NOCLUE Skrevet November 1, 2020 Rapporter Share Skrevet November 1, 2020 Ja, jeg kan NULL ting om biler, så da må jeg bare spørre. Er den første "potta" på dette eksosrøret en katalysator? Hva er så den andre potta lengre oppe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 1, 2020 Rapporter Share Skrevet November 1, 2020 Ja, det er katalysatoren. Potta er «midtre lyddemper», antar du har en potte til helt bakerst. Det som stikker ut på katalysatoren er en lambdasonde, så sant katalysator ikke står feil vei så har du også en lambdasonde på eksosmanifold eller downpipe. NOCLUE reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NOCLUE Skrevet November 1, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2020 Tusen takk for svar :) Ja det er en stor spotte bakers, som jeg vet er selve eksospotten. Kan jeg videre spørre hva en lambdasonde er, og hva den gjør? Samt hva en eksosmanifold og downpipe er? Her er et bilde av andre siden på katalysatoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 1, 2020 Rapporter Share Skrevet November 1, 2020 Lambdasonde før katalysator gir signal til motorstyring, enkelt sagt, hvor mye bensin motor får i forhold til luft. Det ideelle forholdet er 14,7 kg luft pr kilo bensin. Lambdasonde etter katalysator forteller om katalysator fungerer som den skal. Eksosmanifold står på toppen på motor, der (som oftest) fire eksosporter samles i ett «rør» der de kommer ut av toppen. Rør fra manifold og ned under bilen (foran på katalysator i ditt tilfelle) er downpipe. NOCLUE reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NOCLUE Skrevet November 1, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2020 Nyttig info, tusen takk for hjelpen :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mitsubishi L200 Skrevet Juli 25, 2023 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2023 Katalysator ja Siter Mine Kjøretøy Mitsubishi L200 2009 Mod Toyota Rav 4 2002 Mod Mazda 626 1992 Mod (Veteran) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg