambda, men må da ha et analogt måleinstrument. Et digitalt vil ha for treg responstid til at man får ut noe fornuftig. Mål også motstand i temperaturgiver til ECU, varm og kald (20 og 70-90 grader). Er den øvre på vannflensen foran på toppen, den med to pinner. Ikke endret/justert noe. Reg.reim byttet i 2017. Dette er en cabriolet, og ikke brukt i vinter. Gikk fint i fjor sommer, men de siste par turene virket det som den gikk i nødmodus etter at den ble varm, dårlig effekt ved belastning. Måler nå mellom 12 og 14 mA. på DPR. Blir litt mer rufsete i gangen når varm, men ellers samme oppførsel. Temp.føler er ok, ca. 2.3 kOhm kald og 500 Ohm varm. Endret Juli 13, 2020 av støff Tilleggsinfo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet Juli 13, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2020 Har lastet opp noen videoer til som info. Samme link som tidligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 14, 2020 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2020 Sjekk lambda - siden problem forverrer seg på varm motor - og temperaturgiver ser ut til å være ok. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xr4ti Skrevet Juli 15, 2020 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2020 Var borti noe lignende på en KE-jetronic. Startet lett og ble helt umulig jo mer varm den ble. Etter mye feilsøking av trykkene i fuelsystemene uten å finne noe feil sjekket jeg sprøytebildet på dysene. Var nesten tette så den startet på kaldstatartsystemet og gikk så lenge termotidsregulatoren var "kald". Dysene ble sendt til rensing og bilen gikk som en drøm igjen. Tviler dette er ditt problem om det kom plutselig. Den jeg nevnte hadde blitt værre og værre over tid. Var forøvrig også uten lamda/kat. Ellers helt enig med Q73 og så ville jeg dobbeltsjekket luftveissystemet. Spesiellt fra mengdemåleren og til spjelhuset og alt som har med spjelhuset å gjøre. Jeg kan også anbefale å bruke injectorrens med jamne mellomrom. Har meget god erfaring med Tunap sin dyserens, men sikkert mange andre som Forte, Omega og STP fks som er bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet Juli 15, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2020 På 7/14/2020 den 12:29 PM, Quattro73 skrev: Sjekk lambda - siden problem forverrer seg på varm motor - og temperaturgiver ser ut til å være ok. Ny sensor ligger hjemme og venter på å bli montert, men først noen dager ferie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet Juli 15, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2020 6 timer siden, xr4ti skrev: Var borti noe lignende på en KE-jetronic. Startet lett og ble helt umulig jo mer varm den ble. Etter mye feilsøking av trykkene i fuelsystemene uten å finne noe feil sjekket jeg sprøytebildet på dysene. Var nesten tette så den startet på kaldstatartsystemet og gikk så lenge termotidsregulatoren var "kald". Dysene ble sendt til rensing og bilen gikk som en drøm igjen. Tviler dette er ditt problem om det kom plutselig. Den jeg nevnte hadde blitt værre og værre over tid. Var forøvrig også uten lamda/kat. Ellers helt enig med Q73 og så ville jeg dobbeltsjekket luftveissystemet. Spesiellt fra mengdemåleren og til spjelhuset og alt som har med spjelhuset å gjøre. Jeg kan også anbefale å bruke injectorrens med jamne mellomrom. Har meget god erfaring med Tunap sin dyserens, men sikkert mange andre som Forte, Omega og STP fks som er bra. Litt vanskelig å si hvor plutselig ting dukker opp på en solskinnsbil som bare blir brukt noen dager i året... Tror jeg har kontroll på slanger og annet som har med luft å gjøre. Spjeldhuset er rengjort, fjærer smurt opp og brytere sjekket. Har sett meg ut dyserens fra Rislone, da jeg har god erfaring med andre produkter derfra. Blir forøvrig ny lambdasonde når jeg kommer hjem fra ferie. xr4ti reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
støff Skrevet August 5, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2020 Ferien unnagjort, og lambda byttet. Føles som jeg er tilbake ved start: Tungstartet, "stabiliserer" seg på rundt 900 omdr. for så og nesten dø, men henter seg inn igjen. Dette gjentar seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 5, 2020 Rapporter Share Skrevet August 5, 2020 Ok, tilbake til start. Du skrev strøm til DPR var 12-14mA, noe som er veldig høyt på varm motor. Mål strøm til DPR fra motor er kald og til driftsvarm. Den skal gå ned med økende motortemperatur, skal også variere litt under kjøring (lambdakorrigert) og når pådrag endres. Hva skjer dersom du tar av plugg inn på ISV og starter motor? Går den da på tomgang, bare med for høyt turtall? Når motor startes, kan du da se om slange mellom ISV og innsug suger seg flat? I så fall er det feilen ang tomgang, motor får ikke luft. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.