Quattro73 Skrevet August 7, 2020 Rapporter Share Skrevet August 7, 2020 Ikke lag ny tråd når det er samme bil og samme problemstilling. Det enkleste, om du likevel skal få et verksted til å gjøre dette, er å fikse det originale i stedet for å montere opp noe manuelle jallagreier. Det tar ett minutt å sjekke om el-vifte fungerer - ved å laske temperaturbryter på radiator. Har du gjort dette, siden du konkluderer at viftene ikke slår inn? Husk at du må opp i 85 grader ut av radiatoren før el-vifte starter. Husk også at du har en stor radiatorvifte som er viskosedrevet, altså den som er drevet av viftereima. Under normal kjøring vil aldri elektrisk vifte starte, kun mekanisk vil gå. Du skal kjøre en stund i kø, med sneglefart, før elektrisk vifte starter. Temperatur i instrumentpanel vil da ligge godt over 100 grader. Fusker temperaturmåler også etter at du byttet MFTS giver? I såfall har du fått tak i en billig/dårlig/defekt giver. Eller, du har ledningsbrudd frem til MFTS. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quattro75 Skrevet August 7, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 7, 2020 Jeg rotet dette til her når jeg skrev. Jeg trodde jeg hadde lagt ut 2.6 på ny tråd Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quattro75 Skrevet August 7, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 7, 2020 Denne jeg snakker om nå gjelder en Audi 100 c4 2.6 1993 modell. Der er det ikke noe viskose vifte. Bare 2 vifter foran radiator. Og kjøleslangen nede på radiator var nesten kald. Den har vært varmere men når jeg stoppet nå så var den kald. Termobryter nede på radiator er nettopp byttet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 7, 2020 Rapporter Share Skrevet August 7, 2020 Ok, en annen bil altså. Uansett, så lenge returvann fra radiator er nokså kjølig så skal ikke termobryter for vifte slå inn. Viftene har to trinn, et via formotstand og ett direkte, samt ett relé for hvert trinn. Det er muligens enklere å feilsøke og fikse om noe er feil, enn å lage noe hjemmemekk/jallaløsning der man må styre dette manuelt. Først, sjekk sikringer til viftene. Sjekk om viftene starter når du lasker termobryter (test begge trinn). Fungerer kun trinn 2 så er enten relé for trinn 1 eller formotstand defekt. Fungerer ingen trinn så sjekk kabling, samt test om viftene går når du setter spenning på de. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quattro75 Skrevet August 7, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 7, 2020 Er det obd kontakt på denne for feil søking? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 7, 2020 Rapporter Share Skrevet August 7, 2020 Det er 2x2 diagnoseuttak på den, men kun for motor og ABS. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quattro75 Skrevet August 7, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 7, 2020 Ok. Takk for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quattro75 Skrevet August 7, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 7, 2020 Kan det være termostat, siden det var kaldt nederst på radiator og kald kjøleslange? Men den slangen har også vært veldig varm, også nederst på radiator. Hva mener du med lasker termobryter? Jeg har bestilt time på møller den 20 august for feil søking. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 7, 2020 Rapporter Share Skrevet August 7, 2020 Som regel når termostat ryker, så åpner den for tidlig. Altså sjelden problemer med for varm motor, men for kald. Laske termobryter for å teste om styring til viftemotorer fungerer, samt om motorene går. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg