Gå til innhold

Frem fra glemselen. Audi A6 C5, 2.8 Quattro

Ranger emnet


xr4ti

Anbefalte innlegg

Da er jeg endelig i gang igjen. Samme jobben bak på høyre side bak som på venstre side. Fikse litt overflaterust måtte til der også. Selvfølgelig så var det litt bak påfyllingsracket også så det måtte tas vekk med alt arbeidet det var men ville ha sjekket det ut og det var ikke mye men nå vet jeg det er bra der også. 

kgwOtU.jpg

Så var det bare å demontere bærearmer og stag. Dvs det er jo ikke bare bare. Boltene satt jo som f... særlig eksenterbolten på det paralellstaget (eller hva VAG kaller det) men fikk det ut til slutt. Foringene var helt kaputt men pussig nok har bilen ikke slitt dekk bak.


iwcq12.jpg


22G0EA.jpg


3KwwI5.jpg

Ble en liten haug med deler

J97DRV.jpg

Fjæra bak var faktisk knekt to steder, i bunn og topp uten at det kunne merkes på kjørekomforten/egenskapene men var lav og fin da :)

[IdfKNL.jpg


4L0ODf.jpg

Tenkte å vise hvordan jeg fjernet de foringene i nedre bærearm. De på høyre side har en flens som må fjærnes for å få presset foringene ut. Det er to siamesiske foringer på høyre side og en enkel foring på venstre side.

U8bobZ.jpg

Høyre side, kapp av flensene
Ie9f4q.jpg

Bor ut gummien og fjern senterstyringene.
0STLUy.jpg

Kutt et spor i ytre del av foringen
VlPAOj.jpg

Da er det bare å banke ut de to ytre delene av foringene
QGfv1a.jpg

Venstre side: kapp av enden på senterstyringen for å komme til ytterdelen på foringen og press foringen ut
APBg2Q.jpg

Greit å få byttet ut dette. Alle foringene tas ut på en halvtime med bruk at gjengestag og skrustikke.
1X27Mz.jpg

Blir litt skrap ved en slik overhaling :)

 a2WN5i.jpg

Endelig er delene klare for blåsing og lakk.
iGg3Zz.jpg

Blir nok ikke så mye å skrive om fremover da det jo er samme jobben som på venstre side. Får se om jeg slenger inn noe bilder underveis.

Fant også ut at høyre ytre drivknute har for stor slakk så den må også byttes så da er det bare å telegrafere litt med Eurodel, igjen. Ser også at speilglassene har fått litt folierust igjen så bytter de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en kar på You tube som holder på med samme jobb som meg. Heldigvis for meg så har jeg ikke så mye rust men ble litt skremt når jeg så hvor mye det var oppunder tanken på hans bil. Lurer på om det er mulig å komme innunder karossen og tanken med et kamera og se om det er like ille på min bil :( 

Han har lagt ut flere videoer som er relevante for meg og det ser ut som han er i Norge, om ikke så i hvert fall i Skandinavia.

 

Har fått ordrebekreftelse fra Eurodeler så regner med at delene kommer i slutten av uken men har mer enn nok å gjøre før de kan monteres. Må nok ha på bærearmer før jeg kan ta av senterbolten på drivakselen slik at jeg får byttet drivknuten. Sjekket også kaliperene foran og de er i god stand så bestilte overhalingsett til disse i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et billig boroskop med integrert lys på ebay, fungerer bra og bildet er veldig klart (1 Mp). Kopler rett i USB på PC, er 7-8 mm tykt så kommer til de fleste steder. Dog får du selvsagt mye bedre inntrykk om tanken tas ned.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var noe slikt jeg tenkte på. Får nesten sjekke litt så jeg får nattefred. Ønsker ikke å ta ned tanken, det er mye jobb. Om det ser greit ut så tenkte jeg å få spylt ut sand og støv og så sprøyte inn Fluidfilm. Er det rust av betydning så må tanken ned dessverre, huff.

Har du noe kjennskap til Biltema sitt boroskop? https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/inspeksjonsverktoy/inspeksjonskamera-usb-2000034725

Kjekt med større skjerm på PC og opptak. Hode er 10mm og det burde gå greit å få inn?

Edit: ser den krever høyest Windows 8 og jeg har W10 men kan vel velge å installere den som W8? https://www.lifewire.com/run-old-programs-windows-8-10-3506972

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til Biltema sitt, men det er temmelig likt det jeg har. Mitt er også opp til Win 8 mener jeg, men bruker det på en liten ASUS mini-pc (Win 7) som jeg kun har til bilbruk (VCDS/Tuner Studio). Der får jeg opp kameraet i listen likt som «webkamera» over skjermen på pc-en. Vet ikke om du kan kjøre gjennom din link (Win 8 emulator) da kameraet ikke har noe software, hvertfall ikke det jeg har. Tror jeg da heller ville fått tak i et billig på ebay e.l. som f.eks leveres med USB-C slik at du kan plugge det til mobilen (Android ihvertfall).

Ser den at du helst ikke vil ned med tanken, sparer deg for en del arbeid med boroskop og evt fluid film. Men - så grundig som du har gått til verks på alt annet du har gjort, så tipper jeg du finner nattefreden best om tanken tas ned - dersom det må til ;)

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye jobb å ta av tanken. Traversen må ned og da må mellomaksel og diffen også ned først sammen med bærearmer etc og så til slutt hele sulamitten med tankrør og koblinger, grøss. Men må man så må man :( 

Ble til at jeg sjekket litt på nett og dette endoskopet (sist hørt utalt av en i hvit frakk, hehe) skal hvis nok være bra med kraftig, justerbart lys og skarphet/fokus helt opp til 8cm. Leveringstiden er også mye raskere enn fra Kina (dette er sikkert også Kinavare). IOS/Android og PC/MAC gjør at jeg kan bruke telefon og nettbrett også. Kjøpt og betalt !!

https://www.ebay.com/itm/8LED-USB-Endoskop-Wasserdicht-Endoscope-Inspektion-Kamera-fur-Android-PC-Windows/352870806609?var=622133911067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk begynt på sandblåsingen i går men mediumitet (rød garnet aka rock garnet) jeg bruker er såpass mye brukt at det har blitt for mye finstoff så det begynte å pakke seg i bunnventilen på kabinettet. Det gjør at det blir lite effekt så i dag måtte jeg kjøpe nytt. Fikk blåst ca halvparten av delene i går men bremsskjoldet på høyre side så ut som en tesil etter litt blåsing så måtte bestille det nytt. Dukker stadig opp noen overraskelser på gamle biler men var litt overraskende da skjoldet på venstre side så værre ut men ble som nytt når jeg blåste og lakket det. Men nytt er jo nytt og kostet ikke så mye, ca 400 tror jeg. Kommer til å blåse av lakken på det nye og lakke det på samme måte som de andre delene. Ellers så kom jeg over et strøkent S-line instrument med de matte alu-ringene rundt instrumentene, litt "styling" må en unne seg, så lenge det er originalt.

En annen artig sak er at bilen har fått tilbakekalling fra Møller. Audi har funnet ut det er feil på drivpakkene til airbagene og kaller tilbake bilen for oppgradering, etter 21 år på veien. Greit å vite at Audi tar sikkerhet på alvor. De antok at oppgraderingen vil bli første eller andre kvartal i 2021. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To skritt fremover og et tilbake begynner å blir mer regel enn unntak på denne bilen, hehe. Høyre drivknute hadde opp mot to minutter slakk så den måtte byttes mens den venstre var like taight å fin så den lar jeg stå, det er ikke stor slitasje på bakre drivknuter egentlig.

Drivknuten jeg bestilte til høyre bak var jo selvfølgelig feil, dvs til riktig bil men feil aksel, den er til foran.  Det viste seg at den er feilaktig ført opp som drivknute bak hos Eurodel men den har utvendig 38 splines mens den jeg har bak har 33 splines . Jeg sjekket alle delekataloger jeg fant på nett en hel kveld men alt jeg fant av delenummer refererte til 38 splines hvilket jo er feil da min har 33 splines.  38 splines som er det samme som foran så jeg begynnte å lure på om det kunne være byttet deler bak en gang i fortiden, noe jeg anser som lite sannsynlig siden jeg har all historikk på bilen. Jeg syns det er rart at Audi hadde laget egne bakre drivknuter til C5 sedan/avant så jeg kom på å sjekke delenummer for Allroad C5 og da fant jeg ut via en masse delenummereoverganger at de bakre drivknutene på A6 c5 Quattro er like som fks fremre A4 97-01 med de små drivknutene, dvs 33 splines på utvendig og 30 splines innvendig. Det som er rart at om man tar delenummeret for disse A4 knutene så får man ikke opp A6 c5 2.8Q 193 hk som alternativ i det hele tatt, ikke som jeg fant i hvertfall og ingen av de store delekjedene har bakre drivknuter til A6c5 2.8Q i sitt sortiment, ikke som jeg finner i hvertfall men mulig jeg har blingsa. Det som er viktig er at man får drivknute med innvendig ringspor da det er levert noen uten ringspor for C-klips.

Se data nedenfor for A4 som stemmer eksakt med mine drivknuter (obs, diameter 89mm er ikke oppført nedenfor men den er også lik på A4) :

9Q6jXx.jpg

Diameter 27mm/33 splines på ytre og 30 splines innvendig/drivaksel
JRWZ9k.jpg

Diameter 89mm, samme som A4
QrjTf3.jpg

Diameter anleggsflate mot lagertetning 53mm

NkP4hX.jpg

Lengde 92mm
aFX8MR.jpg

Alle mål stemmer, det eneste er at mansjetten ikke er lik som på  A6 men det skal gå greit tror jeg om ikke så bestiller jeg en ny fra Møller. Så da blir det å bestille drivknute på nytt og vente........., igjen. Håper nøtten med drivknuter er knekt nå.

Ellers så fikk jeg slipt vekk litt sveisesprut på bærearmene samt primet og 2 strøk lakk på de. Skal bare herde et par dager så kan jeg presse inn foringer. Kan nevne at de originalt er forzinket før de ble lakket på fabrikk så det sammen god materialtykkelse er nok grunnen til at de har holdt seg så bra i 21 år . Får håpe de holder noen år med det jeg har gjort også.

ZZDApF.jpg

Delenummeret dukket frem igjen også :)
H2kOww.jpg

Fikk satt sammen den høyre bakre demperen, god som ny. Øvre del (opplagringen) var like fin og taight så den fikset jeg bare opp på samme måte som det andre.
5Znai1.jpg

Og så litt galimatias, sandblåste det nye bremseskjoldet og lakket det. Lakken på det var meget tynn så greit at vite at nå har det samme lakkoppbygging som resten av delene jeg har fikset opp. 
jZIXhX.jpg

Det var i grunn det.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er drivknuten jeg kjøpte. Var jo greit at Bildeler.no har kampanje med 20% rabatt og fri frakt på forstillingsdeler denne uken :) Kommer i morgen så da håper jeg å få sjekket om den passer. Kommer med update på det så fort jeg får sjekket om den passer.

j1Nnoo.jpg

Fikk også blåst boltene og coatet de. Greit å få disse rene og fine så det blir greit å få juster inn bakstillingen på firhjulskontrollen som jeg må ta når alt er ferdig.

tTk8MH.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten økt igjen.

Fikk montert den nye drivknuten. Passet perfekt men mansjetten som fulgte var som jeg trodde for lang. Kunne sikkert brukt den men jeg sjekket i "lageret" mitt og der fant jeg en ny som var omtrent som den originale som stod på bilen. Kunne sikkert brukt den som stod på fra før også da den var uten sprekker og andre synlige skader men valgte å sete på denne.

bjOp7S.jpg

Fikk lakket selve drivakselen også.
sn6d0u.jpg


hyTebD.jpg

Fikk også montert foringene i bærearmene.

Fant som nevnt ut at en slik lagertrekker var perfekt for å montere foringer med en slik flens.

gsxyck.jpg


SQzvcX.jpg

Litt touch up etter montering av foringer. Delene får herde et par dager så er de klare for montering.
rNc0XD.jpg

Det neste blir trolig å montere innerskjermer og så får jeg se om jeg begynner på håndbrekkvaiere og oljetetningen til girkassen eller om jeg venter til jeg får spionkameraet mitt så jeg får sjekket om det er karosserirust oppunder tanken (hope not).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten økt igjen og nye utfordringer.

Fikk montert bærearmer og demper, det gikk jo greit. Smørte alt av bolter med med grease ved montering så blir det forhåpentlig litt lengre levetid og enklere ved firhjulskontrollen. Sprøytet også på litt Fluid Film der hvor det blir vanskelig å komme til når innerskjermene blir montert.

GI4mVa.jpg


jGlxta.jpg


QebOAn.jpg

Så dagens utfordring. Bremseskjoldet jeg kjøpte er feil. Det er litt for stort men det er ikke noe problem da det er plass nok men skuehullene har en annen plassering så passer ikke.

DLQ0nP.jpg

Litt sjekking av delenummer så fant jeg ut at det som ikke passer er til 02-04-modellene og har delenummer 4B3615612 mens det som stod på min har 8E0615612E og det nummere finner jeg ikke noen som har, kun et firma på ebay som skal ha en tusenlapp for det.

SEbPok.jpg


9YOBSn.jpg

Tydelig at det er forskjell på navene bak (ref det med drivknuten) for alle delepushere har skjold med 5 hull for annen innfesting. Samme delenummer men annen endebokstav, fks den høyre har C til slutt men min høyre har E. Greit å vite for de som må bytte skjold, altså sjekk om man har 5 skruehull eller 3 skruehull FØR man bestiller.

LEF47z.jpg

Har jo lakka det nye (det som er for stort) men det ser jo ingen så får høre med Møller hva de kan skaffe. Om de ikke kan skaffe noe annet enn den jeg allerede har kjøpt så får jeg modde den så den passer. Tenker det løser seg uansett.

Bremseslangene byttet jeg for noen år siden så trodde de var bra men der tok jeg feil gitt, igjen. Skulle bare gjøre de skikkelig rene og så da at det var noen små overflatesprekker i ytterradien på bøyene og det er 2-er feil på PKK så nye er bestilt.

Sånn i ettertid, selv om jeg tok en god sjekk i forkant, så ser jeg at jeg i grunn kunne kjøpt inn absolutt  ALT av deler til hele understellet, hadde spart mye tid og frakt på det.

Blir stille en stund nå for det skal en annen bil inn på bukken så måtte ha den på hjula i dag derfor monterte jeg alt utenom det skjoldet så får ta det og de nye slangene, håndbrekkvaierene og kaliperne neste gang. Da har jeg vel fått endoskopet så får vi se om alt må ned og ut igjen, hehe. Tok ikke noe bilde av bilen etter at den kom ned på gulvet igjen men den ble latterlig høy enda jeg prelastet den i samme høyde som før jeg byttet fjærer. Får slakke opp igjen og trekke til når jeg får kjørt litt med den og se om det hjelper litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update angående bremseskjold.  Gode og dårlige nyheter fra Møller. Den dårlige er at bremseskjoldene har gått ut for lengst fra Audi sine lager og det finnes neppe noen overgangsnummer iflg. Møller.

Det er også bekreftet at det er to forskjellige nav, om ikke flere og de ble levert med to forskjellige drivknuter, små 33/30-splines og  store 38/33-splines. VAG brukte også disse navene og skjoldene på Passat 4Motion men med samme delenummer så det hjalp ikke å søke etter Passatdeler heller. Møller har hjulpet til så godt de kan utfra delekataloger men det finnes ikke så mange lenger som er gode på C5 hos min forhandler i følge dem egne utsagn.

Men i dag så dukket det opp gode nyheter fra Møller da de hadde funnet to høyre skjold hos en av butikkene i Oslo, snakk om flaks. 541kr stk er jo prismessig helt på høyde med nasjonale delepushere som selger alternative deler og under det internasjonale haier forlanger. Ikke rart de få skjoldene jeg fant på nettet var grisedyre. Trolig så er det kun noen få C5 Quattro ( i tillegg til Passat Syncro/4Motion) med 245mm skiver bak som har disse navene og skjoldene og de fleste C5 Quattro har 255mm skiver bak og dermed andre drivknuter og skjold. Det som gjør forvirringen total (slik jeg forstod det) er at det finnes en kombinasjon med små drivknuter, 245mm skiver og andre nav (derfor skjold med fem skruehull som avbildet i post over) samt nav ned store drivknuter med enten 245 eller 255mm skiver. I tillegg så var det forskjeller på turbo-V6erne og diesel. Phhuu, ja det er til å miste pusten av. Fra 2002 så er det annen boltavstand på skjoldene med tre skruer (som var det jeg fikk først) men da datt jeg av og tenkte at de kunne vel mer om C5 enn de ga uttrykk av.

De sjekket også historikken på bilen og skjoldene er aldri byttet (bilen har jo 100% Møller-historikk frem til jeg kjøpte den). Han sa at det var i grunn en av de eldste bilene han hadde sett historikk på med minst delebytte og de fant ut at det kun var en reklamasjon på den og det var kjedestrammer på høyre kamsett, ellers kun vanlig service og intervaller.

Håper ikke det ble mer til forvirring enn hjelp. Legger ved bilde av skjoldene som har delenummer 8E0 615 612 E for høyre side og 8E0 615 611 E for venstre side. Bildene, som er opp/ned, er fra ebay og skjoldene er brukte. De er veldig karakteristiske med disse "lommene" som jeg ikke helt vet funksjonen til. 

Hjulside

smrjiH.jpg

Drivakselside

75qeJA.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjapp update.

Fikk litt tid på lørdag og fikk bilen opp på bukken, fikk av eksos, løsna mellomaksel fremme og vippet ned fremre del,  tappet av oljen og fikk av medringeren til mellomdiffen for så å oppdage at den nye simringen er feil !!! Grunnen til det var at det som i følge selger skulle være en original simring ikke passet, trolig til utgående aksler foran da de er noe større. Så måtte ned til Møller å bestille en original til 370kr i dag. Dyrt for en simring men jeg ville ha en original fra Audi. Fant trolig også ut hvorfor lekkasjen kom så plutselig. Når jeg fikk av medbringeren så hang det en tynn film med gummi fra simringen igjen på akselen til medbringeren. Trolig har gummien "limt" seg fast siden bilen har stått så lenge stille og når jeg så kjørte den i sommer så reiv den at litt gummi og da kom lekkasjen momentant. Greit å merke seg så lurt å flytte bilen jamnlig så simringen får smøring og ikke limer seg fast. Oljenivået var mye under beskrevet 0,8 liter så det har nok minket over tid for flekken på garasjegulvet er ikke så stor. Tipper det var ca 0,5 liter på diffen så ingen fare med at den er skadet men oljenivået  både fram og mellomdiffen på disse  5HP19FLA-kassene bør sjekkes i ny og ne.

Et lite OBS: Møller har to simringer i delekatalogen og de vet aldri hva som er levert og den dyreste koster langt over 700kr men det antar jeg er den modifiserte utgaven med leppe som går inn i et spor på medbringeren for bedre støvbeskyttelse, noe jeg ikke har. De bestilte begge og så tar de gratis retur på den jeg ikke skal ha, dette for at de skal være sikre på at de levere riktig simring enda jeg sa jeg hadde den uten leppe. Greit å vite og det beste er å ta ut den gamle først om du er usikker på hvilken type du har før du bestiller, evt å kjøpe begge og returnere den som ikke passer. 

Fant en video som omtaler dette 

Audi RS6 How To: Changing the Gearbox Prop Shaft Oil Seal! but which one 01840929B or 01V409 399A?! - YouTube

Siden jeg ikke fikk gjort noe mer med begynte jeg med håndbrekkvaierene. Mye jobb da en må ta av bakre del av midtkonsollen, eksos, varmedeksler og mellomakselen for å komme til. Selve vaierene har satt seg litt fast i braketten under selve håndbrekkarmen på min så må trolig ut med det også. Sprøytet litt tynn olje inn så håper de løsner neste gang.

Det var i grunn det, 2 skritt frem og et tilbake som vanlig. Ble ikke noe bilder denne gangen, skal se om jeg tar noen sånn at neste update blir mer spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk puslet litt en par kvelder denne uken så da blir det en liten update igjen.

Bytte av bare tetning på mellomdiffen er ikke så enkelt om man ikke kan stå rett under bilen, det kan jeg skrive under på men fikk den inn til slutt. Selve simringen skal stå 1,7mm innenfor kanten på flensplaten og det er trangt som fy men største problemet er at om man ikke kan stå så er ikke lett å se og monter simringen på en gang så anbefaler å leie/låne en tosøyler for denne jobben. Men nå er den byttet! Er det nødvendig å kjøre drivverket litt for så å åpne påfylling for å etterkontrollere nivå? Ser det er noen som mener det men kan ikke skjønne greia, er det fullt så er det fullt tenker jeg! Har latt den stå over natta uten påfyllingspluggen i så nivået skal regulere seg. Kassa står i vater i lengderetning. Meninger om dette?

Bilde av delenummer på simring og senterbolt som bør byttes samtidig.

bkGgio.jpg

fYAjpP.jpg

mybkwm.jpg

Tiltrekkningsmoment er 25Nm på senterbolt, 55Nm på boltene til mellomaksel og 25Nm på boltene til beskyttelsesskjoldet i bakkant av mellomdiffen.

Videre så fikk jeg ut de gamle brekkvaierne og satt inn de nye. Finnes flere videoer på dette så beskriver ikke noe om det men tar med en liten detalj jeg ikke ser er så mye nevnt. På enden av vaierinnfestingene som skal inn i selve konsollet så er det en liten låsering. Den er det viktig å flytte over om den ikke er på den nye vaieren. Se den som er "gullfarget" på bildet. Det samme er det med låseklipsene som fester vaierne bak på kaliperne.

y4XlpS.jpg

KGgdZD.jpg

Fikk også montert det nye bremseskjoldet, kalipere og bremseslanger

IBFgd4.jpg


PTG14W.jpg

Neste nå blir å sprøyte Fluidfilm og så montere alt av stærsj under bilen slik at det kun gjenstår eksosanlegget.

Denne skal byttes ut. Festene er fullstendig ihjelrustet etter 20 år i saltdritet.

YC6npt.jpg

med denne med to singelpotter

jGb1et.jpg

Skal kutte av de bakre pottene på originalanlegget og bruke de videre da de ser ut til å være i god stand. Disse skjøtes med 42mm  VAG-skjøtemuffer. Kapper også vekk skjøteflensene i endene mot kattene og bruker de originale VAG-skjøtemuffene, noe som gjør det enklere å ta av kattene i ettertid da sentereksosen ikke må tas av om kattene må tas av.

Dukket også opp litt jåleri

Oasn6c.jpg

Og ja, fikk sjekket oppunder tanken. Mindre overflaterust en fryktet, ikke noe mer enn at jeg sprøyter dette med Fluidfilm og sover godt om natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, xr4ti skrev:

Og ja, fikk sjekket oppunder tanken. Mindre overflaterust en fryktet, ikke noe mer enn at jeg sprøyter dette med Fluidfilm og sover godt om natta :)

 

 

 

Ser ut som sprell ny bil under nå :) Skulle ønske noen la like mye sjelen i en enda eldre Audi

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår